حمایت از فلسطین در جام جهانی نشانه زوال صهیونیسم است/ فتنه‌انگیزی؛ تنها ثمره عادی‌سازی روابط با اسرائیل + فیلم
کد خبر: 4103055
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۸
کارشناسان فلسطینی در گفت‌وگو با ایکنا:

حمایت از فلسطین در جام جهانی نشانه زوال صهیونیسم است/ فتنه‌انگیزی؛ تنها ثمره عادی‌سازی روابط با اسرائیل + فیلم

فعالان سیاسی فلسطین تصریح کردند: حمایت خودجوش هواداران مسلمان از فلسطین در حاشیه جام جهانی قطر نشان داد که از نظر مردم جهان، ملت فلسطین شایسته توجه و همبستگی است تا از شر رژیم اشغالگر خلاصی یابد و این خود از نشانه‌های نزدیک بودن زوال رژیم صهیونیستی است.

وبینار «مسئله فلسطین در فضای مجازی» در روز جهانی همبستگی با فلسطین

مجمع عمومی سازمان ملل در سال 1977 میلادی، 29 نوامبر(برابر با امروز، 8  آذر) را به عنوان روز جهانی همبستگی با ملت فلسطین نامگذاری کرده است.

انتخاب 29 نوامبر از این جهت است که در چنین روزی در سال 1947 مجمع عمومی سازمان ملل متحد قطعنامه ناعادلانه تقسیم فلسطین موسوم به قطعنامه 181 را تصویب کرد و به آن رسمیت داد. بر اساس قطعنامه مذکور قیمومت فلسطین پس از 27 سال از بریتانیا گرفته شد و این کشور را رسماً به سه بخش تقسیم کرد.

اگر بخواهیم کمی به عقب‌تر بازگردیم و ریشه‌های آغاز اشغالگری صهیونیست‌ها در سرزمین فلسطین را بدانیم، باید گفت در سال 1920 یک سال پس از توافقنامه سایکس ـ پیکو، بریتانیا قیمومت فلسطین را بر عهده گرفته بود، مشروط به اینکه شرایط تشکیل کشور فلسطین را در مدت حداکثر 10 سال فراهم کند، اما در این مدت نه تنها شرایط تشکیل دولت فلسطین را فراهم نکرد، بلکه همه امکانات لازم برای مهاجرت و قدرت گرفتن صهیونیست‌ها در فلسطین را در اختیار آنها قرار داد.

بر اساس طرح تقسیم سازمان ملل قرار بوده که دولت فلسطینی 42.3 درصد فلسطین را در اختیار بگیرد، یک دولت یهودی هم که 57.7 درصد فلسطین را تصاحب کند، تشکیل شود و قدس و بیت لحم تحت اشراف بین‌المللی قرار بگیرد.

هرچند قطعنامه ناعادلانه تقسیم بانادیده گرفتن فلسطینی بودن فلسطین و پیشینه این سرزمین با قدمت، نیمی بیشتر از فلسطین را به مردم فلسطین و کم‌تر از نیم دیگر را به صهیونیست‌ها می‌بخشید، اما در ماه می سال 1948 صهیونیست‌ها حتی اختصاص نیمی از سرزمین فلسطین را نیز به ساکنان اصلی آن را رد کردند و به دنبال تأسیس رژیم جعلی صهیونیستی با گسترش اشغالگری خود در فلسطین، مانع از تشکیل کشور مستقل فلسطینی تا امروز شده‌اند.

در این راستا خبرگزاری ایکنا با دو نفر از چهره‌های فلسطینی ساکن نوار غزه به گفت‌وگو نشسته تا گوشه‌ای از پیامدهای ظلم و ستمی را که سنگ بنای آن در مجمع عمومی و در قطعنامه تقسیم فلسطین گذاشته شده است، تشریح کند آن هم طی 74 سال گذشته از اشغالگری فلسطین که مردم آن را از ابتدایی‌ترین حقوقشان محروم کرده و ضمن گسترش روز افزون شهرک‌سازی‌ها و ارتکاب جنایات، ده‌ها هزار نفر را از خانه و کاشانه خود آواره کرده است.

دو مهمان حاضر در وبینار «واقعیت فلسطین در فضای مجازی» ایکنا، «سائد حسونه» نویسنده و پژوهشگر فلسطینی در امور قانونی و امنیتی و مشاور امور اجتماعی و امنیت دیجیتال رسانه و «آمنه حمید» مسئول کمیته زنان جنبش جهاد اسلامی و روزنامه‌نگار سیاسی در حوزه زن فلسطینی هستند که در ادامه متن کامل گفت‌وگوی ایکنا با آنها از نظر می‌گذرد:

ایکنا ـ به نظر شما اقدامات قانونی و همبستگی بین‌المللی با آرمان فلسطین چگونه بوده و آیا تأثیری دارد؟

سائد حسونه: در روز همبستگی با ملت فلسطین ملت‌های آزاده بر حمایت خود از آرمان و ملت فلسطین تأکید می‌کنند تا روزی که فلسطینیان با پیروزی در نبرد آزادسازی از یک کشور مستقل و آزاد در سرزمین یکپارچه خود برخوردار شوند.

قوانین و منشورهای بین‌المللی فلسطین اگرچه حق فلسطینیان در برخورداری از یک کشور مستقل را به رسمیت می‌شناسد؛ اما اختلافی که بر سر این قوانین وجود دارد این است که کشوری را برای اشغالگران سارقی که سرزمین فلسطین را به زور از چنگ آنها درآورده است، قائل می‌شود؛ اشغالگرانی که از هیچ خشونت و جنایتی در حق ملت فلسطین فروگذاری نمی‌کنند.

اما فلسطینی‌ها امروز در هر عرصه‌ای نشان دادند که با وجود اینکه 72 سال از یوم النکبه  ـ سالگرد بیرون راندن صدها هزار فلسطینی و تشکیل رژیم جعلی صهیونیستی در 24 اردیبهشت 1327 برابر با 14 مه 1948 میلادی ـ می‌گذرد،  هرگز از وجبی از سرزمین خود کوتاه نمی‌آیند.

«سائد حسونه» نویسنده و پژوهشگر فلسطینی در امور قانونی و امنیتی و مشاور امور اجتماعی و امنیت دیجیتال رسانه

خوب بود که مناسبت روز جهانی همبستگی با ملت فلسطین بهانه‌ای برای تمرکز بر انواع شکنجه‌ها و رنج‌‌هایی باشد که بر سر ملت فلسطین آمده است؛ بخصوص که این روزها کم‌تر روزی است که فلسطین شهید نداشته باشد، علاوه بر آن شش هزار اسیر فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی به سر می‌برند که بخش عظیمی از آنها شامل زنان، کودکان و بیماران هستند.

