لایحه حجاب و عفاف نیاز به اصلاحات دارد
کد خبر: 4145617
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۰
حجت‌الاسلام عزت‌زمانی:

لایحه حجاب و عفاف نیاز به اصلاحات دارد

معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینکه لایحه حجاب و عفاف به اصلاحات نیاز دارد، گفت:‌ نظرات متعددی در این زمینه ارائه شده و امیدواریم که این مسئله به نحو احسن اصلاح شود.

فعالیت‌های ایجابی سازمان تبلیغات در حوزه تبیین ضرورت حجاببه گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری حجاب و عفاف و موضع‌گیری‌ها و برنامه‌های سازمان تبلیغات اسلامی در این عرصه امروز، ۱۳ خردادماه با حضور حجت‌الاسلام روح‌الله حریزاوی، قائم‌مقام و حجت‌الاسلام رضا عزت‌زمانی، معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی و حجت‌الاسلام جنتی، رئیس ستاد راهبری حجاب و عفاف و مدیرکل امور مبلغان و مساجد سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد. 

در ابتدای این نشست، حجت‌الاسلام حریزاوی طی سخنانی ضمن عرض تسلیت به مناسبت سالروز ارتحال امام خمینی(ره) اظهار کرد: لازم می‌دانم به رویکرد کلان سازمان تبليغات اسلامی در حوزه حجاب اشاره کنم. همانطور که رهبر معظم انقلاب اسلامی از ابتدای بروز پدیده کشف حجاب و تلاش دشمن برای ترسیم جدید میدان فرهنگی در قالب دوقطبی‌سازی جامعه، سیاست سازمان تبلیغات اسلامی تبیین ضرورت حفظ یکپارچگی و پرهیز از دوقطبی سازی جامعه بوده است. 

وی افزود: این سیاست با جامعه مبلغان در میان گذاشته شده است. سازمان از همان ابتدا در حالی که مراقب بود تا جامعه دچار دوقطبی نشود، فعالیت ایجابی خود را در حوزه لزوم تبیین ضرورت حجاب برای جامعه و آفات گسترش بی‌حجابی به ویژه در حوزه خانواده ادامه داد.

حریزاوی فعالیت‌های جامعه تبلیغی در سراسر کشور را دو گونه دانست و گفت: یک‌سری اقدام مستقیم و صریح است که پیرامون یک واقعه اظهار نظر مستقیم کرده و دوره‌های توجیهی برگزار می‌کند. برخی اقدامات غیرمستقیمی نیز وجود دارد که در فعالیت‌های تبلیغی مشهود نیست. برای مثال یکی از فعالیت‌ها جشن‌های تکلیفی بود که در سراسر کشور برگزار شد. 

وی ادامه داد: سال گذشته با یک طراحی که در بنیاد رسانه‌ای داشتیم با همکاری آموزش و پرورش و با استقبال خانواده‌ها جشن‌های تکلیف را در کشور برگزار کردیم و مراسم نمادینی در حضور رهبر انقلاب اسلامی در این زمینه برگزار شد که مورد استقبال فراوان قرار گرفت. آثار غیرمستقیم این اقدامات فرهنگی در موضوعات نوظهور خود را نشان می‌دهد. لذا فعالیت‌های ما در حوزه حجاب بر دو گونه مستقیم و غیر مستقیم قرار دارد. تنوع حوزه‌های فعالیت‌های ایجابی موضوع دیگری است. فعالیت‌های ایجابی ما متنوع بوده و بیش از ۲۰ فعالیت در این زمینه طراحی شده است که به خوبی پیش می‌رود. 

وی بیان کرد: همانطور که دشمن برای تخریب ذهن جوانان ما فعالیت دارد، این توقع وجود دارد که وقتی به سراغ مقوله‌های فرهنگی می‌رویم، از سرمایه‌گذاری جدی سخن بگوییم؛ در حالیکه همچنان حمایت آنچنانی در حوزه محصولات رسانه‌ای و فعالیت‌های فرهنگی نمی‌شود. انتظار داریم مسئولان دولتی همان‌گونه در حوزه‌های زیرساختی و ... برنامه‌های مختلفی دنبال می‌کنند، در حوزه فرهنگ نیز به خوبی ورود کرده و از مجوعه‌هایی که به صورت جهاد فعالیت می‌کنند، حمایت کنند.

