درس قرآنی مسئولان از اتفاق تلخ اخیر؛ گرفتار «أَعْجَبَتْكُمْ كَثْرَتُكُمْ» نشوید
کد خبر: 4088343
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۷
حجت‌الاسلام دعوتی بیان کرد:

درس قرآنی مسئولان از اتفاق تلخ اخیر؛ گرفتار «أَعْجَبَتْكُمْ كَثْرَتُكُمْ» نشوید

محقق و پژوهشگر قرآنی اتفاق تلخ جان باختن خانم امینی را هشداری الهی به مسئولان خواند و گفت: در این مدت مسئولان نسبت به قدرت و توان نظامی و راهپیمایی اربعین و حضور 20 میلیونی بسیار غره و دچار «منم منم» و به تعبیر قرآن گرفتار «أَعْجَبَتْكُمْ كَثْرَتُكُمْ» شدند و نقش خداوند را دراین میان نادیده گفتند اما یک اتفاق تلخ همه این موفقیت‌ها را تحت‌الشعاع قرار داد و لذا مسئولان باید از این اتفاق درس عبرت بگیرند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابوالفتح دعوتی

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابوالفتح دعوتی، محقق و پژوهشگر قرآنی، در گفت‌وگو با ایکنا درباره اتفاقات اخیر در کشور پیرامون جان باختن مرحومه مهسا امینی گفت: در ابتدا باید این سؤال را درباره این اتفاق از آغاز کار مطرح کرد که آیا این منطقی و پذیرفتنی است که نیروی انتظامی پس از اینکه این مرحومه را به واسطه پوشش آن هم در داخل ماشینی که چند نفر دیگر هم در آن حضور داشتند و شاهد بودند مورد ضرب و شتم قرار دهد به نحوی که ضربه شدیدی به سر او وارد شود که بعد منجر به مرگ او شود؟ پس فرض بر این است که ایشان نه بر اثر ضرب و شتم بلکه به واسطه حضور در محیط پلیسی فوت کرده است.

وی با بیان اینکه این اتفاق جامعه را به دو دسته تقسیم کرد، گفت: عده‌ای که همه مسئولان را متهم به فساد، دزدی و دیکتاتوری می‌کنند، به دلیل چنین قضاوت پیشینی در اینجا نیز بنا را بر این گذاشتند که این خانم توسط نیروی انتظامی کشته شده است. عده‌ای نیز با شناخت از نیروی انتظامی و جمهوری اسلامی این را بعید دانستند که یک مأمور دولتی با یک خانم چنان برخورد کند که منجر به ضربه به سر و فوت ایشان شود.

اعتراض؛ احساس مقدس

دعوتی اظهار کرد: این عده که بنا را بر کشته شدن این خانم می‌گذارند وارد میدان می‌شوند و شروع به اعتراض می‌کنند. هر چند در جمع این افراد کسانی از روی دلسوزی اعتراض کردند اما باید پذیرفت برخی نیز بر روی این دروغ حرکت کردند و به همه مسئولان نظام سوءظن دارند، همانطور که اوایل انقلاب این شعار مطرح شد که «بهشتی بهشتی طالقانی را تو کشتی» در حالی که همه می‌دانستند شهید بهشتی چقدر انسان مهربان و دلسوزی است اما باز این دروغ را نشر دادند که شهید بهشتی را ترور شخصیت کنند.


بیشتر بخوانید:


حجت‌الاسلام دعوتی اظهار کرد: با چنین قضاوت خطایی احساسات بخشی از جامعه جریحه‌دار می‌شود و هر چند بر روی یک امر نادرست بنا شده اما احساس مقدسی است که به دنبال دفاع از یک مظلوم است و تا اینجای مسئله خوب است و ایرادی ندارد و این منجر به حضور یک جمعی در خیابان و اعتراض شد.

جدا بودن حساب معترض از آشوبگر

این محقق قرآنی ابراز کرد: این افراد معترض واقعی هستند که هموطن ما و اهل دین هستند و نباید خودمان و آنها را تقسیم کرد و آنها را در برابر خود تعریف کرد اما در داخل این صف معترضان عده‌ای به دنبال بهره‌برداری سوء خود هستند و حرکت اعتراضی را به سمت خشونت و اغتشاش می‌برند ولذا باید دانست که حساب معترض از خرابکار جداست و نباید ما که در این طرف هستیم یک قضاوت کلی انجام دهیم و اعلام کنیم معترضان قرآن و مسجد را آتش زدند و به مقدسات توهین کردند.