قطعنامه تقسیم فلسطین یک تصمیم ظالمانه بود که به تکه تکه شدن سرزمین فلسطین منجر شد و آن را به بخش‌ها و شهرک‌های صهیونیست‌نشین در سرزمین‌های فلسطینی تبدیل کرد و بخش زیادی از فلسطینی‌ها از سرزمین خود آواره شدند و قریب به نیمی از فلسطینی‌ها در خارج از سرزمین‌های فلسطینی به سر می‌برند.

خوب بود که مناسبت روز جهانی همبستگی با ملت فلسطین بهانه‌ای برای تمرکز بر انواع شکنجه‌ها و رنج‌‌هایی باشد که بر سر ملت فلسطین آمده است؛ بخصوص که این روزها کم‌تر روزی است که فلسطین شهید نداشته باشد

در حال حاضر همبستگی با ملت فلسطین به همه اشکال و با همه مسائلی که می‌توان بر آن تمرکز کرد چه از طریق رسانه‌ای و چه از طریق قانونی اهمیت دارد.

ایکنا ـ نقش زن مسلمان را در همبستگی با ملت فلسطین چگونه می‌بینید و رسانه‌های جدید در مسیر دفاع از فلسطین و بانوان فلسطینی چگونه عمل کرده‌اند؟

آمنه حمید: زنان مسلمان از اقصی نقاط کره خاکی از امت عربی و در برابر رفتارهای وحشیانه‌ای که دشمن صهیونیستی در شبانه روز مرتکب می‌شود،  همبستگی کامل و بزرگی با زنان فلسطینی نشان داده‌اند. این مقابله هم از طریق رسانه‌های جدید صورت می‌گیرد یا کنفرانس‌ها و سمینارهایی نظیر همین وبینار که به شکل مجازی یا واقعی برگزار می‌شود؛ یا اینکه مجال را برای بانوان فلسطینی فراهم می‌کنند تا از تجربیات خود در مبارزه با صهیونیست‌ها در رسانه‌ها چه رسانه‌های سنتی و چه رسانه‌های جدید بگویند.

آمنه حمید، سخنگوی کمیته زنان جنبش جهاد اسلامی

 همه این‌ها ابزارهای مهم و مؤثر در همبستگی با ملت فلسطین است. دوربین‌های فلسطینی‌ها بارها نشان داده است که چگونه نظامیان صهیونیست زنان فلسطینی را در صحنه‌های مختلف از پست‌های ایست و بازرسی در کرانه باختری گرفته که پست‌های مرگ خوانده می‌شوند تا شرایط محاصره‌ای که بر دو میلیون جمعیت فلسطینیان در نوار غزه تحمیل کرده‌اند یا صحنه‌های تراژیک در مسجد الاقصی مورد تعرض قرار می‌دهند که همه این‌ها در راستای برنامه‌های رژیم صهیونیستی برای کشتار زنان فلسطینی و شکنجه و تحقیر و ضرب و شتم آنهاست. امروز از هر گوشه جهان می‌توان از طریق شبکه‌های اجتماعی این ویدئوها را ثبت و ضبط کرد. این‌ها اسنادی است که نشان می‌دهد ما در برابر دشمن بزدلی هستیم که دلیل اصلی برای موجودیت آن فقط سرقت سرزمین فلسطین نیست بلکه قتل انسان به تمام معنای کلمه است. قتل میراث فرهنگی و تمدن اسلامی در هر کجای زمین است. اسرائیل نابودی هر نماد اسلامی را هدف قرار داده است.

از ابتدای سال جاری میلادی شش زن فلسطینی بی هیچ دلیل توجیه کننده‌ای هدف گلوله نظامیان صهیونیستی قرار گرفتند و به شهادت رسیدند از جمله شیرین ابوعاقله، خبرنگار فلسطینی الجزیره و غفران وراسنه، زن جوان فلسطینی و خبرنگار مرکز رادیویی دریم در الخلیل که در نیمه‌های سال جاری میلادی با فاصله زمانی کوتاهی از یکدیگر شهید شدند و تعداد زیاد دیگری از زنان فلسطینی که توسط رژیم صهیونیستی زخمی می‌شوند بدون اینکه مرتکب جرم و گناهی شده باشند.

خشونت علیه زنان فلسطینی، نشانه آشفتگی رژیم صهیونیستی

این سند محکمی است که ثابت می‌کند، دشمن در وضعیت آشفته و سردرگم است و زنان فلسطینی را در راس اهداف خود در حمله به ملت فلسطین قرار داده است. شبکه‌های اجتماعی مجال خوبی را فراهم کرده تا جهانیان در مبارزه با خشونت علیه زنان اقدام کنند از جمله از طریق محتوا و تصاویری که از خشونت علیه زنان فلسطین منتشر می‌کنند؛ اما باید ابزارهای استراتژیک برای مقابله با اسرائیل و دفاع از زنان مسلمان و بخصوص فلسطینیان ارتقا یابد تا یک چهره واقعی از آنچه بر سر زنان می‌آید، نشان دهد آن هم از شر رژیم اشغالگری که در سرکوبگری تر و خشک را با هم می‌سوزاند و در شبانه روز زنان و کودکان و سالخوردگان فلسطینی را هدف می‌گیرد.

اگر بخواهیم از وضعیت نگهداری اسرای زن فلسطینی در زندان‌های رژیم اشغالگر سخن بگوییم دل هر انسانی به درد می‌آید. 26 اسیر زن فلسطینی کاملا از ملاقات با خانواده خود محرومند که 10 نفر آنها مادر هستند.

وضعیت «اسراء جعابیص» بانوی فلسطینی اهل قدس که به 11 سال حبس محکوم شده بسیار نگران کننده است. رژیم صهیونیستی این اسیر زن فلسطینی را سوزاند و سپس بازداشت کرد. جعابیص به سبب انفجار کپسول گاز در خودرویش در نتیجه شلیک نظامیان صهیونیستی به خودروی او در سال 2015 علاوه بر 60 درصد سوختگی در بدنش، هشت انگشت دست خود را از دست داده است.

او در هشتمین سال اسارت خود همچنان از حداقل امکانات بهداشتی و درمانی محروم است با وجود اینکه به دلیل چسبیده بودن انگشتانش به یکدیگر در استفاده از سرویس بهداشتی تغذیه و تعویض لباس‌های خود دچار مشکل است و علاوه بر همین این‌ها از دیدار با فرزند پسر خود محروم هست فرزندی که در بدو بازداشت او دو ساله و حالا تقریباً 10 ساله است.

