به گزارش ایکنا از هرمزگان، سعید پورعلی، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش، شب گذشته، 13 دیماه، در وبینار «صلح و برادری اسلامی در مکتب شهید سلیمانی» که با مشارکت معاونت فرهنگی سازمان منطقه آزاد کیش و رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی در لبنان با حضور کارشناسانی از ایران و جهان عرب برگزار شد، ضمن گرامیداشت اولین سالروز شهادت سردار سلیمانی و یار و همراه همیشگیاش ابومهدی المهندس، اظهار کرد: این سؤال مطرح است که سردار سلیمانی به عنوان یک انقلابی و یک نیروی نظامی که علیالقاعده باید درگیر نظامی گیری، جنگ و پاسخ به تجاوزطلبی باشد چگونه میتواند محور صلح و برادری قرار بگیرد؟ آیا اساساً از یک نیروی نظامی میتوانیم این انتظار را داشته باشیم که محور صلح و برادری بشود؟ سردار سلیمانی بعد از جنگ تحمیلی در لباس یک نظامی و در ابعاد و درجات یک نظامی قرار گرفت و ما نباید حضور انسانی مثل او را در طول دوران جنگ تحمیلی با کلیدواژه جنگ تحلیل کنیم، شاید درستترین کلیدواژه برای حضور کسانی چون او در جنگ تحمیلی، «دفاع» باشد. همین کلیدواژه میتواند سلیمانی را به مرد صلح و برادری تبدیل کند.
بیشتر بخوانید:
وی افزود: شهید سلیمانی مرد میدان دفاع بوده و در مفهوم جنگ و تجاوز خانه نگزیده است، دفاع به هنگام جنگ و تجاوز موضوعیت مییابد، دفاع زمانی محوریت پیدا میکند که با زور و قدرت متجاوزان روبرو باشیم، دفاع تلاشی برای از بین بردن تجاوز، تهدید، توسل به زور و برخورد مسلحانه است.
معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش تصریح کرد: وقتی میگوییم صلح، مرادمان یکی از هدفهای اساسی در صحنه بینالمللی، یعنی حالت طبیعی و بدون تجاوز و جنگ است، حالتی که در آن همزیستی مسالمتآمیز و شرافتمندانه رواج داشته باشد. صلح جزء ارزشمندترین و اصولیترین نیازهای بشری است که در سایه آن زندگی اجتماعی در ثبات و تعادل و توازن به سر میبرد. آدمیان در زمان صلح به جای درگیری و اختلافات توان خود را در جهت تأمین زندگی مناسب به کار میگیرند بر همین اساس میتوان صلح را همزیستی مسالمتآمیز، شرافتمندانه و دوستانه تعبیر کرد. بر اساس همین تعریف کشورها باید با پذیرش حق قانونی، تاریخی و تمدنی موجودیت یکدیگر و رعایت صمیمانه حقوق متقابل به تعهدات و مسئولیتهای خود در قبال دیگر کشورها پایبند باشد.
پورعلی عنوان کرد: از نظر اسلام نیز صلح و زندگی مسالمتآمیز انسانها با عقاید و مذاهب گوناگون، یک ارزش و هدف است. از نظر این دین مبین، صلح با زندگی فطری انسانها سازگارتر است. در شرایط صلح و همزیستی مسالمتآمیز رشد و تعالی انسان و تفاهم برای رسیدن به توافق و گرایش به حق امکانپذیرتر است. هدف در روند صلحآفرینی و صلح سازی تنها پایان دادن به خشونت نیست بلکه بسترسازی برای توسعه و تحکیم و تعمیق صلح با اتکا به حمایت مردم است. استان مطهری از اندیشمندان ایرانی صاحبنام در جهان اسلام در رابطه با صلح میفرماید: صلح معنایش همزیستی شرافتمندانه است، نه اینکه از یک طرف تجاوزگری و از طرف دیگر تسلیم شدن در مقابل ظلم باشد.
وی اضافه کرد: صلح و صلحطلبی فضیلتی است که از نیروی تربیتیافته و عاشق مایه میگیرد، انسان هرچه تربیتیافته تر باشد قدرت صلح و برادری در جان او بیشتر ریشه میدواند. سردار سلیمانی هیچگاه جنگجو و تجاوزطلب به معنای متعارفی که در رفتار جریانهای ارعابی تکفیری، صهیونیستی و آمریکایی میبینیم، نبود. برعکس او دقیقاً مانند دوران دفاع مقدس در پی صلحآفرینی و امنیت سازی بود، چراکه خود را در عرصه یک تجاوز دیگر میدید که از مثلث شوم تکفیری، عبری و آمریکایی برخاسته بود.
معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش گفت: سردار سلیمانی در دوران جوانی خود اهل رفتن به میادین ورزشی زورخانه و پهلوان خانه بود، او با تکیه بر مرام پهلوانی که از عنفوان جوانی با فرهنگ آن خو گرفته بود، دفاع در برابر تهاجم، حمایت از مظلوم و رویارویی با ظالم را ریشه فعالیت و هدف زندگی خود قرار داده بود. او انساندوستی در برابر سلطه و انسان ستیزی را سرلوحه حیات خود قرار داده بود، در دفاع مقدس به دنبال آزادی وطن از تجاوز متجاوزین بود و در مرحله دیگری از زندگی که دایره مقابله با تجاوز به جهان اسلام گسترش یافته بود در دفاع از حرمین شریفین و حرم حضرت زینب(س) به دنبال آزادی منطقه از متجاوزین بود. منطقهای که از لحاظ جغرافیایی در خاورمیانه قرار گرفته و شامل کشورهایی چون عراق، سوریه، لبنان، فلسطین، یمن و افغانستان است.
