یک رنگ ابدی
کد خبر: 4057835
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۷
نکات تفسیری و سبک زندگی قرآن/ ۲۱

یک رنگ ابدی

بهترین رنگ آن است که صفا و بقا داشته باشد و چشم اولیاى خدا را به خود جلب کند، همرنگ با فطرت و منطق بوده، مشترى آن خدا و بهاى آن بهشت باشد. همه‏ رنگ‌‏ها پاک مى‌‏شوند، قبیله، نژاد و نسب، دیر یا زود از بین مى‌‏روند، ولى آنچه ابدى و باقى است همان رنگ و صبغه‏ الهى یعنى اخلاص و ایمان است.

قرآندوره مجازی آموزش سبک زندگی و تفسیر قرآن کریم، به همت حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالامیر سلطانی به بیان نکات تفسیری و سبک زندگی آیات قرآن به ترتیب صفحات قرآن می‌پردازد. آنچه در ادامه می‌خوانید نکات سبک زندگی و تفسیری صفحه بیست و یکم قرآن کریم است:

سبک زندگی قرآنی

صِبْغَةَ اللَّهِ وَ مَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَةً وَ نَحْنُ لَهُ عابِدُونَ (138)

رنگ‌هاى غير خدايى را بشویيد. خداوند به همه فرمان مى‏‌دهد كه «تنها رنگ خدايى را بپذيريد» (صِبْغَةَ اللَّهِ‏) سپس اضافه مى‌‏كند: «چه رنگى از رنگ خدايى بهتر است؟ و ما منحصرا او را پرستش مى‏‌كنيم» (وَ مَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَةً وَ نَحْنُ لَهُ عابِدُونَ‏).

و به اين ترتيب، قرآن فرمان مى‌‏دهد همه رنگ‌هاى نژادى و قبيلگى و ساير رنگ‌هاى تفرقه‌‏انداز را از ميان بردارند و همگى به رنگ الهى در آيند.

مفسران نوشته‌‏اند كه در ميان مسيحيان معمول بود كه فرزندان خود را «غسل تعميد» مى‌‏دادند، گاه ادويه مخصوص زرد رنگى به آب اضافه مى‌‏كردند و مى‌‏گفتند: اين غسل مخصوصاً با اين رنگ خاص، باعث تطهير نوزاد از گناه ذاتى كه از آدم‏ به ارث برده است، مى‌‏شود. قرآن بر اين منطق بى‌اساس، خط بطلان مى‌‏كشد و مى‌‏گويد: بهتر اين است كه به جاى رنگ ظاهر و رنگ‌هاى خرافاتى و تفرقه‌‏انداز، رنگ حقيقت و خدايى را بپذيريد تا روح و جانتان از هر آلودگى پاک شود.

راستى چه تعبير زيبا و لطيفى است. اگر مردم رنگ خدايى بپذيرند يعنى رنگ وحدت و عظمت و پاكى و پرهيزكارى، رنگ بى‌رنگى و عدالت و مساوات و برادرى و برابرى.

و رنگ توحيد و اخلاص، مى‏‌تواند در پرتو آن همه نزاع‌ها و كشمكش‌ها را از ميان بردارند و ريشه‌‏هاى شرک و نفاق و تفرقه را بر كنند. در حقيقت اين همان بى‌رنگى و حذف همه رنگ‌ها است.(1)

انسان در زندگى خويش بايد رنگى را بپذيرد، اما در ميان همه رنگ‌‏ها، رنگ خدايى بهتر است. ناگفته پيداست كه تا رنگ نژاد و قبيله و هوس‌ها را كنار نگذاريم، رنگ وحدت و برادرى و تسليم امر خدا بودن را نخواهيم گرفت. همه‏ رنگ‌‏ها به مرور زمان، كم رنگ و بى‌‏رنگ مى‏‌شود، اما رنگ خدايى، هميشگى و پايدار است: «كُلُّ شَيْ‏ءٍ هالِكٌ إِلَّا وَجْهَهُ» (قصص، 88) و چه رنگى بهتر از رنگ خدا كه او را عبادت و بندگى مى‏‌كنيم.

بهترين رنگ آن است كه صفا و بقا داشته و چشم اولياى خدا را به خود جلب كند. همرنگ با فطرت و منطق بوده، مشترى آن خدا، و بهاى آن بهشت باشد. همه‏ رنگ‌‏ها پاکمى‌‏شوند، قبيله، نژاد و نسب، دير يا زود از بين مى‌‏روند، ولى آنچه ابدى و باقى است همان رنگ و صبغه‏ الهى يعنى اخلاص و ايمان است.(2)

 منابع:

1. مكارم شيرازى، ناصر، تفسير نمونه، ج1، ص474.

2. قرائتى، محسن، تفسير نور، ج1، ص213.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha