نماز یکشنبه ماه ذی‌القعده برای مقبولیت توبه
کد خبر: 4145178
تاریخ انتشار : ۱۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۷

نماز یکشنبه ماه ذی‌القعده برای مقبولیت توبه

برای یکشنبه‌های ماه ذی‌القعده نماز ویژه‌ چهار رکعتی از پیامبر اکرم(ص) توصیه شده است که هر کس این نماز را بخواند توبه او مقبول و گناهانش آمرزیده می‌شود.

شنبه/ نماز یک‌شنبه ماه ذی‌القعده برای مقبول شدن توبهبه گزارش ایکنا، پیامبر اکرم(ص) روز یکشنبه ماه ذی‌القعده از منزل خارج شدند و در جمع مردم فرمودند: ایها‌الناس کدام یک از شما حاضرید که توبه کنید؟ عرض کردند آقا جان همه ما می‌خواهیم توبه کنیم و دیگر بد نکنیم.

حضرت فرمودند: یکشنبه این ماه (ذی‌القعهده) غسل کنید؛ وضو بگیرید و بعد چهار رکعت به نیت نماز توبه روز یکشنبه بخوانید و در هر رکعت؛ سوره حمد یک مرتبه؛ قل هوالله احد سه مرتبه و قل اعوذ برب الفلق یک مرتبه؛ قل اعوذ برب الناس یک مرتبه؛ بعد رکوع و سجده را به جا آورید. رکعت دوم به همین نحو است، اما قنوت ندارد چنان که تشهد هم ندارد. رکعت سوم و چهارم در ادامه دو رکعت هم، به همین نحو خوانده می‌شود.

بعد از اتمام نماز، ۷۰ مرتبه استغفرالله ربی و اتوب الیه می‌گویید و در ادامه می‌گویید «لا حول ولا قوة الا بالله العلی العظیم » و سپس در آخر می‌گویید: «یا عزیز یا غفار اغفرلی ذنوبی و ذنوب جمیع المومنین و المومنات فإنّه لا یغفر الذّنوب إلا أنت» «اى عزیز! اى بخشاینده! گناهان من و گناهان تمام مردان و زنان مؤمن را ببخش که جز تو کسى گناهان را نمى‌بخشد».

آنگاه حضرت محمد(ص) در جواب سائل فرمودند این نماز را در هر یکشنبه هم می‌توانید انجام دهید. وقت این نماز از اذان صبح تا اذان مغرب است.

برای این نماز ثواب زیادی ذکر شده است از جمله اینکه رسول اکرم فرمود: هر که این نماز را به جا آورد، توبه او مقبول و گناهانش آمرزیده شود، دشمنان او در روز قیامت از او راضی شوند، با ایمان می‌میرد، دین و ایمانش از وی گرفته نمی‌شود. قبرش گشاده و نورانی شده و والدینش از او راضی گردند، مغفرت شامل حال والدین او و ذریه او گردد، توسعه رزق پیدا کند، ملک‌الموت با او در وقت مردن مدارا کند و به آسانی جان دهد.

این حدیث را سید بن طاووس در کتاب اقبال الاعمال، بخش اعمال ماه ذی‌القعده روایتی را که مستند این نماز است از انس بن مالک از پیامبر(ص) نقل می‌کند.

انتهای پیام
captcha