پورعلی اضافه کرد: سردار سلیمانی منطقه خاورمیانه را با همه تنوع نژادی، قومی و مذهبی میشناخت و برای تقویت خاورمیانه بر اساس صلح و همزیستی و عاری شدن از خشونتهای دینی، نژادی، قومی و استکباری تلاشش را متمرکز کرده بود. صلح سازی و امنیت سازی سردار سلیمانی با تکیه بر مفهوم برادری دینی، نژادی، قومی و مهمتر از آنها مفهوم برادری انسانی بود.
وی افزود: قاسم سلیمانی در عراق، سوریه، لبنان، فلسطین و یمن برای مقابله با تجاوز و خشونت و تهاجم، فراتر از مرزهای عقیدتی، نژادی، قومی و طایفهای حرکت کرد. رمز حضور او در بسیاری از مناطق جغرافیایی درگیر تجاوز منطقه، همین حرکت فراتر از برادری قومی و دینی و تکیه بر برادری انسانی بود. شهید سلیمانی بر این باور بود که تجاوز، جنگ و ناامنی در هر بخشی از منطقه بر امنیت ملی تکتک کشورهای منطقه به ویژه ایران تأثیر میگذارد. او برای رسیدن به ایران قوی به سوریه قوی، لبنان قوی، یمن قوی، عراق قوی، فلسطین قوی و در یک کلام «منطقه قوی»، منطقهای با ثبات، عاری از تجاوز و خشونت باور داشت.
معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش خاطرنشان کرد: پیوستگی امنیت ملی کشورها و امنیت منطقهای یکی از محورهای اصلی تفکر استراتژیک سردار سلیمانی بود و بر همین اساس کل کشورهای خاورمیانه با تنوعات موجودش را عرصه دفاع در برابر تجاوز صهیونیستی، تکفیری و آمریکایی میدید. تأمین امنیت ملی و منطقهای در غرب آسیا با تکیه بر ساختار و تشکیلات مردمی یکی دیگر از محورهای تفکر سردار سلیمانی بود. او صلح را با تکیه بر برادری میساخت و برای ساختن صلح نیروی اصلی و تکیهگاه عمده او تقویت احساس برادری، دوستی و همزیستی بود.
پورعلی ادامه داد: به تعبیر دیگر سردار سلیمانی امنیت را مردم پایه میخواست و برای حضور مردم در فرآیند صلحآفرینی به فراگیرترین مفهوم، یعنی برادری انسانی تکیه میکرد. قاسم سلیمانی هیچگاه با مفهوم امنیت، صلح و برادری تجارت نکرد، او امنیت و صلح را گدایی نمیکرد. مرد صلح و برادری، امنیت را با قدرت میساخت و با بازدارندگی تعمیق و تقویتش میکرد. به همین دلیل حاج قاسم برای تأمین صلح و برادری، سنگ را به موشک تبدیل کرد و موشک را برای تجاوز مورداستفاده قرار نداد بلکه از سلاحهای پیشرفته برای بازدارندگی استفاده کرد.
وی اظهار کرد: ساختوساز و تقویت تشکیلات مردمی همچون حزبالله، حماس، انصارالله، نیروهای قوات دفاع وطنی سوریه، حشد الشعبی، جنبش النجبا و گردانهای الیوم الموعود در عراق، رمز و راز مقابله با تجاوز، پیشبرد بازدارندگی و کوتاه کردن عمر تجاوز و متجاوزین بود. شاید علت اینکه مدت تجاوز در سال 2006 به 33 روز و در سال 2008 به 22 روز رسید و بعد نیز تک رقمی شد، این بود که سردار سلیمانی توانست با تقویت و تحکیم برادری انسانی همه کسانی را که از تجاوز نیروهای تکفیری، صهیونیستی و آمریکایی آسیب دیده بودند در کنار هم قرار دهد و از آنها جبهه گستردهای به نام مقاومت درست کند. مسیحیها، ارمنیها و ایزدیها نیز در دایره جبهه مقاومت و برادران مسلمانی قرار داشتند.
معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش ادامه داد: پیرزن ابوقریبی اهل سنت را به یاد دارم که به داعشیها میگفت: «بکشید، پسرم قاسم میآید» منظورش از پسرم قاسم، حاج قاسم سلیمانی بود، او در دل پیرزن ابوقریبی نیز تکیهگاه و پناه و امنیت بود. فراموش نکنیم به تأکید مسعود بارزانی، رهبر حزب دموکرات کردستان عراق، اقلیم کردستان عراق را حاج قاسم از سقوط نجات داد، برای سردار سلیمانی صلح و برادری، معنایی فراتر از مذهب و دین پیدا کرده بود، معنای انسانی که باید محور مقابله با تجاوز و جنگ باشد.
پورعلی در پایان بیان کرد: باید به روح این مرد صلح و برادری درود بفرستیم و هماره او را به عنوان نماد و اسطوره بزرگ صلح، برادری، امنیت و مقاومت با احترام و تکریم یاد کنیم. امیدوارم همه رهروان صادقی برای تقویت و گسترش صلح و برادری و همزیستی شرافتمندانه مسالمتآمیز در جهان بوده و شاهد روزی باشیم که هیچ تجاوزی بیپاسخ نماند و متجاوزین به ویژه چهرههای تجاوزگر خشن تکفیری، صهیونیستی و آمریکایی، با قدرت سرکوب شوند.
انتهای پیام