وی افزود: در واقع همانطور که معترضان قضاوت ناصحیح در خصوص کشته شدن این خانم دارند به همین ترتیب در این طرف نیز این قضاوت نادرست وجود دارد که همه معترضان را متهم به بی‌دینی، آتش زدن قرآن و هتاکی به مقدسات می‌کند در حالی که معترضان واقعی برادران و خواهران ما هستند و لذا این دو قضاوت ناپخته و خام ایجاد می‌شود که به دوقطبی در کشور می‌انجامد که مسئله خطرناکی است.

وظیفه نخبگان و بزرگان

حجت‌الاسلام دعوتی بیان کرد: این وظیفه بزرگان، نخبگان و رسانه‌ها است که این مسئله را تبیین کرده و مردم را از قضاوت‌های کلی پرهیز دهند و تأکید کنند که مسئله معترض از آشوبگر جداست اما در هر اعتراضی متأسفانه آشوبگران و خرابکاران که غالبا از خارج هدایت می‌شوند وارد ‌شده تا اهداف نامشروع خود را پیش ببرند همانطور که در مسئله بنزین در سال 98 نیز شاهد این مسئله بودیم.

وی یادآور شد: حال اگر حاکمیت و دولت جلوی برخی اعتراضات را می‌گیرد نه به خاطر مخالفت با اعتراض بلکه برای جلوگیری از تبدیل آن به اغتشاش و آشوب و جان باختن عده‌ای بی‌گناه توسط جریاناتی است که به دنبال کشته‌سازی، تخریب اموال عمومی و برهم زدن امنیت و آرامش کشور هستند.

حساسیت غرب به اعتراضات ایران 

حجت‌الاسلام دعوتی درباره راهکار کاهش احتمال انحراف اعتراضات به اغتشاشات گفت: قبلا صحبتی در این رابطه مطرح بود که مکان‌های مشخصی برای اعتراض گروه‌ها و جریانات مشخص شود تا هر کسی اعتراضی دارد در آن مکان اعتراض خود را مطرح کند تا جلوی سوء استفاده عوامل وابسته به خارج یا افراد و گروه‌های اغتشاشگر از اعتراضات به حق مردمی گرفته شود که لازم است این مسئله به طور جدی پیگیری شود. 

حجت‌الاسلام دعوتی با اشاره به مانور گسترده رسانه‌ای غرب بر روی اعتراضات ایران گفت: در مقابل شاهد هستیم که همین غربی‌ها به اعتراضات مردمی در سایر کشورها از جمله در کشورهای متحد غرب بی‌تفاوت هستند و به سادگی و در حد یک خبر کلی از اعتراض در این کشورها می‌گذرند اما در ایران به اسم دفاع از حقوق بشر و دموکراسی به طور گسترده و لحظه به لحظه اتفاقات و اعتراضات را پوشش رسانه‌ای داده و حتی دستورالعمل و راهکار برای مقابله با نیروهای امنیتی و انتظامی می‌دهند و این رفتار دوگانه غرب باید سؤالات زیادی را در ذهن ما ایجاد کند و ما را به این نتیجه برساند که آنها به هیچ وجه دلسوز ملت ایران نیستند و فقط و فقط تضعیف و حتی تجزیه ایران را دنبال می‌کنند و خون این مرحومه را بهانه قرار داده‌اند.

این پژوهشگر قرآنی تصریح کرد: دشمنان بعد از جنگ تحمیلی 8 ساله که به اهداف خود نرسیدند تحریم و جنگ اقتصادی را کلید زدند تا مردم ایران روز به روز فقیر شده و در تنگنا و فشار معیشتی قرار بگیرند و این باعث نارضایتی عمومی از نظام جمهوری اسلامی شود و این نارضایتی زمینه این را فراهم می‌کند که با کوچکترین اتفاق مانند اتفاق اخیر، ناراضی‌ها وارد میدان اعتراض شوند، پس نباید به راحتی از برنامه‌ریزی و طراحی دشمنان در خصوص این اعتراضات گذشت و لذا از دلایل اصلی تداوم تحریم‌ها علیه ایران توسط آمریکا و اروپا ناراضی‌تراشی در داخل و افزایش اعتراضات خیابانی مردم است در حالی که همین غربی‌ها وقتی در عربستان 80 نفر در یک روز گردن زده شدند هیچ واکنشی نشان ندادند.

