طرح تونس برای بهینه‌سازی مصرف انرژی در مساجد
کد خبر: 4144920
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۶

طرح تونس برای بهینه‌سازی مصرف انرژی در مساجد

آژانس ملی کنترل انرژی در تونس از اجرای برنامه‌ای برای بهینه‌سازی مصرف انرژی در مساجد این کشور خبر داد.

به گزارش ایکنا به نقل از صدی البلد، آژانس ملی کنترل انرژی در تونس، در نظر دارد برنامه‌ای را برای تنظیم مصرف انرژی در مساجد و مساجد این کشور اجرا کند. هدف از اجرای این طرح کاهش بار مالی 6.5 میلیون دلاری قبوض برق مساجد در این کشور است.

به گفته یک مقام مسئول در این سازمان دولتی، این برنامه با هدف بهینه‌سازی مصرف انرژی در مساجد این کشور اجرا می‌شود. تعداد مساجد تونس بالغ بر 6100 مسجد است که سالانه حدود 42 گیگاوات برق به ارزش بیش از 6.5 میلیون دلار مصرف می‌کنند.

پیش‌بینی می‌شود پس از اجرای این طرح، مساجد در زمینه مصرف انرژی برق مستقل بوده و با بهینه‌سازی مصرف برق در مساجد، بار مالی قبوض برق دیگر بر عهده وزارت امور مذهبی تونس نباشد.

بنا بر گزارش آژانس ملی کنترل انرژی تونس، 70 درصد از انرژی مصرفی در مساجد تونس به تأمین روشنایی و مابقی به سیستم‌های تهویه مطبوع اختصاص دارد.

برنامه بهینه‌سازی مصرف انرژی در مساجد تونس شامل چهار بخش است: نخستین بخش از آن شامل تعویض تمام لامپ‌ها و ادوات روشنایی با نمونه‌های کم‌مصرف است. پیش‌بینی می‌شود این اقدام منجر به کاهش 21 درصدی در مصرف برق مسجد شود. بخش دوم به تجهیز مساجد به سیستم‌های کنترل انرژی متمرکز اختصاص دارد که امکان کنترل مصرف انرژی در مساجد از راه دور و نظارت بر عملکرد تجهیزات را فراهم می‌سازد.

بخش سوم نیز تجهیز مساجد به پنل‌های خورشیدی مولد برق است. پیش‌بینی می‌شود با این اقدام 79 درصد باقیمانده از انرژی برق مورد نیاز مساجد تأمین شود و ازاین‌رو بار مالی قبوض برق به طور کامل حذف شود. بخش سوم از این طرح نیز برقراری دوره‌های آموزشی برای کارکنان و متولیان مساجد به منظور اجرای بهینه این طرح است.

پیش‌تر مراکش نیز با اجرای طرحی نسبت به بهینه‌سازی مصرف انرژی در مساجد این کشور اقدام کرده بود.

انتهای پیام
captcha