شروق دویات دیگر اسیر زن فلسطینی است که طولانی‌ترین حکم حبس برای وی در زندان‌های رژیم اشغالگر صادر شده است. او از 16 سال دوره محکومیت خود در هشتمین سال اسارت به سر می‌برد. در بدن او ترکش‌هایی است که هنوز خارج نشده است. او هم اینک 25 سال دارد و از اکتبر 2015 پس از اینکه به ضرب گلوله صهیونیست‌ها زخمی شد به اسارت گرفته شده و حکم ظالمانه 16 سال حبس برای او صادر کردند.

در واقع اسرای فلسطینی در زندان‌های رژیم اشغالگر با اهمال پزشکی عامدانه و محاکمه‌های ناعادلانه روبرو هستند.

بعضاً نظامیان مسلح صهیونیستی در واپسین ساعات شب با حمله ناگهانی به زندان‌های رژیم اشغالگر اسرای زن فلسطینی را مورد ضرب و شتم قرار می‌دهند یا به سلول انفرادی منتقل می‌کنند.

سرویس‌های بهداشتی اسرای زن فلسطینی مسافت زیادی از خوابگاه آنها فاصله دارد و مجبورند از روبه‌روی مقر استقرار نظامیان صهیونیست تردد کرده و در معرض هر گونه هجمه‌ای از سوی آنها قرار گیرند.

رنج و سختی بانوان فلسطینی در باریکه تحت محاصره غزه نیز دست کمی از زندان‌های رژیم اشغالگر ندارد. رژیم اشغالگر از شانزده سال پیش غزه را تحت محاصره گرفته و مردم این منطقه و بخصوص زنان با صبوری و پایداری خود در برابر رژیم اشغالگر همچنان به آینده امیدوارند. آنها می‌خواهند فرزندانی را تربیت کنند که به وطنشان عشق بورزند و پای عقیده خود در آزادسازی سرزمینشان بایستند.

همه این اوضاع در سرزمین‌های فلسطینی همبستگی بیشتر جهانیان با مسئله فلسطین را می‌طلبد آن هم از طریق ایجاد یک راهبرد نظام‌مند برای گسترش دایره همبستگی و خدمت به آرمان فلسطین در برابر همه سیاست‌هایی که با رژیم اشغالگر در از بین بردن آرمان فلسطین همکاری می‌کنند.

لزوم گسترش همبستگی با فلسطین در فضای مجازی

ایکنا ـ چگونه می‌توان فناوری‌های جدید را در عرصه اطلاع‌رسانی به منظور برجسته کردن مسئله فلسطین به کار گرفت؟

سائد حسونه: در ابتدا باید بگویم در حال حاضر هم مطالب مربوط به فلسطین در شبکه‌های اجتماعی عالی و برجسته هستند؛ زیرا آرمان فلسطین زنده است و به شکل مستمر به آن پرداخته می‌شود؛ با این حال نمایش تصویری اطلاعات و داده‌ها از طریق اینفوگرافیک اینفوموشن یا ساختن فیلم‌های داستانی کوتاه از بهترین نمونه کارهایی است که می‌توان در سایت‌های شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد.

سائد حسونه، تحلیلگر فلسطینی

می‌توان فعالان در جهان اسلامی و عربی را به ایجاد محتواهایی جذاب در همبستگی با ملت فلسطین تشویق کرد، زیرا فعالان و شهروندان فلسطینی از انتشار هر گونه محتوایی در حمایت از فلسطین در شبکه‌های اجتماعی منع می‌شوند و از همین رو خوب است که جمع زیادی از فعالان در این عرصه و انتشار محتوای فلسطینی فعال‌تر باشند.

نمایش تصویری اطلاعات و داده‌ها از طریق اینفوگرافیک اینفوموشن یا ساختن فیلم‌های داستانی کوتاه از بهترین نمونه کارهایی است که می‌توان در حمایت از فلسطین در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد

در جریان نبرد سیف‌القدس کاربران و فعالان فضای مجازی موفق شدند، این فضا را با رویکرد درست به سلاحی مؤثر علیه رژیم صهیونیستی تبدیل کنند و حقیقت را در اختیار افکار عمومی جهان قرار دهند. آنچه در دوران نبرد سیف‌القدس از این نبرد در شبکه‌های اجتماعی قرار داده می‌شد، میلیون‌ها بازدیدکننده داشت و آمارها نشان می‌دهد نیمی از کاربران شبکه اینترنت مطالب مربوط به فلسطین را در زمان نبرد سیف‌القدس در ماه مه سال 2021 (اردیبهشت 1400)مشاهده کردند.

بنابراین تنویر افکار عمومی درباره فلسطین در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی و استفاده از فناوری‌‌های مناسب برای هرکدام از سکوها(پلفترم‌های) شبکه‌های اجتماعی با توجه به ماهیت مستقلی که هر کدام از آنها دارند، ضروری است.

هدف این است که پیام فلسطین به کل دنیا مخابره شود. امکانات ما اندک است؛ اما فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی ابزار خوبی است. برای مثال می‌توان یک فیلم کوتاه را در تیک تاک یا اینستاگرام استفاده کرد که پشتیبانی برای تقویت محتواها و مقالات خاص منتشر شده در فیس بوک و توئیتر و ...باشد.

دیگر اینکه پخش زنده حوادث جاری در فلسطین در شبکه‌های اجتماعی به دلیل اینکه همان موقع امکان قطعی یا ممنوع کردن آن وجود ندارد، نیز می‌تواند مؤثر باشد.

ایکنا ـ همبستگی با آنچه که در فضای مجازی درباره فلسطین منتشر می‌شود، چگونه می‌تواند اتفاق بیافتد، آن هم در شرایطی که شبکه‌های اجتماعی اقدامات خودسرانه در مقابله با محتوای فلسطینی به کار می‌گیرند؟

آمنه حمید: راه‌هایی برای دور زدن موانع و محدودیت‌های موجود در شبکه‌های اجتماعی وجود دارد، در صورتی که برنامه یکپارچه‌ای وضع شود که ساز و کارهای دستیابی به محتواهایی که ممنوع نیستند ایجاد کند.

 کیفیت محتواها در همبستگی با ملت فلسطین و ملت‌هایی که در معرض ظلم و تجاوز رژیم صهیونیستی قرار دارند در جلب توجه کاربران تأثیر دارد. نیاز است در این زمینه به توصیه‌ها گوش فراداده شود تا بر همه شکاف‌ها و خلل برای محدود کردن شبکه‌های اجتماعی غلبه کنیم. باید گفت یک دست صدا ندارد و حتی وقتی جرایم روزمره رژیم اشغالگر توسط ملت فلسطین مستندسازی می‌شود؛ اگر در این خصوص همبستگی صورت نگیرد، کار به جایی نمی‌رسد.