در ادامه این نشست، حجت‌الاسلام رضا عزت‌زمانی، معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی نیز در سخنانی اظهار کرد: این نکته مهم است که سازمان تبلیغات اسلامی به عنوان نهاد فرهنگی، تبلیغی که با محور نهاد دین فعاليت می‌کند، موضوع حجاب را از گذشته‌های دور در دستور کار دارد و تاکنون برنامه‌های فراوانی در بیش از ۱۲۰۰ عنوان در این حوزه برگزار کرده است که برنامه‌های گفتمان دینی، نشست‌های تخصصی در مورد حجاب و ... از جمله آن‌هاست. 

وی افزود: لذا برنامه‌های دقیق‌تر و جدی‌تری نیز در این حوزه در دست اقدام داریم که به خوبی پیش خواهد رفت. جمع قابل توجهی از مردم به این‌مسئله باور دارند که حجاب مسئله‌ای دینی است و رعایت آن بر هر مسلمانی واجب است. حتی بسیاری از افراد کم‌حجاب نیز به این مسئله اعتقاد دارند که رعایت حدود حجاب امری ضروری در جامعه است. 

عزت‌زمانی تصریح کرد: سازمان تبلیغات اسلامی از دو سال گذشته فعالیت‌های ایجابی را در حوزه حجاب در دستور کار قرار داده و سند مسئله‌شناسی طرح حجاب و عفاف در این راستا تنظیم کرده است که در حال اجراست. در جلسات متعددی که در این راستا برگزار شد، موضوعاتی همچون رسیدن به مخاطب راهبردی و ... در مورد حجاب بررسی شده و در رابطه با آن تصمیم‌گیری شد. 

طرح ملی گوهرشاد

وی بیان کرد: الگوی حل مسئله و طراحی راهبردی، مجموعه بازیگران و مخاطبان طرح حجاب و عفاف، ارائه طرح‌های متناسب با مخاطبان، طرح بنیاد ملی دختران، طرح رفیقانه و ... از جمله برنامه‌هایی است که در این سند درنظر گرفته شده و به مرحله اجرا درخواهد آمد که در حوزه نوجوانانه حجاب و عفاف قرار دارند. همچنین، سلسله اقداماتی نیز در شرایط موجود به عنوان اقدامات کوتاه مدت طراحی شده است که در اختیار دولت و شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز قرار گرفته است. یکی‌ از برنامه‌های هم‌افزای ما با نهادهای مختلف طرح ملی گوهرشاد است که کارهای آن تاکنون به خوبی پیش رفته و در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده است.

قانون حجاب نافی نقش پلیس در جامعه نیست

وی در رابطه با قانون حجاب و عفاف نیز بیان کرد: امروز به دلیل ضرورتی که در جامعه ایجاد شده، وجود قانون ضروری است البته انتقاداتی نیز در این زمینه از سوی سازمان وارد شده که در دست بررسی است. این مسئله نیازمند تصمیم ملی است. امیدواریم مسائل سیاسی مانع از این قضیه نشود. لایحه حجاب و عفاف به اصلاحات زیادی نیاز دارد و نظرات متعددی در این زمینه ارائه شده و امیدواریم که این مسئله به نحو احسن اصلاح شود. البته این قانون نافی نقش پلیس در جامعه نیست. باید نقش مردم و ضابطان در این قانون واقعی‌تر دیده شود و حفظ حریم زن نیز در آن به خوبی دیده شود. امیدواریم شورای عالی انقلاب فرهنگی این فضا را با‌ قوت پی ببرد. در این زمینه باید فعالیت‌های سلبی و ایجابی در کنار هم قرار گیرد تا کار به خوبی پیش رود. البته منظور از فعالیت‌های سلبی، فقط مواجهه رو در درو نیست.
 
در ادامه، حجت‌الاسلام جنتی‌‌ نیز در سخنانی ضمن عرض تسلیت به مناسبت سالروز ارتحال امام خمینی(ره) بیان کرد: در مسئله حجاب مبانی را به عنوان راهبردهای اصلی پرداختن به این موضوع طراحی کرده و نقشه راهی را براساس آن درنظر گرفته‌ایم. حجاب میوه و ثمره سبک زندگی است ‌و برای پرداختن بدان باید راه خود را از سبک زندگی آغاز کنیم و پرداختن ضربتی در این زمینه شاید کار را به جای خوبی نرساند‌.

