جشنواره فیلم کودک به هویت تاریخی اصفهان تبدیل شده است
کد خبر: 4173098
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۸
در نشست خبری با اصحاب رسانه مطرح شد

جشنواره فیلم کودک به هویت تاریخی اصفهان تبدیل شده است

شهردار اصفهان گفت: جشنواره فیلم کودک و نوجوان از رخدادی ساده به هویتی تاریخی برای اصفهان تبدیل شده است.

نشست خبری سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهانبه گزارش ایکنا از اصفهان، نشست خبری سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان امروز، 12 مهرماه در سالن کنفرانس کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان برگزار شد.

علی قاسم‌زاده، شهردار اصفهان و عضو شورای سیاست‌گذاری جشنواره در این نشست اظهار کرد: جشنواره فیلم کودک و نوجوان از رخدادی ساده به هویتی تاریخی برای اصفهان تبدیل شده و برای برخی از مردم ما یادآور خاطرات 30 سال گذشته زندگی‌شان است.

وی ادامه داد: هنگامی که ما در اصفهان به علل گوناگونی مانند کرونا میزبان جشنواره نبودیم، علائم نگرانی در شهر محسوس‌تر بود. گویی در ایام جشنواره، چشم به راه پرواز پروانه‌ها هستیم؛ مانند کسانی که در افق منتظر اتفاقی هستند، به‌طور مرتب از ما درباره زمان و چگونگی برگزاری جشنواره سؤال پرسیده می‌شد. این کنش و واکنشی که مردم شهر ما به‌خصوص نوجوانان عزیز دارند، حکایت از آن دارد که این جشنواره وارد تاروپود فرهنگی شهر اصفهان شده و خوشحالیم از اینکه شهر ما میزبان این رخداد ملی و بین‌المللی شده است.

شهردار اصفهان در خصوص برگزاری این جشنواره گفت: جشنواره فیلم کودک و نوجوان درواقع گشایش افقی برای آینده است. خوشحالی ما هنگامی تکمیل می‌شود که علاوه بر حضور کودکان و نوجوانان کشورمان، شاهد حضور کودکان و نوجوانان از کشورهای دیگر نیز باشیم.

وی افزود: به علت انسی که شهر ما با این جشنواره گرفته است، انتظار می‌رود جشنواره فقط در سالن‌های سینما خلاصه نشود و در محلات اصفهان نیز رخدادهایی در ارتباط با جشنواره داشته باشیم. همکاران من در حوزه فرهنگی شهرداری پیش‌بینی کرده‌اند که امسال هم مانند سال‌های پیش در همه محلات شهر شاهد برگزاری برنامه باشیم و این اتفاق در سراسر شهر اصفهان با اجرای 280 عنوان برنامه رقم خواهد خورد.

قاسم‌زاده تصریح کرد: 1000 دانش‌آموز نوجوان در قالب داور و خبرنگار در فرایند جشنواره کودک و نوجوان فعال و درواقع برگزارکننده جشنواره هستند. پیش‌بینی شده است که در روزهای برگزاری جشنواره و اکران فیلم‌ها، هر روز در فاصله صبح تا ظهر میزبان حدود 1000 دانش‌آموز در سالن‌های سینما باشیم. همچنین با همکاری آموزش و پرورش، امسال شاهد حضور انبوه دانش‌آموزانی هستیم که درواقع مخاطب اصلی این جشنواره هستند.

وی گفت: در کنار اتفاقات جشنواره اصلی، هفتمین دوره المپیاد فیلمسازی نوجوانان نیز برگزار می‌شود که مهلت ثبت درخواست حضور در آن تا 13 آبان‌ماه خواهد بود و طبق آمار تا امروز بیش از 400 اثر دریافت شده است. پیش‌بینی می‌شود آمار شرکت‌کنندگان در المپیاد امسال بیش از سال‌های گذشته باشد.

