نقش بازدارندگی اعتقاد به معاد در تعرض به حقوق دیگران
کد خبر: 4057363
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۰

نقش بازدارندگی اعتقاد به معاد در تعرض به حقوق دیگران

مدرس دانشگاه مازندران گفت: اعتقاد به سرای پس از مرگ، جامعه را از بی‌معنایی و بی‌هدفی نجات می‌دهد و از تعدی به حقوق یکدیگر باز می‌دارد.

سمانه متو، مدرس دانشگاه مازندرانسمانه متو، مدرس دانشگاه مازندران، در گفت‌وگو با ایکنا از مازندران، گفت: سبک زندگی در شکل نوین اولین بار توسط «آلفرد آدلر» در روانشناسی به سال ۱۹۲۹ میلادی مطرح شد. هرچند آدلر آن را مطرح کرد، ولی پیروان کلاسیک او و دیگران به تفصیل آن پرداخته‌اند.

وی افزود: محققان تعاریف گوناگونی بر اساس بینش و نگرش خاص خود ارائه داده‌اند. جامعه‌شناسان در تعاریف جامعه‌شناسانه، بیشتر بر هنجار‌ها و منش‌های اجتماعی افراد در جامعه تأکید دارند و روانشناسان بیشتر به بُعد فردی و شخصیتی می‌پردازند، ولی آنچه مهم است اینکه این تعاریف تک‌بُعدی هستند و فقط به یک بُعد از ابعاد زندگی انسان‌ها توجه داشته‌اند.

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: از آنجا که آیین اسلام، آیینی جامع و کامل است و انسان‌ها را کامل‌تر و جامع‌تر مورد ارزیابی قرار می‌دهد و زندگی را با پشتوانه امور اعتقادی و بینش‌ها مورد ارزیابی قرار می‌دهد، حتی رفتار‌هایی همانند نماز، اگر اعتقاد به خدا و معاد را پشتوانة خود نداشته باشد، رفتار اسلامی محسوب نمی‌شود، بر این اساس، می‌توان سبک زندگی اسلامی را بدین گونه تعریف کرد؛ شیوه‌هایی از زندگی است که انسان با تکیه بر نظام ارزشی و مبانی اعتقادی خود در زندگی فردی و اجتماعی برای ایجاد ارتباط با محیط و جامعه، پاسخ به خواسته‌ها و تأمین نیازهایش به‌کار می‌گیرد.

وی ادامه داد: از منظر قرآن کریم و سنت پیشوایان معصوم(ع) باورها و اعتقادات همانند توحید، نبوت و معاد نقش اساسی در تحکیم روابط اعضای خانواده دارند.

متو با بیان اینکه بی‌بهره ماندن برخی از خانواده‌ها از این باورها، در همه مراحل، مشکلات متعددی را در پی دارد و ترک باورهای دینی، آرامش و لذت را از زندگی سلب می‌کند، افزود: اعتقاد به خدا همه رفتارهای زندگی خانوادگی را به سوی کسب رضایت خداوند سوق می‌دهد و اعتقاد به رسالت و نبوت از لحاظ فراگیری تعالیم دینی از اولیای دین و الگوپذیری در زندگی افراد خانواده، نقش اساسی دارد.

وی افزود: اعتقاد به سرای پس از مرگ، خانواده را از بی‌معنایی و بی‌هدفی نجات می‌دهد و حلال مشکلات اقتصادی، اجتماعی و... است و از بدرفتاری و تعدی به حقوق یکدیگر باز می‌دارد.

این مدرس دانشگاه اظهار کرد: سبک زندگی خانوادگی در امر تشکیل خانواده و ازدواج از منظر قرآن کریم و پیشوایان معصوم(ع) این بوده که ازدواج را امری مقدّس دانسته‌اند و همگان را به این امر فرا خوانده‌ و به آن تشویق کرده‌اند و رعایت معیارهای پارسایی و دینداری، آراستگی به فضایل اخلاقی، همتایی و تناسب و اصالت خانوادگی را سفارش می‌کند.

وی در پایان گفت: سنت پیشوایان معصوم(ع)، بی‌اعتنایی به امور مادی و تکلفات بوده و خود به آن عمل و به دیگران در این باره سفارش می‌کردند.

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
نعیمه خاکپور
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۱/۰۲/۲۶ - ۱۸:۱۲
0
0
بسیار عالی⚘⚘
captcha