بنابراین در حال حاضر باید راهکارهایی برای دستیابی به اجماع صورت گیرد که برای مثال فلان محتوا شایسته همبستگی است و شایسته این است که در بین مردم در شبکه‌های اجتماعی منتشر شود. امروز اگر روایت‌های مربوط به حقوق بشر به طرز خوبی بیان شود می‌تواند بر دیگران صرف نظر از فرهنگ و تمدنشان تأثیر گذارد؛ بنابراین توسعه و ارتقای ابزارها یکی از راه‌‌های همبستگی با ملت فلسطین است تا زمانی که در این زمینه کاری انجام نشود، نمی‌توان منکر این شد که ملت‌های عربی و اسلامی با ملت فلسطین همبستگی دارند و در سایه همه تحولات در عرصه منطقه و جهان حامی آرمان فلسطین باقی مانده‌اند؛ اما ما ملت فلسطین سطح این همبستگی را با جرایم هر روز و هر ساعت رژیم اشغالگر مقایسه می‌کنیم و برابر نیست.

یعنی باید پویش‌ها برای همبستگی با ملت فلسطین گسترش یابد برای مثال رژیم صهیونیستی در شبانه‌روز به خانه‌های فلسطینیان حمله می‌کند و کودکان و زنان فلسطینی را به وحشت می‌اندازد اگر به این مسائل به شکل سلسله‌وار و مستمر در شبکه‌های اجتماعی پرداخته شود، دامنه همبستگی با ملت فلسطین گسترش می‌یابد و این گونه همبستگی جامعه عربی با آرمان فلسطین گسترده‌تر می‌شود.

آمنه حمید، از فعالان جنبش جهاد اسلامی فلسطین

برای مثال کلیپی از پیرزن فلسطینی که خطاب به سربازان اسرائیلی می‌گوید «عمر من از عمر دولت شما بیش‌تر است» مورد استقبال گسترده در شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته است، زیرا اصالت فلسطین و فلسطینیان را نشان می‌دهد و اینکه عمر مقدسات فلسطین از عمر اسرائیل بیشتر است.

احمد مناصره نیز که حالا 20 ساله است از هفت سال پیش زمانی که یک کودک بود تنها به دلیل اینکه یک چاقو در دست داشته و با وجود اینکه به کسی حمله نکرده بود به 12 سال حبس محکوم شده است.

خانواده المناصره چندی پیش با انتشار ویدئو اعلام کردند که فرزندشان در معرض شکنجه‌های روحی و جسمی در سلول انفرادی قرار دارد و مورد بازجویی‌های پی در پی قرار می‌گیرد. آنها از همه دنیا خواستند از فرزندشان حمایت کنند و گروه‌های زیادی از فعالان و متخصصان روانشناسی با به راه انداختن کمپین خواستار آزادی این نوجوان اسیر شدند.

به طور کلی باید گفت رژیم اشغالگر جز زبان زور را نمی‌فهمد و در این تردیدی نیست؛ اما امروز جامعه فلسطین از اقدام رژیم‌های عربی در شتافتن به سمت عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی ناراحتند.

ایکنا ـ شبکه‌های اجتماعی چگونه می‌توانند سلاحی دیجیتال در مقابله با رژیم اشغالگر باشند؟

سائد حسونه: سایت‌های شبکه‌های اجتماعی ابزاری مهم در دست فلسطینیان است که می‌توان از آن به صورت انتشار ویدیوها، فیلم‌ها و مطالب برای انتقال روایت فلسطینی‌ها به دنیا استفاده کرد. همین شبکه‌های اجتماعی بود که با انتشار محتوای فلسطینی در زمان نبرد سیف‌القدس کاری کردند که دنیا در محکومیت رژیم صهیونیستی به پا خاست و تظاهرات‌هایی در گوشه و کنار جهان در حمایت از فلسطین برپا شد.

اگر پیش از این در اروپا روایت‌های اسرائیلی غالب بود؛ امروز روایت ‌های فلسطینی با آن رقابت تنگاتنگ دارند. امروز در غرب در آمریکا و اروپا از جمله انگلیس هم برای قانونگذاران و دیپلمات‌هایشان این حقیقت برای همگان روشن است که فلسطینیان باید حقوق خود را از اسرائیل بازپس بگیرند. همین اذعان غربی‌ها، موضوعی است که باید از آن استفاده کرد.

مسئله مهم دیگر دیپلماسی رسمی کشورها در قبال فلسطین است که چگونه بخواهند روابط خود را مدیریت و اینکه آنها چگونه از ظرفیت‌های خود برای تحکیم آرمان فلسطین استفاده کنند، بخصوص در مسائلی که مربوط به حقوق و آزادی‌ها می‌شود و با توجه به اینکه مطالب مربوط به فلسطین مورد محدودیت و ممنوعیت قرار می‌گیرد.

 مهم است که اقداماتی دیپلماتیک انجام شود اینکه با شرکت‌ها و طرف‌های ذیربط با شبکه‌های اجتماعی وارد گفت‌وگو شوند و بپرسند چرا در خصوص مسئله فلسطین یکجانبه و به نفع رژیم صهیونیستی رفتار می‌شود در حالی که از جمله موازین و معیارهای شبکه‌های اجتماعی ممنوعیت خشونت است و با این حال به اسرائیل اجازه داده می‌شود هر آنچه را که می‌خواهد منتشر کند، اما برای فلسطینیان ممنوعیت گذاشته شده است. باید بگویند چگونه است که در قضیه جنگ اوکراین نسبت به این قضیه دلسوزی نشان می‌دهند و اجازه می‌دهند همه مطالب مربوط به آن منتشر شود اما نسبت به مصائب ملت فلسطین محدودیت قائلند، بنابراین باید به فلسطینیان اجازه آزادی بیان داده شود تا حقوق خود را در آنجا برشمرند کسانی که علاوه بر اینکه در میدان نبرد با رژیم صهیونیستی ترور می‌شوند در شبکه‌های اجتماعی هم صدای آنها ترور می‌شود تا نتوانند اخبار و اطلاعات خود را در راستای تقویت آرمان فلسطین منتشر کنند.

