انتشار مصاحبه‌های سردار رشید پیرامون عملیات خیبر
کد خبر: 4071106
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۵
روی میز مطالعه/ «عملیات خیبر، تفکری نو در جنگ»

انتشار مصاحبه‌های سردار رشید پیرامون عملیات خیبر

کتاب «عملیات خیبر، تفکری نو در جنگ» مجموعه مصاحبه‌های سردار غلامعلی رشید پیرامون عملیات خیبر به کوشش حسین اردستانی از سوی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس منتشر شد.

به گزارش خبرنگار ایکنا،‌ کتاب «عملیات خیبر، تفکری نو در جنگ» مجموعه مصاحبه‌های سردار غلامعلی رشید پیرامون عملیات خیبر به کوشش حسین اردستانی از سوی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس منتشر شد.

فصل اول کتاب به جنبه‌های راهبردی عملیات خیبر می‌پردازد که پیرامون تأثیرهای نظامی عملیات خیبر بر روند جنگ و استراتژی نظامی ایران و عراق و نیز تأثیر آن در تغییر شیوه رزم و انتخاب زمین منطقه، طرح‌ریزی مانور و آموزش نیروها گفت‌وگو شده است.

فصل دوم کتاب به مسائل جنگ پیش از عملیات خیبر می‌پردازد که مباحث کلی و پیشینه عملیات خیبر، موضوع این فصل است. مباحثی که در این فصل مطرح می‌شود حاصل بخش‌هایی از مصاحبه‌ای است که بعد از پایان عملیات خیبر و در جلسات متعدد در بهار 1363 تهیه و تنظیم شده است.

سازماندهی و کدبندی نیروهای بسیجی، گردان‌های قدس، طرح مالک اشتر، تأثیر جنگ شهرها بر روند اعزام نیروها به جبهه، میزان آموزش نیروهای اعزام شده به جبهه، تشکیل گردان ترابری هورالهویزه، رعایت حفاظت اطلاعات ازجمله مهمترین عناوین این فصل است.

فصل سوم به خود عملیات خیبر می‌پردازد. در بخش نخست این فصل به بیان موضوعات مختلفی که به قبل از اجرای عملیات مربوط است ازجمله نگاه عملیاتی به هور در عملیات والفجر مقدماتی، نامه فرمانده سپاه به امام خمینی(ره) و پیشنهاد عملیات در هور، سخت‌گیری در رعایت حفاظت اطلاعات برای پنهان نگه‌داشتن اجرای عملیات، شناسایی وسیع منطقه با تلاش قرارگاه نصرت، وحدت فرماندهی با حضور هاشمی رفسنجانی پرداخته می‌شود.

در بخش دوم این فصل نیز به موضوعات مرتبط با اجرای عملیات ازجمله شرح عملیات، عملکرد قرارگاه‌ها در عملیات، ناهماهنگی در الحاق طلائیه و جزیره جنوبی، نقش هوانیروز، عملیات ارتش در منطقه زید اشاره می‌شود.

فصل چهارم کتاب «عملیات خیبر، تفکری نو در جنگ» به محدودیت‌ها و مشکلات عملیات خیبر می‌پردازد. لو رفتن اطلاعات سری عملیات و آگاهی دشمن از آن، کمبود قایق و مشکلات ترابری، آماده نبودن محور زید (ارتش)، حمله شیمیایی گسترده دشمن، ضعف آتش توپخانه، موانع و استحکامات دشمن و مسئله وحدت فرماندهی از مهم‌ترین مشکلاتی بود که عملیات خیبر را تحت تأثیر قرار داد.

فصل پنجم کتاب پیرامون نتایج و دستاوردهای عملیات خیبر گفت‌وگو می‌کند و بیان می‌کند: عملیات خیبر را از نظر به کارگیری روش‌های جدید و همچنین انتخاب نوع منطقه عملیات، می‌توان نقطه عطف تاریخ جنگ هشت ساله عراق و ایران دانست. عراق هیچگاه تصور نمی‌کرد ایران بتواند در منطقه هورالعظیم عملیاتی اجرا کند. علاوه بر این طرح ریزی و اجرای عملیات آبی-خاکی در هور را می‌توان الگوی عملیات بزرگ والفجر 8 نیز دانست.

بخش انتهایی کتاب ضمائم است که دیدگاه‌های حسین اردستانی درباره مباحث کلان جنگ و حوادث مربوط به عملیات خیبر را بیان می‌کند که در مصاحبه‌ای با خبرنگار صداوسیما در تیر 1387 مطرح شده است.

کتاب «عملیات خیبر، تفکری نو در جنگ» در پنج فصل به انضمام ضمائم در 237 صفحه به شمارگان 500 مجلد به قیمت بیست‌هزار تومان از سوی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس منتشر شده است.

انتهای پیام
captcha