طلوع نور ولایت اهل بیت(ع) در قیامت شیعیان/ «يَسْعَى نُورُهُمْ بَيْنَ أَيْدِيهِمْ»
کد خبر: 3839774
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۹
شیخ حسین انصاریان بیان کرد:

طلوع نور ولایت اهل بیت(ع) در قیامت شیعیان/ «يَسْعَى نُورُهُمْ بَيْنَ أَيْدِيهِمْ»

گروه اندیشه ــ انصاریان با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) مبنی بر اینکه شیعیان از اضافه گل ائمه(ع) خلق شده است، تصریح کرد: شیعیان به واسطه این گل، در حد خودشان نور ائمه(ع) را منعکس می‌کنند؛ طبق آیه 12 حدید، نور مؤمنین در روز قیامت پیشاپیش آنها در حرکت است، این نور همان نور ولایت اهل بیت(ع) است که در مؤمنین طلوع دارد و روز قیامت ظهور عینی پیدا می‌کند.

به گزارش ایکنا؛ چهارمین جلسه سوگواری با حضور شیخ حسین انصاریان، صبح امروز در حسینیه هدایت برگزار شد. انصاریان در این مراسم اظهار کرد: در توضیح روایت بسیار مهم امام صادق(ع) که فرمودند: «شیعتنا منّا خلقوا من فاضل طینتنا» باز هم باید سراغ آیات قرآن کریم و روایات فوق‌العاده باارزش رفت تا عمق این روایت روشن شود؛ گرچه فهم حقیقت روایت کار مشکلی است. این گلی که چهارده نفر از او آفریده شدند چیست؟ کیفیتش چیست؟ خداوند متعال این گل را اضافه‌تر از وجود این چهارده نفر قرار داده است. این اراده چیست؟ این گل اضافه با آن گل اصلی چه پیوندی دارد و دارای چه کیفیتی است؟ از همه مهم‌تر، فهم این مسئله مشکل است که چرا یک عده معینی تا قیامت از این اضافه گل آفریده شدند؟

عجز عقول از درک روایت

وی تأکید کرد: اینجا نقطه‌ای است که بزرگترین اندیشمندان شیعه ماندند و در حل روایات خیلی دست و پا زدند. شخصیت‌های عظیمی وارد توضیح روایات طینت شدند، ولی هنوز هم سربسته است. شاید عقول عالمیان از درک این حقایق عاجز بوده است که در قرآن و روایات خیلی مبهم و کنایه‌آمیز به آن‌ها اشاره شده است. فردای قیامت که عقل‌ها به اوج کمال می‌رسد روشن می‌شود داستان از چه قرار بوده است.

مفسر قرآن کریم در ادامه گفت: مثلاً در روایت آمده است: هر زمینی که شیعه بر آن قدم می‌گذارد، آن قطعه زمین افتخار می‌کند. اینجا بحث شعور زمین مطرح است. البته این مسئله با آیات قرآن تاحدی قابل حل است؛ ولی در مجموع روایات بسیار مشکل است. یک روایتی از جلد اول اصول کافی برایتان می‌خوانم که حل این روایت از مشکلات است. روایت از وجود مبارک موسی بن جعفر(ع) نقل شده است که فرمودند: «إِنَّ اَللَّهَ خَلَقَ اَلْأَنْبِيَاءَ عَلَى اَلنُّبُوَّةِ فَلاَ يَكُونُونَ إِلاَّ أَنْبِيَاءَ ... وَ خَلَقَ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَى اَلْإِيمَانِ فَلاَ يَكُونُونَ إِلاَّ مُؤْمِنِينَ»، یعنی خداوند انبیا را بر نبوت خلق کرد و بر این اساس هر پیغمبری متولد شد نبی متولد شد. در ادامه روایت می‌خوانیم: خداوند مومنین را بر ایمان آفرید و وقتی متولد شدند مؤمن متولد شدند.

بهره‌مندی شیعیان از نور اهل بیت(ع)

وی ادامه داد: امام صادق(ع) می‌فرمایند: «شیعتنا خلقوا من فاضل طینتنا»؛ یعنی خداوند هرچه در وجود ما قرار داده است به اندازه ظرفیت شیعیان، به آن‌ها نیز انتقال پیدا می‌کند. اصلاً خداوند به این گل ظرفیت داده است. شیعه، شیعه است ولی نه در حد نبوت، ولایت و وصایت. شیعه که از آن گل آفریده شده است ضرورتاً آن ارزش‌هایی که در گل است را در حد سعه وجودی خودش دریافت می‌کند. شیعه در حد خودش، نور ائمه(ع) را منعکس می‌کند.

استاد اخلاق تصریح کرد: یک آیه بخوانم که درباره خلقت نوری اهل بیت(ع) سخن می‌گوید: «يَوْمَ تَرَى الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ يَسْعَى نُورُهُمْ بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَ بِأَيْمَانِهِمْ بُشْرَاكُمُ الْيَوْمَ جَنَّاتٌ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا ذَلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ؛ آن روز كه مردان و زنان مؤمن را مى‌‏بينى كه نورشان پيشاپيش‌شان و به جانب راستشان دوان است [به آنان گويند] امروز شما را مژده باد به باغ‌هايى كه از زير [درختان] آن نهرها روان است در آنها جاودانيد اين است همان كاميابى بزرگ»(حدید/12). طبق این آیه نور مؤمنین در روز قیامت پیشاپیش آنها در حرکت است. این نور همان نور ولایت اهل بیت(ع) است که در مؤمنین طلوع دارد و روز قیامت ظهور عینی پیدا می‌کند.

انتهای پیام

captcha