نابودی اسرائیل نزدیک است

ایکنا ـ نظر شما درباره گسترش دامنه عملیات‌های مقاومتی فلسطینیان در کرانه باختری چیست، نظیر عملیاتی که به‌تازگی در قدس اشغالی انجام شد؟

آمنه حمید: مطمئناً هدف از این عملیات‌های مقاومتی تخریب سیستم امنیتی دشمن صهیونیستی است که ما به طور کلی به آن گنبد آهنین می‌گوییم. دستگاه امنیتی رژیم صهیونیستی با همه پیشرفت‌ها و تجهیزات مدرنی که در اختیار دارد به دست یک فرد فلسطینی مختل می‌شود که تنها از سلاح اراده و ایمان به خداوند عزوجل برخوردار است و تلفاتی را هم در صفوف شهرک‌نشینان و نظامیان صهیونیست به جا می‌گذارد. این حقیقت محکم مؤید این است که گسترش عملیات‌های مقاومتی در کرانه باختری تنها راهی است که ملت فلسطین برای نابودی رژیم اشغالگر از سرزمین فلسطین پیش روی خود دارند.

عملیات‌های مقاومتی اعم از انفجار قدس یا تیراندازی به سوی نظامیان صهیونیست یا زیر گرفتن صهیونیست‌ها با خودرو یا حتی پرتاب سنگریزه به سمت اشغالگران یا نارنجک‌هایی که کودکان فلسطینی با دست خودشان می‌سازند، همه این عملیات‌ها که در چارچوب انقلاب مردمی و انتفاضه و از طریق گروه‌های مجاهد در کرانه باختری از جمله جنین انجام می‌شود، تأکید بر یک پیام واحد است، اینکه هر چیزی بهایی دارد و این دشمن باید بهای استکبار و زورگویی خود را بدهد باید بهای کشتار و آوارگی ملت فلسطین را بدهد، باید بهای نابود کردن عمر و معیشت فلسطینی‌ها با کشتار و شکنجه و آوارگی آنها به ویژه کودکان و زنان را پرداخت کند، بخصوص که از سوی جامعه بین‌المللی هم بازخواست نمی‌شود.

در واقع عامل عمليات مقاومتی و استشهادی علیه اشغالگران صهیونیست دلیل محکمی برای کار خود دارد اینکه اشغالگران برای مثال مادر، خواهر، همسر یا بالاخره یکی از اعضای خانواده او را اسیر یا شهید کردند یا منزل آنها توسط صهیونیست‌ها نه یک بار و دو بار و حتی ده‌ها بار تخریب شده است.

آمنه حمید، نویسنده و روزنامه‌نگار فلسطینی

همین گسترش دامنه عملیات‌های مقاومتی در کرانه باختری نشانه قریب‌الوقوع بودن نابودی رژیم وحشی صهیونیستی است که در هدف گرفتن فلسطینیان بین زن، کودک، پیر و جوان تمایزی قائل نیست و ان شاءالله نابودی این رژیم حتمی و نزدیک است.

ایران در سخت‌ترین شرایط تنهایمان نگذاشت

ایکنا ـ راه مقابله با محاصره رژیم صهیونیستی در غزه را چه می‌بینید در شرایطی که به دلیل ممانعت اشغالگران از ورود کالاهای اساسی مردم به نوار غزه شاهد وخامت اوضاع و بخصوص کمبود تجهیزات دارویی و پزشکی هستیم؟ در حال حاضر موضع کشورهای عربی نسبت به محاصره غزه چیست؟

سائد حسونه: حمایت از ملت فلسطین مستلزم حمایت همه کشورهای اسلامی و نه کشورهایی خاص است؛ برای مثال قطر هر چند وقت یک بار کمک‌های مالی را به خانواده‌های فقیر در نوار غزه تقدیم می‌کند که به منظور کاستن از فشار و تنگنایی است که اهالی این منطقه طی 16 سالی که از آغاز محاصره گذشته است، متحمل می‌شوند تا به تعبیرخودشان کار به تشدید اوضاع و عملیات تقابل نظامی فلسطینیان با اسرائیل نرسد.

در سایه گرایش برخی رژیم‌های عربی به سازش با رژیم صهیونیستی ضرورت نقش‌آفرینی ملت‌ها در حمایت از آرمان فلسطین برجسته‌تر می‌شود. در حال حاضر ما شاهد موضع محکم سوریه در مقابله با رژیم صهیونیستی هستیم. حمایت دولت یمن از فلسطین نیز قابل تقدیر است. حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران نیز دائمی است. ایران حتی در سخت‌ترین شرایط دست از حمایت از فلسطین نکشیده است.

در مقطع اخیر هم که ایران با اغتشاشاتی روبه‌رو شده، همواره بر حمایت از فلسطین تأکید داشته است؛ زیرا فلسطین مسئله مهم و شماره یک برای جمهوری اسلامی ایران است. در قانون اساسی ایران و جامعه ایران بر حمایت از آرمان فلسطین تأکید شده است؛ یعنی دشمنی با اسرائیل در قانون اساسی ایران آمده و این تکلیف هر ایرانی است که با اسرائیل دشمنی کند و اگر حمایت‌های ایران نبود، آتش مقاومت و نبرد با دشمن صهیونیستی شعله‌ور نمی‌ماند.

ما از کشورهای عربی منطقه می‌خواهیم که تلاش‌های دیپلماتیک خود را برای احقاق حقوق ملت فلسطین به کار بندند و حمایت‌های سیاسی از این قضیه داشته باشند همان طور که الان ایران تمام قد در برابر اسرائیل ایستاده و پشتیبان ملت فلسطین است.

ایکنا ـ پویش‌های حمایت از فلسطین در جام جهانی قطر چگونه بوده و چه تأثیری داشته است؟

آمنه حمید: حمایت از فلسطین در جریان جام جهانی قطر برای ما غیرمنتظره نبوده است. برخورد خودجوش هواداران با خبرنگار اسرائیلی و رد مصاحبه با وی برای ما بسیار خوشحال کننده بود و اینکه شاهدیم پرچم فلسطین در دست تماشاگران فوتبال روی سکوهای محل برگزاری مسابقات بزرگترین رویداد بین‌المللی ورزشی است.

امت اسلامی نشان داد که خیر و نیکی آن برای فلسطینیان به قوت خود باقی است و تمدن و اصالت خود را به جهانیان ثابت کردند و اینکه حمایت از ملت فلسطین نسل به نسل ادامه دارد و البته ما می‌خواهیم که این همبستگی با ملت فلسطین یک رویکرد راهبردی و دیپلماتیک و رسمی بگیرد تا اقدام رژیم‌های سازشگر عرب در عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را خنثی کند که اجازه ورود صهیونیست‌ها را به کشور خود می‌دهند.

امروز رسانه‌های رژیم صهیونیستی از اینکه هواداران در جریان مسابقات جام جهانی از مصاحبه با خبرنگاران صهیونیست در حاشیه مسابقات خودداری کردند و از وجود این نفرت نسبت به خودشان، شوکه شدند و این ثابت می‌کند که از نظر مردم جهان ملت فلسطین شایسته توجه و همبستگی است تا از شر رژیم اشغالگر خلاصی یابد و این خود از نشانه‌های نزدیک بودن زوال رژیم صهیونیستی است، یعنی این شعور و آگاهی مردم مسلمان و عرب در مسابقات جام جهانی موید قطعیت زوال نزدیک رژیم صهیونیستی است.

