حقیقت دین، پذیرش ولایت و اطاعت از اهل بیت(ع) است
کد خبر: 4156516
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۳
حجت‌الاسلام علوی‌تهرانی:

حقیقت دین، پذیرش ولایت و اطاعت از اهل بیت(ع) است

علوی‌تهرانی ضمن اشاره به اهمیت ولایت در دین اسلام، روایاتی را نقل کرد که دلالت دارند اعمال عبادی بدون پذیرش ولایت مورد قبول درگاه الهی واقع نمی‌شوند.

به گزارش ایکنا، شب دوم از مراسم سوگواری ماه محرم با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین محمدباقر علوی تهرانی در مسجد حضرت امیر(ع) برگزار شد که گزیده آن را در ادامه می‌خوانید.

در جلسه گذشته عرض کردم در جریان واقعه کربلا ثمره شهادت سیدالشهدا و هدف ایشان نجات دین بود و در این امر موفق شدند. ابراهیم بن طلحه از منافقین مدینه خدمت امام سجاد(ع) رسید و به طعنه به امام گفت چه کسی پیروز شد؟ حضرت فرمودند وقتی زمان خواندن نماز شد اذان و اقامه بگو، آن وقت می‌فهمی چه کسی غالب شده است. قبل از سیدالشهدا نماز و روزه بود، بعد از شهادت ایشان هم نماز و روزه بود پس ایشان چه چیزی را نجات داد؟ شهادت ایشان حتی نتوانست بدعت‌های خلفای قبل را از بین ببرد و حتی اکنون هم همین بدعت‌ها وجود دارد. پس امام حسین(ع) چه چیزی را نجات داد؟

ما باید ببینیم گوهر و حقیقت دین چیست. برای پاسخ به این مسئله که گوهر دین چیست، باید رابطه بین آن چیزی که جامعه دین می‌داند و آن چیزی که حقیقتا دین است مشخص شود. ما یک چیزی را دین می‌دانیم ولی حقیقت دیگری دین است. هر وقت این رابطه معلوم شود گوهر دین هم شناخته می‌شود. برای اینکه حقیقت دین را بیان کنم باید جایگاه اهل بیت(ع) و رابطه آن را با چیزی که من و شما دین می‌دانیم مشخص کنم.

ولایت؛ شرط قبول اعمال

در روایتی می‌خوانیم هر کسی نماز بخواند، زکات بدهد، حج به جای بیاورد و عمره بگذارد بدون شناخت و معرفت حقیقتی که خدا اطاعت او را واجب کرده است، هیچ کدام از این کارها را انجام نداده است. چرا؟ چون بدون معرفت امام معصوم بوده است. در روایت داریم کسی که ولایت را نپذیرد حتی غسل او را از او نمی‌پذیرند که طهارت پیدا کند و اصلا چنین کسی اقامه حلال و حرام ندارد. در ادامه روایت حضرت تأکید می‌کند قبولی همه این اعمال منوط به شناخت شخصیتی است که خداوند به واسطه او بر نظام خلقت منت گذاشته است. پس نه نماز بدون ایشان، نه روزه بدون ایشان، نه حلالی حلال بدون ایشان و نه حراحی حرام بدون ایشان است و همه چیز منوط به شناخت این شخصیت مقدس است که خدا به واسطه او بر بندگان منت گذاشته است. همان خدایی که می‌فرمایند به واسطه منت گذاشتن صدقات خود را باطل نکنید می‌فرماید من بر سر شما منت می‌گذاریم که علی(ع) را برای شما فرستادم. پس اگر علی(ع) باشد نماز و روزه هست ولی اگر نباشد نماز و روزه را به جای می‌آوری اما سراب است.

در روایتی از امام باقر(ع) آمده است آگاه باشید اگر مردی در تمام شب نماز شب بخواند و در تمام روزها روزه باشد و تمام اموالش را صدقه بدهد و در تمام دوران حج به جای آورد ولی نسبت به امامی شناخت نداشته باشد که باید ولایتش را داشته باشد، خداوند به این اعمال هیچ ثوابی نمی‌دهد و این آدم را اهل ایمان نمی‌شمارد. بذر بدون ولایت علی(ع) بذر فاسد است و تبدیل به محصول نمی‌شود تا شما را به بهشت برساند. به همین دلیل است که در لسان اهل بیت(ع) بسیار تأکید شده است که خداوند در مورد هیچ چیز به اندازه امامت در معارف و منابع دینی تاکید نکرده است.

اصول دین پنج تا است؛ نه سه تا

بیشترین حجم معارف دین در باب امامت است و این برای من و شما که شیعه هستیم بسیار بد است که از امامت اطلاع نداشته باشیم و به راحتی به ما بگویند اصول دین سه تا است و شیعیان دو چیز را اضافه کرده‌اند. خیر، اصول دین پنج تا است، دو تا را کم کرده‌اند. جوان دانشگاهی سر کلاس می‌رود با چشم گریان بیرون می‌آید می‌گوید استاد در نیم ساعت تمام دین من را از بین برد. این بد است که نتوانیم از علی(ع) دفاع کنیم. حضرت زهرا(س) سه نوع از علی(ع) دفاع کرد؛ یک، خطبه فدکیه خواند؛ دو، برای علی(ع) گریه کرد و گریه‌اش تأثیرگذار بود؛ سه، برای علی(ع) بین در و دیوار قرار گرفت. ما کدام بخش را انجام دادیم؟ این را هم بدانید که ولایت یعنی اطاعت. پس اینطور نیست که فکر کنید ولایت را می‌پذیرید دیگر نیاز نیست نماز بخوانید.

یک مطلب بگویم تا جایگاه اهل بیت(ع) را بشناسید. یک عده از مسیحیان پس از رحلت پیامبر(ص) طی یک هیئت صد نفره از روم به مدینه آمدند. رئیس‌شان هم یک فرد مذهبی بود. وارد مسجد النبی شدند و گفتند می‌خواهیم ببینیم وصی پیغمبر کیست تا با او مناظره کنیم. اگر جواب سوالات ما را داد به حقانیت اسلام پی می‌بریم و اگر جواب ما را نداد می‌فهمیم دین شما دروغ بوده است. مسلمانان ابوبکر را به او معرفی کردند ولی ابوبکر گفت من وصی پیامبر(ص) نیستم، خلیفه هستم. سلمان که در جلسه حاضر بود به امیرالمؤمنین(ع) خبر داد و گفت اسلام از بین رفت و تمام یاران پیامبر(ص) دارند اظهار کفر می‌کنند چون نتوانستند جواب مسیحیان را بدهند. حضرت به مسجد رفت و به سوالات مسیحیان پاسخ داد. رئیس مسیحیان گفت من به واسطه حقانیت این شخص مسلمان شدم. مسلمانان مسجد هم بسیار از علی(ع) تمجید کردند ولی مظلومیت حضرت در آنجا است که دوباره حضرت تنها به خانه برگشت.

انتهای پیام
captcha