وی با بیان اینکه خود مردم باید برای این مسئله نقش‌آفرینی کنند، گفت: سازمان تبلیغات اسلامی در این زمینه تلاش می‌کند به این ظرفیت مردمی قوت بیشتری دهد. مسئله بعدی است که فعالیت‌هایی که در این حوزه صورت می‌گیرد باید به خوبی به سمع و نظر آحاد جامعه برسد. 

جنتی تصریح کرد: امروز باید مبانی و زیرساخت‌های مسئله حجاب را در جامعه تقویت کنیم تا حجاب خود را به صورت یک ثمر و میوه نشان دهد. یکی از مهمترین کارها این است که باید ظرفیت رسانه‌ای و روایتگری خوبی را فراهم کنیم تا فعالیت‌های رخ داده در حوزه حجاب در یک اتاق وضعیت به سمع و نظر آحاد مردم برسد. 

وی بیان کرد: این کار باعث می‌شود تا الگوبرداری از این فعالیت‌ها در جامعه انجام شود.لذا باید این فعالیت‌ها رسانه‌ای شوند. مسئله بعدی کمک به تولید رویدادهای جدید در این حوزه است. بنا داریم تا رویدادهایی را طراحی کنیم که با محوریت اندیشمندان و کنشگران مختلف مانند نويسندگان، فعالان رسانه‌ای، گروه‌های اثرگذار جهادی در شهرستان‌های مختلف و ... برنامه‌هایی برای هم‌افزایی و خلاقیت و ایده‌پردازی تدارک دیده شود. 

وی بیان کرد: اندیشه حجاب اگر در سبک زندگی ما به خوبی تقریر و تبیین شود، می‌تواند بسیاری از مخاطبان خود را در آحاد ملت با خود همراه کند. لذا مجموعه نويسندگان، رسانه‌ها، بانوان رسانه‌ای و ... در رویدادی گردهم جمع شده و به هم‌اندیشی در این زمینه می‌پردازند. مجموعه‌ای از کارهای خوب گذشته مانند روزه اولی‌‌ها جشن فرشتگان و ... نیز باید به صورت قوی‌تر در جامعه اجرا شود. 

گسترش جشن‌‌های فرهنگی

وی تصریح کرد: گسترش برنامه‌های جشن‌ به ویژه برای نوجوانان از جمله طراحی‌های ما خواهد بود. احیا و جهت دهی برنامه های اوقات فراغت نیز با همکاری مساجد انجام خواهد شد تا آثار آن در جامعه محسوس شود. تولید محصولات چندرسانه‌ای نیز در دستور کار قرار دارد تا در فضای رسانه‌ای به خوبی تولید و منتشر شود. 

جنتی گفت: حمایت از شبکه‌های فعال شهرستانی و استانی با محوریت رویداد ملی گوهرشاد، تربیت مبلغان تخصصی در حوزه خانواده و سبک زندگی و حجاب برای نقش‌آفرینی در مساجد و مدارس با حضور ۱۰ هر مبلغ، تأسیس مرکز واکنش سریع محتوایی در مقام پاسخگویی به شبهات در مسئله حجاب، مرکز واکنش سریع محتوایی رصدمحور و پژوهش‌بنیان، توسعه ویترین کتاب و برگزاری پویش های کتابخوانی در حوزه بانوان و ‌‌‌... از دیگر برنامه‌های سازمان در این حوزه است. 

وی با بیان اینکه یکی از نقاط موجود، ضعف تبیین حوزه حجاب است، اظهار کرد:  فعالیت‌های تبلیغی، فرهنگی در تفرجگاه‌ها و سواحل، برپایی نمایشگاه های هنری تخصصی در حوزه حجاب و ... نیز از دیگر موضوعاتی است که در دستور کار سازمان تبلیغات اسلامی و ستاد راهبری حجاب و عفاف قرار دارد. مهمترین دغدغه ما این است که خود مردم با يکديگر در حوزه حجاب به تعامل و تفاهم و گفت‌و‌گو بپردازند.

انتهای پیام
captcha