امیدواریم که این مقاومت برابر عادی‌سازی به شکل درخواست رسمی از حکومت‌ها تبدیل شود تا آنها را برای قطع روابط با رژیم اشغالگر تحت فشار قرار دهد؛ یعنی یک برنامه رسمی و دیپلماتیک برای غلبه بر طرح رابطه با اسرائیل تدوین شود و دیگر اینکه همچنان برای مساله فلسطین تبلیغ صورت گیرد؛ حماسه‌هایی که شهدای فلسطین با خون‌هایشان خلق کردند در اینجا و آنجا روایت شود. مقاومت ملت فلسطین در برابر حملات مکرر رژیم صهیونیستی به تصویر کشیده شود. از صبوری مادران فلسطینی مستندسازی شود؛ در شرایطی که این روزها کم‌تر خانواده فلسطینی است که تصور اینکه یکی از روزها یکی یا بیش‌تر از اعضای خانواده خود را در حملات اسرائیل از دست بدهد یا یکی از عزیزانشان اسیر شوند، نداشته باشد.

امروز در حاشیه مسابقات جام جهانی شاهد این هستیم که هواداران تصاویری از شهدای فلسطینی را در دست دارند و این خود رژیم صهیونیستی را در مضیقه قرار می‌دهد و وقتی رژیم صهیونیستی با این برخورد هواداران در جام جهانی قطر به این اندازه شوکه شده اگر رفتارهایی منسجم‌تر و برنامه‌هایی دقیق از امت اسلامی در حمایت از ارمان فلسطین ببیند، بیش از پیش از نزدیک‌تر شدن زوال قطعی خود وحشت می‌کند.

ایکنا ـ فناوری‌های اسرائیل برای تحت نظر گرفتن فلسطینیان چیست؟ شیوه برخورد با آن چگونه باید باشد، بخصوص که رژیم صهیونیستی از سیستم‌های شناسایی چهره استفاده می‌کند و این نقض حریم خصوصی فلسطینیان است.

سائد حسونه: یکی از راه‌هایی که اسرائیل از طریق آن فلسطینیان را تحت تعقیب قرار می‌دهد از طریق همین شبکه‌های اجتماعی است و در این خصوص برنامه‌هایی جدید را به کار می‌گیرد؛ علاوه بر فناوری‌های دیگری که در اختیار دارد، نظیر هواپیماهای شناسایی که در شبانه‌روز در آسمان نوار غزه و کرانه باختری گردش می‌کنند که اطلاعات را در اختیار ارتش اسرائیل قرار می‌دهد.

رژیم صهیونیستی یک برنامه تجسسی را در دو سال گذشته به اجرا در آورده که شامل یک فن‌آوری مخصوص تلفن‌های هوشمند به نام گرگ آبی(Blue Wolf) است؛‌ برنامه‌ای که از چهره‌های فلسطینیان عکس گرفته و آن‌ها را با یک پایگاه داده مربوط به تصاویر تطبیق می‌دهد. این اپلیکیشن موبایلی همچنین به نظامیان صهیونیست درباره بازداشت فلسطینیان یا رها کردن آنها به حال خود هشدار داده و به رنگ‌های مختلف در می‌آید.

سائد حسونه، تحلیلگر رسانه و فعال فلسطینی

امروز نیروهای مقاومت موفق شده‌اند، برنامه‌های رژیم صهیونیستی را در این زمینه‌ها را خنثی کنند. یکی از راه‌ها دور شدن از دوربین‌های کنترل رژیم صهیونیستی است، بخصوص دوربین‌هایی که به‌طور گسترده در مناطق مختلف الخلیل، جنین و نابلس نصب شده است یا به هر طریقی سعی شود دوربین‌ها را تخریب یا روی آن را بپوشانند. دومین موضوع اینکه کاربران فلسطینی در کل نباید خیلی از اطلاعات شخصی خود را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کنند.

تکبیر؛ سلاح مدافعان زن مسجدالاقصی

ایکنا ـ نقش زنان فلسطینی در دفاع از مسجدالاقصی چگونه است؟

آمنه حمید: هنگامی که از نقش زنان فلسطینی در مقاومت برابر رژیم صهیونیستی صحبت می‌کنیم باید از نقش تربیت زنان فلسطینی بگوییم از زمان موجودیت اشغالگری رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های فلسطینی مقاومت وجود داشته و به مرور زمان با پیشرفت همراه شده است و زنان فلسطینی نیز در مقاومت برابر اشغالگران رفتارهایی نظام‌مند پیدا کرده‌اند.

هنگامی که رژیم اشغالگر شروع به کشتار خانواده‌ها و قتل عام مردم فلسطین کرد از سال 1948 تاکنون که شهرها و روستاهای فلسطینی‌ها را اشغال کرد خانواده‌های فلسطینی مجبور شدند در اردوگاه‌های آوارگان به‌‌سر برده و زمین‌ها و مزارع و خانه‌هایشان را تحویل صهیونیست‌های اشغالگر بدهند. در آنجا به واقع زن فلسطینی رکن اساسی و عمود خیمه‌گاه فلسطینی‌ها بوده است و از وقتی دیگر برای فلسطینیان مسجل شد که این رژیم اشغالگر بر خانه و کاشانه آنها مسلط شده و قصد رفتن ندارد، فرزندان خود را برای مقاومت برابر این اشغالگران تربیت کرد تا رسالت دفاع از آرمان فلسطین و مقاومت با اسرائیل را بر دوش آنها قرار دهد.

در دهه هشتاد و حتی می‌توان گفت در دهه‌های شصت و هفتاد زنان فلسطینی به مقاومت مسلحانه برابر اسرائیل ورود کردند. در واقع زنان فلسطینی چهره‌های شفاف مقاومت انتفاضه هستند که هم‌دوش مردان، سلاح به دست می‌گیرند و شهادت را برمی‌گزینند.

لیلا خالد، 78 ساله که عضو دفتر سیاسی جبهه خلق برای آزادی فلسطین و عضو شورای ملی فلسطین، اولین زنی بود که به ربودن یک هواپیمای اسرائیلی پس از جنگ ۱۹۶۷ اقدام کرد و به یکی از معروفترین زنان جهان تبدیل شد. او به دلیل مبارزات طولانی به سمبل زنان مبارز در جهان عرب و فلسطین تبدیل شد و هدفش از این اقدام آزاد کردن فلسطینیان در بند اسرائیل و دوم جلب توجه اذهان عمومی جهانیان به فلسطین و مردم آن بود.

