طینت اهل بیت(ع)؛ منشأ آثار معنوی بی‌نظیر
کد خبر: 3839433
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۶
شیخ حسین انصاریان بیان کرد:

طینت اهل بیت(ع)؛ منشأ آثار معنوی بی‌نظیر

گروه اندیشه ــ شیخ حسین انصاریان با تاکید بر اینکه برخی از آثار و خواص خاک در آیات قرآن کریم بیان شده است به نمونه‌ای از آثار معنوی طینت اهل بیت(ع) اشاره کرد.

به گزارش ایکنا؛ مراسم سوگواری ایام شهادت امام حسین(ع)، صبح امروز با سخنرانی شیخ حسین انصاریان در حسینیه هدایت تهران برگزار شد.

وی اظهار کرد: لازم است برای توضیح بیشتر نسبت به روایتی که روز گذشته از امام صادق(ع) خوانده شد: «شیعتنا منّا خلقوا من فاضل طینتنا» نگاهی به خاک بیاندازیم. خاک بنابر آیات قرآن کریم و روایات فراوانی که از ائمه(ع) نقل شده است و دانشمند زمین‌شناس هم تا حدودی به این حقایق دست‌ پیدا کرده‌اند، منشأ ظهور آثار غیر قابل شمردن است. در یک سانتی متر مربع خاک تحولات شگفت‌انگیزی رخ می‌دهد.

وی افزود: قرآن مجید به بعضی از آثار خاک اشاره می‌کند که حتی ما که اهل قرآن هستیم در این اشارات پروردگار کمتر دقت کردیم. آیات شریفه در ابتدای خودشان بحث خاک را مطرح می‌کنند. در اوایل سوره مبارکه بقره می‌خوانیم: «الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ الْأَرْضَ فِرَاشًا وَالسَّمَاءَ بِنَاءً وَأَنْزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَخْرَجَ بِهِ مِنَ الثَّمَرَاتِ رِزْقًا لَكُمْ فَلَا تَجْعَلُوا لِلَّهِ أَنْدَادًا وَأَنْتُمْ تَعْلَمُونَ؛ همان[خدايى] كه زمين را براى شما فرشى[گسترده] و آسمان را بنايى [افراشته] قرار داد و از آسمان آبى فرود آورد و بدان از ميوه‌ها رزقى براى شما بيرون آورد پس براى خدا همتايانى قرار ندهيد در حالى كه خود می‌دانید»(آیه 22). تحولاتی که در خاک ایجاد می‌شود، موجب می‌شود محصولاتی برای انسان ایجاد شود. این محصولات انسان را تا آخر عمر اداره می‌کند.

آثار بی‌شمار خاک در آیات

مفسر قرآن کریم ادامه داد: واقعا به عمر انسان نمی‌رسد که محصولات خاک و آثاری که در وجود انسان و موجودات انسان زنده دارد با بخواند. عمر انسان آنقدر نیست که بتواند این همه مطلب را مطالعه کند. خداوند در سوره یاسین می‌فرماید: «وَآيَةٌ لَهُمُ الْأَرْضُ الْمَيْتَةُ أَحْيَيْنَاهَا وَأَخْرَجْنَا مِنْهَا حَبًّا فَمِنْهُ يَأْكُلُونَ؛ و زمين مرده برهانى است براى ايشان كه آن را زنده گردانيديم و دانه از آن برآورديم كه از آن مى‌خورند»(آیه 33). این دانه‌های نباتی که از خاک به دست می‌اید چه آثاری در زندگی انسان دارد؟ انسان بخشی از این دانه‌ها را می‌خورد و در زندگی استفاده می‌کند. چه تعداد دانه در یک فصل معین از خاک به وجود می‌آید؟ آیا قابل شمردن است؟

انصاریان در ادامه تصریح کرد: در ادامه آیه می‌خوانیم: «وَجَعَلْنَا فِيهَا جَنَّاتٍ مِنْ نَخِيلٍ وَأَعْنَابٍ وَفَجَّرْنَا فِيهَا مِنَ الْعُيُونِ؛ و در آن [زمين] باغ‌هايى از درختان خرما و تاك قرار داديم و چشمه‌‏ها در آن روان كرديم». این آیه می‌فرماید که خاک انواع درختان نخل و انواع خرما را پدید می‌آورد. همچنین انواع انگور از طریق خاک به دست می‌آید. همچنین از این خاک، چشمه‌های متعددی به وجود می‌آید که تشنگان از این آب می‌نوشند. خود این آب از شگفتی‌های جهان خلقت است. این خاک چه منبع عظیمی است! این دورنمایی بسیار دور از آثار خاک است.

پاک‌ترین خاک

وی در ادامه توضیح داد: خاک وجود اهل بیت(ع) هم‌چنانکه در روایات فراوان بیان شده پاک‌ترین خاک است. این خاک منشأ آثار معنوی غیر قابل شمردن است. خورشیدی که بر این خاک می‌تابند نور الهی است. این خاک، تابش نور الهی را تبدیل به کل کمالات می‌کند؛ یعنی کاری می‌کند که شما هیچ عیبی در آثار این خاک نمی‌بینید و هیچ کمالی را در این خاک گمشده نمی‌بینید: «إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا».

وی در ادامه به یکی از آثار خاک اهل بیت(ع) اشاره کرد: در ماجرای جنگ خندق، امیرالمومنین(ع) وقتی بیست و سه سال داشت و کسی جرئت رفتن به میدان را نداشت از پیامبر(ص) اجازه گرفت که به میدان برود، اما پیامبر(ص) دستور فرمود تا صبر کند سایر سپاهیان به میدان بروند؛ اما کسی جرأت نکرد به میدان برود. در نهایت امیرالمومنین(ع) به میدان رفت و دشمن را شکست داد. وقتی به محضر پیامبر(ص) رسید، ایشان فرمودند: «ضربه علی یوم الخندق افضل من عباده الثقلین» یعنی چنین ثوابی در پرونده هیچ پیامبرو امامی وجود ندارد. این طینت اهل بیت(ع) است که آثار از خودش بروز می‌دهد که بی‌نظیر و غیر قابل ارزیابی است.
انتهای پیام

captcha