اخلاقیات هسته اصلی «مستوران» است + صوت و فیلم
کد خبر: 4074336
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۵
آب‌پرور در گفت‌وگو با ایکنا:

اخلاقیات هسته اصلی «مستوران» است + صوت و فیلم

کارگردان سریال «مستوران» گفت: این مجموعه در کنار موضوعات دینی به صورت ویژه به بحث اخلاق نیز توجه داشته است.

مسعود آب‌پرور، کارگردان سریال «مستوران» که فصل دوم آن در حال تولید است در گفت‌وگو با ایکنا با بیان اینکه در این مجموعه در قالب آیین‌ها به موضوعات دینی و اسلامی پرداخته شده است، بیان کرد: در این کار به صورت مشخص و متمرکز روی موضوعات دینی تاکید نداشتیم تنها در قالب‌ها آیین‌ها این موضوع مدنظر قرار می‌گیرد. برای نمونه آنچه که در مجلس ترحیم انجام می‌شود از جمله این موضوعات است. البته اشاره‌ به مناسک در قالب توجهات اسلامی صورت گرفته است.

وی افزود: «مستوران» در کنار موضوعات دینی به صورت ویژه به بحث اخلاق نیز توجه داشته است. در این سریال نیروی خیر و شر وجود دارد. قهرمان قصه «لیث» است. این فرد انسانی خدادوست است که به نظر می‌رسد نظرکرده هم باشد. وی چندان به مسائل بیرونی کاری ندارد و بیشتر به خود می‌پردازد ولی داستان به مرور او را به سمتی می‌برد که باید برای پیشبرد اهدافش اقداماتی انجام دهد. این امر نیز برای وی فراز و فرودهایی را به وجود می‌آورد که باعث می‌شود با اتکا به اخلاقیات از عهده حل آن برآید.

آب‌پرور پیرامون چگونگی و چرایی ساخت این کار هم توضیح داد: خرداد سال گذشته با من تماس گرفته شد و برای کارگردانی سریال «مستوران» از من دعوت شد. وقتی این پیشنهاد را دریافت کردم ابتدا با کارگردان نخست این کار گفت‌وگویی کردم تا پیرامون مجموعه اطلاعاتم کامل شود. درضمن بخش‌هایی از سریال که تصویربرداری آن انجام شده بود را دیدم. از اطلاعاتی که به دست آوردم متوجه شدم با کاری فانتزی رو‌به‌رو هستم که تاکنون این فضا در تولیدات تلویزیونی آزمایش نشده است.

وی افزود: من سال‌ها پیش کار فانتزی کرده بودم اما تا به حال شرایطی پیش نیامده بود که به این صورت کاری را جلوی دوربین ببرم. پس ساخت این کار چالشی بود که دوست داشتم آن را بیازمایم. چالش دیگری که باعث شد ساخت این مجموعه را بپذیرم کار کردن با افرادی بود که سابقه همکاری با آنها را نداشتم. این امر هم برای آدم‌های جلوی دوربین هم برای عوامل پشت دوربین صادق بود. «مستوران» از آن دست تولیداتی است که مدت‌ها بود مردم و تلویزیون منتظر ساختش بودند چون با این فرم تا به حال کاری تولید نشده بود. همین موضوع عاملی مهم بود تا من هم بخواهم در این کار مشارکت داشته باشم.

این کارگردان در پاسخ به این سوال که آیا قبول کاری که کارگردان دیگری آن را شروع کرده، وی را دچار تردید نکرده است؟ گفت: ما در حرفه خودمان یاد گرفته‌ایم چگونه رسم‌الخط خود را تنظیم کنیم بنابراین سعی من این بود با همان روشی که کار آغاز شده، پیش ببرم البته برخی پیچش‌ها در قصه و ساخت به وجود آمد اما این ویژگی به طور آهسته رخ داد تا کار دستخوش آسیب نشود. برای رسیدن به این خواسته با نویسند‌گان کار گفت‌وگوهایی مفصلی داشتیم تا در ریتم قصه‌گویمان تغییراتی را ایجاد کنیم تا به واسطه آن قادر باشیم روابط حاکم بر قصه‌ها را به دست آوریم.