شهردار اصفهان در خصوص امکان حضور کودکان و نوجوانان با شرایط خاص در جشنواره سی‌وپنجم بیان کرد: کار فوق‌العاده ارزشمندی که مدیران اجرایی جشنواره انجام داده‌اند، فراهم کردن امکان حضور کودکان و نوجوانان با شرایط خاص است. کسانی که به هر علتی محدودیت‌های جسمی و یا شرایط خاص دارند، شاید نتوانند به راحتی در جشنواره حضور فعال داشته باشند؛ اما امسال این امکان برای آنها فراهم شده است تا بتوانند در شادی ما شریک باشند.

وی در پایان یادآور شد: 80 غرفه نیز با مشارکت تشکل‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد فرهنگی برای ارائه خدمات فرهنگی و اجتماعی در ارتباط با کودکان و نوجوانان برپا خواهد شد که این غرفه‌ها خدماتی به خانواده‌ها و کودکان و نوجوانان عرضه خواهند کرد.

اعتبار جهانی جشنواره فیلم کودک اصفهان

در ادامه، مجید زین‌العابدین، دبیر سی‌و‌پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان ضمن ابراز رضایت از برگزاری این جشنواره در اصفهان گفت: جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان از جشنواره‌های معتبر سینمایی در جهان است و رتبه الف و درجه A دارد. از این نظر، نزد فیلم‌سازان مطرح دنیا به‌ویژه فیلم‌سازان سینمای کودک و نوجوان، جشنواره شناخته‌شده و معتبری است.

وی تصریح کرد: علاوه بر اعتباری که این جشنواره از حیث حرفه‌ای دارد، فیلم‌سازان سینمای ایران و جهان این جشنواره را به نام «جشنواره اصفهان زیبا» می‌شناسند. این جشنواره تاکنون 34 دوره برگزار شده و این بیست‌وسومین دوره‌ای است که در اصفهان برگزار می‌شود؛ به همین علت فکر می‌کنم جشنواره فیلم کودک و نوجوان، بخشی از هویت فرهنگی و هنری اصفهان است.

دبیر سی‌و‌پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان ادامه داد: خوشبختانه شهردار محترم اصفهان با انگیزه و برنامه‌ریزی دقیق، شرایط برگزاری جشنواره را به‌طور کامل در اصفهان فراهم کرد. لازم می‌دانم مراتب سپاس و قدردانی خود را از همراهی و هم‌افزایی مدیریت شهری اصفهان و همچنین از همراهی اعضای محترم شورای شهر اصفهان، علما، مدیران ارشد و مدیران فرهنگی استان در بخش‌های گوناگون برای برگزاری باشکوه این جشنواره اعلام کنم. اصحاب رسانه و هنرمندان اصفهانی نیز در کنار ستاد برگزاری و شورای سیاست‌گذاری جشنواره برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر آن همراهی و همدلی کردند.

وی با اشاره به شعار جشنواره امسال بیان کرد: جشنواره سی‌وپنجم با شعار «بچه‌ها به سمت قله»، علاوه بر رویکرد حرفه‌ای، سینمایی و فرهنگی، رویکرد محتوایی نیز دارد. زمینه پیشرفت در همه عرصه‌ها به دست بچه‌های ایران‌زمین رقم خواهد خورد و بچه‌های ما در اصفهان، پیشتاز اجرای این شعار هستند.

زین‌العابدین در خصوص روند برگزاری جشنواره گفت: 559 اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که 359 اثر از فیلم‌سازان داخلی و 200 اثر از فیلم‌سازان 39 کشور جهان بود. در بخش رقابتی این جشنواره که به دو بخش ملی و بین‌الملل تقسیم می‌شود، 14 فیلم سینمایی بلند، 12 فیلم کوتاه داستانی و 12 فیلم کوتاه پویانمایی در بخش ملی رقابت خواهند کرد. در بخش بین‌الملل نیز 13 اثر بلند داستانی اکران خواهد شد که 12 فیلم در بخش بلند رقابت می‌کنند و یک فیلم نیز به‌دلیل کیفیت و محتوای مناسب آن در بخش خارج از مسابقه نمایش داده می‌شود. 12 فیلم کوتاه داستانی و پویانمایی نیز در بخش بین‌الملل حضور دارند و در مجموع، 62 فیلم در بخش رقابتی جشنواره شرکت می‌کنند.