عطاف علیان، دیگر زن فلسطینی بود که قصد انجام عملیات استشهادی علیه صهیونیست‌ها را داشت و بیش از 15 سال را در زندان رژیم صهیونیستی اسیر بود. لیست بزرگی از اسامی زنان فلسطینی وجود دارد که عملیات استشهادی علیه اشغالگران انجام داده یا در صدد انجام آن بودند.

در حال حاضر اسرای زن فلسطینی، زندان‌های رژیم اشغالگر را هم به مدارسی برای آموزش تبدیل کرده‌اند. از آموزش قرآن تا مسائل روانشناسی و تربیتی به صورت خودجوش توسط بانوان اسیر در زندان‌های اسرائیل وجود دارد. برخی اسرای زن هم با وجود شرایط سخت و ممنوع بودن ورود خیلی از کتاب‌ها و مفاد درسی به زندان ادامه تحصیل دادند و حتی مدارک کارشناسی و کارشناسی ارشد کسب کرده اند با وجود اینکه در شرایط بسیار بدی در زندان‌ها به سر می‌برند و از حداقل امکانات هم محرومند.

امروز در مسجدالاقصی هم زنان نگاهبان آنها که مرابطات خوانده می‌شوند، از سر عشق و علاقه خود به قبله نخست مسلمانان با حضور در صحن‌های مسجدالاقصی و تحصن در آنجا حاضرند با وجود اینکه هیچ سلاحی در اختیار ندارند حافظ مقدسات اسلامی باشند.

در یورش روزمره شهرک‌نشینان صهیونیست به مسجدالاقصی زنان در معرض هتک حرمت و ضرب و شتم این اشغالگران قرار می‌گیرند؛ اما به هیچ وجه حاضر به ترک مسجد نیستند. آنها در حین یورش صهیونیست‌ها با تکبیر گفتن بلند خودشان صهیونیست‌ها را عاجز می‌کنند، با وجود اینکه رژیم اشغالگر خیلی از نگاهبانان زن مسجدالاقصی را برای مدتی حتی چند ماه از ورود به مسجد محروم می‌کند.

ما باید شرایط بسیار بد و نامناسب زندان‌های رژیم صهیونیستی به‌خصوص برای اسرای زن فلسطینی را برجسته کنیم. امروز حتی اسرای بیمار ما با اهمال پزشکی از سوی مقامات صهیونیست مواجه هستند. مسئولین زندان برای هر بیمار فلسطینی چه بخواهد سرما خورده باشد یا با بیماری سرطان دست و پنجه نرم کرده باشد یک نسخه می‌پیچند اینکه یک عدد قرص مسکن در اختیار او قرار داده می‌شود و تا وقتی حال اسیر رو به وخامت نرود از مراجعه وی به پزشک خودداری می‌کنند.

امروز 26 اسیر زن در زندان بد نام دامون رژیم صهیونیستی هستند. سلول‌های زندان دامون حتی دستگاه تهویه هوا و یا پنجره برای دریافت نور ندارد و طی شبانه‌روز بارها اسرای فلسطینی مورد گزند حشرات موذی قرار می‌گیرند. زنان اجازه حمام رفتن جز با کسب اجازه از نظامیان مرد مستقر در آنجا را ندارند.

دیگر اینکه، شیرین ابوعاقله و غفران وراسنه از خبرنگاران فلسطینی را به شهادت رساند زیرا خود می‌داند که صدای این زنان فلسطینی در روایت واقعیت فلسطینی‌ها همچون گلوله‌ای بر تن این دشمن بزدل است.

این دشمن اشغالگر هنگامی که می‌خواهد به برخی شهرها در کرانه باختری که سنگر نیروهای مقاومت است هجوم ببرد زنان و کودکان فلسطینی را سپر انسانی خود قرار می‌دهد تا جوانان شهر را بازداشت کند و از همین روست که این زن نمی‌تواند پس از بازداشت عزیزانشان توسط اسرائیل ساکت نشیند و از همین روست که امروز زنان فلسطینی در معادلات نبرد با رژیم صهیونیستی فاکتور مهم و تأثیرگذار هستند. امروز مادران قوی فلسطین فرزندان شجاع جبهه مقاومت را تربیت می‌کنند. امروز فرهنگ مقاومت با همه قدرت خود مدیون مادران فلسطینی است.

قبل از انفجار اخیر قدس آخرین عملیات انفجاری مربوط به سال 2016 بود. آن زمان دشمن صهیونیستی تصور می‌‌کرد با تدابیر امنیتی سختی که در قدس اعمال کرده دیگر شاهد تکرار چنین عملیات‌هایی نخواهد بود؛ اما این گونه نبود و ما نشان دادیم که دشمن در توهم به سر می‌برد.

فرار اسرای فلسطینی از زندان فوق امنیتی جلبوع نیز یک پیروزی بزرگ و معجزه‌آسا بود. اگرچه این اسرا دوباره توسط رژیم صهیونیستی بازداشت شدند اما آنها چند روز را در سرزمین‌های اشغالی فلسطین آزادانه تردد می‌کردند بدون اینکه از سوی دشمن‌ شناسایی شوند. در خیابان‌ها راه می‌رفتند، خرید می‌کردند این‌ها نشانه تحقیر دستگاه امنیتی رژیم صهیونیستی است.

ایکنا ـ آیا مردم غزه از جمله شخص شما امکان سفر به قدس و کرانه باختری و زیارت مسجد الاقصی را دارید؟

آمنه حمید: من شخصاً اصلاً در عمر خود توفیق زیارت مسجد الاقصی را نداشتم. غزه با جمعیت دو میلیون نفری خود بزرگ‌ترین زندان روباز جهان است. هیچ کدام از اهالی تحت محاصره غزه نمی‌توانند وارد قدس شوند، فقط کارگرانی که رژیم صهیونیستی به آنها مجوز کار در کرانه باختری داده باشد آن هم پس از تحقیقات گسترده و طولانی که از هر کدام از آنها به عمل می‌آید تا وابستگی آنها به گروه‌ها و نیروهای مقاومت ثابت نشود، اجازه دارند در ساعات مشخصی از غزه خارج شوند.

غزه با جمعیت دو میلیون نفری خود بزرگترین زندان روباز جهان است. هیچ کدام از اهالی تحت محاصره غزه نمی‌توانند وارد قدس شوند، فقط کارگرانی که رژیم صهیونیستی به آنها مجوز کار در کرانه باختری داده باشد اجازه دارند در ساعات مشخصی از غزه خارج شوند

اسرائیل با اسلام سر جنگ دارد

در مورد افراد بیمار هم رژیم صهیونیستی تا یک بیمار در آستانه مرگ قرار نگیرد به وی اجازه ترک غزه نمی‌دهند. بارها پیش آمده که مثلا یک کودک دو سه ساله بدون والدین خود و به تنهایی برای درمان به کرانه باختری منتقل شده است.