وی ادامه داد: تغیراتی که از آن حرف می‌زنم چندان اساسی نبود که بگویم با آمدنم، روند قصه تغییر کرد اما چون فیلمنامه به هنگام ساخت نوشته می‌شد نظراتی که من پیرامون کار داشتم هم در قصه‌ها مدنظر قرار می‌گرفت. درباره بازیگران مجموعه هم باید بگویم تمام هنرمندانی که برای نقش‌های مختلف انتخاب شده بودند در کار حضور داشتند و هیچگونه تغییری در این زمینه رخ نداد.

این کارگردانی پیرامون استقبالی که از این مجموعه از طرف مردم شد، بیان کرد: اینکه در این سریال، اثر به قصه و مخاطب احترام می‌گذارد دلیل خوبی برای موفقیت کار است. در حقیقت باید بگویم اینکه این سریال توانسته مورد توجه قرار گیرد دلیلش همین احترامی است که «مستوران» به مخاطبانش گذاشته و این امر هم از سوی مردم درک شده و به آن پاسخ مثبت داده‌اند.

آب‌پرور پیرامون الزام پرداختن به چنین موضوعاتی در کارهای نمایشی هم چنین توضیح داد:  اینکه چرا باید چنین کارهایی تولید شود برای این است که انسان‌ها همیشه به شنیدن قصه و افسانه علاقه دارند پس نیاز است تا چنین کارهای ساخته شود. این مسئله نیز به قشر و سنی خاص خلاصه نمی‌شود بلکه در تمام رده‌های اجتماعی تولید چنین کارهایی نیاز است.

وی ادامه داد: این قبیل قصه‌ها فارغ از واقع‌بینی‌های معاصر، قادرند ما را به حوزه‌های از زمان و مکان ببرند که تاریخش مشخص نیست. همین عامل سبب می‌شود با درآمیختن نیروهای خیر و شر، گره‌ها برای گذران زندگی مشخص شود. نکته دیگر، این قبیل تولیدات تاریخ مصرف ندارند و هیچگاه تماشای آنها کیفیت و لذت خود را از دست نمی‌دهد. جالب نکاتی که در این قبیل تولیدات وجود دارد نیز با گذر زمان شکل امروزی به خود می‌گیرد.

کد

کارگردان «مستوران» با اشاره به اینکه در ساخت این قبیل تولیدات مشکلات خاصی وجود دارد، تصریح کرد: آثاری نظیر «مستوران» نیازمند وسایل خاص هستند که متاسفانه از داشتن آن محروم هستیم پس نیاز است تا این وسایل برای پیشبرد کار ساخته شوند. این مسئله مشکلاتی را پیش می آورد که به روند ساخت ضربه می‌زند ولی به هر حال با نقص‌هایی که وجود دارد نیروهای خبره و متخصص ما وسایل مورد نیاز را تولید کرده و ما کارمان را پیش بردیم. درباره مسائل مالی هم باید بگویم به‌شخصه در زمان ساخت این کار به هیچگونه مشکل مالی برنخوردم.

این کارگردان درباره فصل دوم این مجموعه هم چنین توضیح داد: تا آنجایی که می‌دانم فصل دوم این سریال به کارگردانی فیلمساز دیگری از نیمه تیر، جلوی دوربین رفته است. 

کارگردان «مستوران» درباره تاثیرات کرونا در این سریال گفت: متاسفانه شیوع بیماری کرونا روی کار ما تاثیر منفی خود را گذاشت به نحو‌ی که باید بگویم هیچگاه نتوانستیم با تمامی عوامل کار خود را پیش بریم زیرا همیشه چند نفر در گروه وجود داشت که درگیر این بیماری بودند حتی برخی مواقعی کار 15 روز با تعطیلی مواجه می‌شد.

وی در انتها درباره استقبال مردم از «مستوارن» بیان کرد: آنگونه که من از طریق اظهار‌نظرهای حضوری و آنچه که به واسطه فضای مجازی دریافتم این است که سریال به دلیل جذابیتی و ظرفیت‌هایی که داشته توانسته با استقبال تماشاگران مواجه شود.

انتهای پیام
captcha