وی درباره داوری جشنواره تأکید کرد: خوشبختانه این جشنواره با همراهی و استقبال بچه‌های اصفهان و هنرمندان مواجه شده است. 835 نفر از کودکان و نوجوانان در اصفهان و 28 نفر از هنرمندان در بخش داوری جشنواره به بررسی و انتخاب آثار می‌پردازند. نمایش فیلم‌ها برای داوران کودک و نوجوان در دو پردیس سینمایی ساحل و چهارباغ خواهد بود و برای اولین بار یک پردیس به داوران دختر و پردیس دیگر نیز به داوران پسر اختصاص دارد. سینمای سوره هم روزانه در چهار نوبت برای هنرمندان، اهالی رسانه و مهمانان جشنواره به نمایش فیلم خواهد پرداخت. همچنین خانواده‌های اصفهانی می‌توانند بعد از زمان تعطیلی مدارس، روزانه در دو نوبت عصر در سینماهای مردمی به تماشای فیلم‌ها بنشینند.

دبیر سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان ادامه داد: رسول صدر عاملی، حامد جعفری، جهانبخش سلطانی، امرالله احمدجو و پوران درخشنده، پنج هنرمند سینماگری هستند که داوری بخش بلند داستانی جشنواره را برعهده دارند. محمدرضا عرب، روانبخش صادقی و مریم اسمی‌خانی نیز داوران بخش کوتاه و پویانمایی ملی هستند. در بخش فیلم‌های داستانی بلند بین‌الملل نیز مرضیه برومند، عليرضا خمسه، ونیکا واهی از هندوستان، یرژی موسکویچ از لهستان، دراگان میلینکوویچ فیمون از صربستان، ملیکا زعیری از فرانسه و جون خوانگ از چین، هفت نفری هستند که به داوری آثار می‌پردازند. داوران بخش فیلم‌های کوتاه بین‌الملل را هادی محمدیان، حکمت مطشر مجیدالبیدان از عراق، آتینا ریکاکی از یونان، ختام سید عبدالقادر از عمان و ماریا بزنکووا از روسیه تشکیل می‌دهند.

وی یادآور شد: امسال علاوه بر بخش‌های فنی، حرفه‌ای و هنری، چند بخش ویژه مضمونی نیز به جشنواره اضافه شده است و برای نخستین بار، جایزه ابونصر فارابی در حوزه تعلیم و تربیت، جایزه صلح (شهید بهنام محمدی)، جایزه صنایع خلاق فرهنگی هنری، جایزه گوهرشاد و جایزه ویژه خانواده، پنج جایزه‌ای به شمار می‌رود که به بخش‌های جشنواره اضافه شده است.

زین‌العابدین افزود: بزرگداشت استاد منوچهر والی‌زاده، صداپیشه، بازیگر و هنرمند سینما و تئاتر و همچنین بهرام دهقان‌یار، آهنگساز سینمای کودک و نوجوان و نکوداشت استاد ایرج تقی‌پور و مرحوم آرش میراحمدی نیز از دیگر بخش‌های جشنواره سی‌وپنجم است.

وی در پایان اظهار کرد: سایر اطلاعات جشنواره اعم از چگونگی اختصاص بلیت، برنامه‌ اکران فیلم‌ها، نشست‌های آموزشی و... بر روی سایت جشنواره موجود است.

زهرا مظفری‌فرد

انتهای پیام
captcha