ایکنا ـ و اما کلام آخر.

آمنه حمید: به عنوان کلام آخر خود بار دیگر تاکید می‌کنم که ابزارهای زیادی برای همبستگی با ملت فلسطین باید به کار گرفته شود. جامعه جهانی باید ادعای خود را در همبستگی با ملت فلسطین در عمل نشان دهد که در برابر چشم و گوش جهانیان اسرائیل علیه آنها مرتکب جرم می شود.

در واقع رژیم صهیونیستی سرزمین فلسطین را سرقت نکرده است، بلکه او با اسلام سر جنگ دارد و جنگی همه جانبه با اسلام و مسلمانان دارد. در واقع در وهله اول نخست یک جنگ عقیدتی است. وقتی اسرائیل شهرک‌نشینان خود را به مسجد الاقصی و حرم ابراهیمی می‌فرستد تا در آنجا آداب تلمودی را به جا آورده و به رقص و رفتارهایی دور از شان انسانی مشغول شوند، یعنی با اسلام و عقیده اسلامی سرجنگ دارد. امروز امت اسلامی باید برای بازگرداندن هیبت و شکوه خود در برابر این پدیده‌های شوم و روز افزون علیه اسلام و عقیده آنها بایستد.

ایکنا ـ در مورد اقدامات رژیم صهیونیستی برای یهودی‌سازی نظام آموزشی فلسطینیان در قدس و همچنین گسترش مدارس دینی در قدس بگویید؟

سائد حسونه: یکی از مراحل یهودی‌سازی قدس که رژیم صهیونیستی دنبال می‌کند، تغییر برنامه‌های آموزشی مدارس و دانشگاه‌های قدس است که هدف از ایجاد گرایش‌های صهیونیستی از جمله در خصوص تقسیم زمانی و مکانی مسجد الاقصی است؛ زیرا می‌داند که اگر بخواهد برای تثبیت حضور خود اقدام کند، باید از مدارس شروع کند تا رویکرد دانش آموزان را تغییر دهد؛ اما در خصوص گسترش مدارس تلمودی در قدس که باید گفت این مدارس با هدف تربیت صهیونیست‌های تندرو انجام می‌شود؛ همان کسانی که در مقطع اخیر حملات خود را علیه فلسطینیان گسترش دادند.

ایتمار بن غفیر (بن گویر) صهیونیست تندرو که به‌تازگی به عنوان وزیر امنیت داخلی در کابینه جدید رژیم صهیونیستی معرفی شده کسی است که مستقیماً به خشونت و کشتار علیه فلسطینیان دعوت می‌کند و همه تلاش خود را برای گسترش این مدارس به خدمت گرفته تا دانش آموزان افراطی تربیت کند. حالا هم انتصاب او به عنوان وزیر امنیت داخلی دلیلی بر اصرار دولت آینده بر در پیش گرفتن سیاست‌های رادیکالی و نژادپرستانه علیه ملت، سرزمین و مقدسات فلسطین است.

ایتمار بن غفیر (بن گویر) صهیونیست تندرو که به‌تازگی به عنوان وزیر امنیت داخلی در کابینه جدید رژیم صهیونیستی معرفی شده کسی است که مستقیماً به خشونت و کشتار علیه فلسطینیان دعوت می‌کند و همه تلاش خود را برای گسترش مدارسی خاص به خدمت گرفته تا دانش آموزان افراطی تربیت کند

از نظر دینی و عقیدتی باید جلوی این فعالیت‌ها گرفته شود. اینجا اردوگاه‌های آموزشی ارتش اسرائیل محسوب می‎شود. می‌خواهند به صهیونیست‌ها آموزش دهند که فلسطینیان حق حیات ندارند.

مبارزه با اسرائیل یک عقیده است

ایکنا ـ سناریوهای آینده فلسطین چیست؟

سائد حسونه: ما خوش‌بین هستیم. همبستگی اسلامی و جهانی با آرمان فلسطین مسیر آزادی فلسطین را هموار کرده است ما در آستانه عملیات بزرگ‌تر آزادسازی فلسطین هستیم. وقتی عده‌ای اطراف این رژیم جعلی که خود را به منطقه خاورمیانه تحمیل کرده جمع شده‌اند، این باور ما را درباره نزدیک شدن رژیم صهیونیستی به زوال و نابودی بیشتر می‌کند و گواه آن شکست‌های پی در پی در مقابله با تداوم عملیات‌های مقاومتی، تزلل شدید امنیتی و همچنین شکست داخلی و تشکیل دولت‌های پیاپی با شکست دولت قبلی است.

ملت فلسطین نیز که در هیچ مرحله‌ای پا پس نگذاشته و همواره رو به جلو و پیشرفت حرکت کرده، اسرائیل را به وخشت انداخته تا جایی که ما امروز شاهد عملیات‌های استشهادی در قلب تل‌آویو و در شهر قدس اشغالی با همه تدابیر امنیتی آنجا هستیم.

ایکنا ـ در پایان چه پیامی برای امت اسلامی یا کشورهای اسلامی دارید؟

سائد حسونه: دو پیام برای امت اسلامی داریم، یکی اینکه بگوییم مبارزه ما برای دفاع از عقیده ماست و تنها برای دفاع از سرزمین به سرقت رفته توسط اشغالگران صهیونیست نیست. در واقع آزادی سرزمین بخشی از این عقیده است و از بین عرب‌ها و مسلمانان هر کسی که از ما حمایت می‌کنند، برای مثال جمهوری اسلامی تاکید دارند که دفاع از فلسطین یکی از اصول و آرمان‌های آنهاست. دفاع از فلسطین دفاع از اسلام است و از همین رو بر جهاد و مبارزه برای دفاع از این عقیده تاکید می‌شود.

 دومین پیام را خطاب به سازشگران داریم. اکنون چند سال است که از عادی‌سازی روابطشان با اسرائیل گذشته است. آیا نتیجه‌ای واقعی از این کار خود دیدند. خیر. تنها ثمره آن نابودی جهان عرب و فتنه‌انگیزی در جهان عربی و اسلامی و ایجاد تلاش‌ها برای کودتا علیه همین رژیم‌های سازشگر عرب است. این حقیقت است که تا زمانی که اسرائیل باشد، ثبات در منطقه عربی نخواهد بود.

گفت‌وگو از الهام مؤذنی

انتهای پیام
captcha