قرار نگرفتن مؤسسات قرآن در لیست مراکز آسیب‌دیده ناشی از کرونا قابل درک نیست
کد خبر: 3982305
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۶

قرار نگرفتن مؤسسات قرآن در لیست مراکز آسیب‌دیده ناشی از کرونا قابل درک نیست

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان مرکزی از قرار نگرفتن مؤسسات قرآن جزو لیست نهادهای آسیب‌دیده از کرونا گلایه کرد و افزود: مسئولان ادعا دارند 72 میلیارد وام پرداخت شده است، ای کاش حداقل 3 میلیارد از این مبلغ به مراکز قرآنی تعلق می‌گرفت.

حجت‌الاسلام مهدی عباسی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان مرکزی، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، برنامه‌ریزی در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی مرتبط با خانواده را مورد تأکید قرار داد و افزود: مقابله با آسیب‌های اجتماعی خانواده همچون طلاق و اعتیاد از اهم فعالیت‌ها در این حوزه تعریف می‌شود.

وی تصریح کرد: تربیت مبلغ تخصصی با محوریت خانواده از دیگر برنامه‌های اجرایی است و امیدست با کمک مبلغان از آسیب‌ها پیشگیری کنیم و سال قبل 20 مشاور خانم در حوزه خانواده آموزش عمومی و تخصصی دیده‌اند که امسال به چرخه مبلغان تخصصی اضافه می‌شوند.

عباسی با بیان اینکه سازمان تبلیغات اسلامی از بدو تشکیل برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در سه حوزه تأسیس، تثبیت و ارتقا و رشد وارد عمل شده است، اظهار کرد: سال‌های اول تشکیل سازمان صرف جذب منابع و تأسیس دفاتر در بخش‌های مختلف کشور شده است و در آن سال‌ها تمام تمرکز بر این بود که این بذر تبدیل به نهال و پس از آن تثبیت شود.

وی با اشاره به اینکه سال‌های پس از جنگ سازمان تبلیغات اسلامی به مرحله تثبیت رسید، تصریح کرد: در این سال‌ها سازمان تشکل‌های مذهبی را تحت حمایتی خود گرفت و اقدام به راه‌اندازی مؤسسات و مراکز آموزشی همچون صدرا، دانشگاه سوره و ... کرد. شاید دهه 70 را بتوان دهه طلایی سازمان معرفی کرد و در این دهه فعالیت‌ها مردم پایه بود و هنوز برنامه‌ها درگیر بوروکراسی‌های زمان‌بر و ساختارهای غیرچابک نشده بود.

عباسی ادامه داد: سازمان پس از ابلاغ بیانیه گام دوم از سوی رهبری در حال سپری کردن دوره رشد در فضای تحولی است و معظم‌له از فضای تبلیغی و کارهای صورت گرفته از سوی این سازمان ابراز رضایت فرمودند. باورها، گرایش‌ها و رفتارها سه حوزه اصلی اثرگذاری تبلیغ است و برای کاهش آسیب‌ها و ارتقای سطح فرهنگ عمومی باید هر سه حوزه را در نظر گرفت.

این مقام مسئول با اشاره به نقد وارده به نهادها و سازمان‌های فرهنگی مبتنی بر عدم دقت لازم در برنامه‌ریزی و هزینه‌کردها در حوزه بینش‌ها، گرایش‌ها و روش‌ها، اظهار کرد: برای کاهش آسیب و ارتقای سطح فرهنگ عمومی از باور باید به مرحله عمل رسید. باید دید در مرحله باور چه میزان توانسته‌ایم محتوای اسلامی را به گوش مردم رسانده و در این مسیرچه میزان نیروی متخصص تربیت شده است. نقش رسانه در این بخش غیرقابل انکارست.

عباسی ادامه داد: نگاه هیئت‌های قرآنی که به صورت خودجوش در روستاها در حال فعالیت هستند باید نسبت به سازمان تبلیغات اسلامی تغییر کند. چراکه شاهدیم در برخی از روستاها فعالیت‌های قرآنی تنها در قالب هیئات و جلسات خانگی شکل می‌گیرد و شاید نیازی به تأسیس خانه قرآنی احساس نمی‌شود. در استان 1800 هیئت ثبت شده و 200 خانه قرآنی فعال هستند و بودجه‌ای که سازمان تخصیص می‌دهد بسیار ناچیزست.

وی بیان کرد: فعالان قرآنی روستاها که در قالب هیئات فعال هستند نباید به سازمان تبلیغات به عنوان دستگاه گزارش گیرنده نگاه کنند، باید نگاه خود را اصلاح کنند. ارائه مجوز، حمایت‌های خاص از خانه‌های قرآنی و نظارت بر عملکرد آنان وظیفه سازمان است.

عباسی به تشریح مصادیق حمایت‌های خاص از خانه‌های قرآنی پرداخت و اظهار کرد: منابع و امکانات سازمان به نسبت کمیت متناسب نیست باید روی هزینه‌کردها دقت لازم را داشته باشیم و به نسبت اولویت‌بندی کنیم. سال گذشته رصد و پایش تمام تشکل‌های قرآنی انجام شد. به طور مثال اعتبارات قرآنی را بین مراکز توزیع کرده‌ایم و اولین اولویت توانمندسازی مدیران مؤسسات و خانه‌های در دستور کار قرار گرفت.

وی ضرورت توجه به پویایی مؤسسات قرآنی را مورد تأکید قرار داد و افزود: چگونگی راه‌های دستیابی برای داشتن مرکز قرآنی پویا در برنامه قرار دارد. در حمایت‌های خاص به عنوان شاخص تعدادی از مراکز انخاب می‌شوند، به طور مثال بین 200 مرکز قرآنی باید روی 20 مرکز سرمایه‌گذاری کرد.

عباسی ادامه داد: شاخص‌ها(مؤسسات فعال) پشتیبان خانه‌های قرآنی نوپا باشند. این طرح به تازگی در دستور کار قرار گرفته است و انتظار می‌رود متولیان ما را در اجرای طرح یاری کنند. در این طرح قرار بر این است، مدل الگویی مرکز قرآنی شاخص برای سایر مراکز ارائه شود.

وی ادامه داد: دهیاران به این نتیجه رسیدند که رونق فعالیت‌های قرآنی با کاهش آسیب‌های اجتماعی ارتباط تنگاتنگ دارد. پس از برگزاری جلسات متعدد شاهدیم برخی دهیاران بودجه فعالیت فرهنگی را در قالب فعالیت قرآنی تعریف کردند، اما در برخی روستاها موفق به انجام این کار نشده‌ایم.

عباسی گلایه کرد: مؤسسات قرآن جزو لیست نهادهای آسیب‌دیده از کرونا قرار نگرفته‌اند. مسئولان ادعا دارند 72 میلیارد وام پرداخت شده است، ای کاش حداقل 3 میلیارد از این مبلغ به مراکز قرآنی تعلق می‌گرفت. در این اواخر وزارت ارشاد به مؤسسات قرآن ثبت شده در سامانه 10 میلیون تومان قرض‌الحسنه اعطا کرد. اینکه ما در لیست آسیب‌دیدها نیستیم برای ما قابل درک نیست.

انتهای پیام
captcha