نهایت اغتشاشگری‌ها

وی در خصوص نهایت این اغشاشگری‌ها گفت: خداوند در قرآن خطاب به پیامبر(ص) می‌فرماید که اینها (مشرکان) مزاحمت و اذیت و آزار می‌کنند اما نمی‌توانند ضرری بزنند. در خصوص این اتفاقات نیز باید گفت جمهوری اسلامی از ابتدای انقلاب دائم در حال اذیت و آزار دیدن بوده اما اینها نتوانسته منجر به براندازی شود و این آتش جنگی که برمی‌افروزند خاموش می‌شود.

هشدار قرآنی به مسئولان

حجت‌الاسلام دعوتی تذکری هم به مقامات و مسئولان داد و گفت: پس از فتح مکه بدون خونریزی توسط پیامبر(ص) و یارانش همه قبایل تسلیم شدند اما یک قبیله به نام «هوازن» تسلیم نشدند و مسلمانان تصمیم گرفتند که آنها را وادار به تسلیم کنند و چون تصور می‌کردند به راحتی پیروز می‌شوند از قبل از نبرد به فکر تقسیم غنایم بودند اما وقتی به جنگ رفتند از این قبیله شکست خوردند و این باعث حیرت و تعجب آنها شد که خداوند خطاب به مسلمانان فرمود: «لَقَدْ نَصَرَكُمُ اللَّهُ فِي مَوَاطِنَ كَثِيرَةٍ ۙ وَيَوْمَ حُنَيْنٍ ۙ إِذْ أَعْجَبَتْكُمْ كَثْرَتُكُمْ فَلَمْ تُغْنِ عَنْكُمْ شَيْئًا وَضَاقَتْ عَلَيْكُمُ الْأَرْضُ بِمَا رَحُبَتْ ثُمَّ وَلَّيْتُمْ مُدْبِرِينَ» (قطعاً خداوند شما را در مواضع بسيارى يارى كرده است، و [نيز] در روز «حنين»؛ آن هنگام كه شمار زيادتان شما را به شگفت آورده بود، ولى به هيچ وجه از شما دفع [خطر] نكرد، و زمين با همه فراخى بر شما تنگ گرديد، سپس در حالى كه پشت [به دشمن‌] كرده بوديد برگشتيد.) در واقع مسلمانان به خاطر عده و عده خود و فتح راحت مکه به خود مغرور شده بودند و از همین نقطه بود که ضربه خوردند.

وی تأکید کرد: به نظر می‌رسد مسئولان و مقامات کشور نسبت به توان نظامی و سلاح‌ها و موشک‌های خود مغرور شده‌اند در حالی که به این توجه ندارند اینها در وقت خود شاید کاری نتوانند از پیش ببرند و باید خدا را در وهله اول در نظر گرفت یا در راهپیمایی اربعین خیلی بر روی جمعیت عظیم 20 میلیونی مانور داده شد و مسئولان همه را نتیجه کار و قدرت خود دانستند و این هم ما را غره کرد اما با این اتفاق تلخ تمام این شکوه و عظمت اربعین و سفر رئیس‌جمهور به سازمان ملل و پیوستن ایران به شانگهای به حاشیه رفت و این نشان می‌دهد در همه مسائل باید قدرت خدا را از یاد نبرد و دانست که تا خدا چه خواهد، همانطور که امام خمینی(ره) پس از فتح خرمشهر فرمودند خرمشهر را خدا آزاد کرد و گرفتار «منم منم» نشد و این مسئله‌ای است که بزرگان و مسئولان و ائمه جمعه باید متوجه شوند و همه این دستاوردها را نتیجه خواست خدا بدانند نه کار خود و دیدیم این همین نادیده گرفتن خداوند یکدفعه با چنین اتفاقی به هوا رفت.

حجت‌الاسلام دعوتی با تأکید بر اینکه مسئولان و مدیران کشور این اتفاق را باید از منظر یک هشدار الهی بسیار مورد توجه قرار دهند و از آن درس عبرت بگیرند، گفت: جمهوری اسلامی باید این «منم» را کنار بگذارد. پس آقایان حکومتی از اینکه ارتش و سپاه دارید، موشک دارید، مردم پشت سر شما هستند، اربعین دارید، اگر به آیات قرآن توجه دارید، اینها نباید موجب «أَعْجَبَتْكُمْ كَثْرَتُكُمْ» برای شما شود و گام اول این است که از منم گفتن پرهیز کنید.

گفت‌وگو از  مهدی مخبری

انتهای پیام
captcha