لزوم آشنایی دانش‌آموزان با دستاورد‌های فناورانه پژوهشگران کشور
کد خبر: 4057209
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۶
سیدحمیدرضا طیبی:

لزوم آشنایی دانش‌آموزان با دستاورد‌های فناورانه پژوهشگران کشور

رئیس جهاددانشگاهی در جریان بازدید وزیر آموزش‌وپرورش از پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی گفت: وزارت آموزش‌ و پرورش، بهترین مکان برای الگوسازی و ایجاد فرهنگ خودباوری در زمینه استفاده از دستاورد‌های علمی و فناورانه پژوهشگران و نخبگان کشور است.

پژوهشگاه رویان؛ نمونه بارز پژوهش‌های علمی جهاد دانشگاهیبه گزارش خبرنگار ایکنا، سیدحمیدرضا طیبی، رئیس جهاددانشگاهی امروز ۲۵ اردیبهشت‌ماه به همراه یوسف نوری، وزیر آموزش‌ و پرورش و جمعی از معاونان این وزارتخانه از پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی بازدید کردند.

رئیس جهاددانشگاهی طی این بازدید با بیان اینکه توسعه علمی و فناورانه و توسعه فرهنگی، زیرساخت اساسی پیشرفت هر کشور است، اظهار کرد: قبل از انقلاب به نظر می‌رسید که عده‌ای به عمد قصد دارند کشور را از نظر علمی متوقف کنند، اما با پیروزی انقلاب اسلامی، فکر ایجاد مجموعه‌ای که توانایی کاربردی کردن فناوری در کشور را داشته باشد، شکل گرفت لذا بر همین اساس در سال ۱۳۵۹ جهاددانشگاهی با فرمان امام خمینی(ره) تشکیل شد.

طیبی افزود: انجام تحقیقات کاربردی برای تأمین فناوری‌های مورد نیاز کشور و تجاری‌سازی آن‌ها و دستیابی به فناوری‌های روز دنیا و توجه به علوم پایه موضوعاتی هستند که در دستور کار جهاددانشگاهی قرار دادیم. حوزه مهم دیگری که مورد توجه ما قرار دارد بحث سلول‌های بنیادی است که در پژوهشگاه رویان پیگیری می‌شود. این پژوهشگاه نمونه بارزی از انجام پژوهش‌های علمی و فناورانه جهاددانشگاهی است. فعالیت در این پژوهشگاه با درمان ناباروری آغاز شد؛ حوزه‌ای که وابستگی زیادی به خارج از کشور داشتیم؛ اما با تلاش پژوهشگران رویان، امروز در شرایطی هستیم که نه‌تنها نیازی به کشورهای خارجی نداریم، بلکه پذیرای بیماران زیادی از کشور‌های دیگر هستیم.

به گفته رئیس جهاددانشگاهی، این نهاد در حوزه مهندسی، پزشکی، کشاورزی و نفت نیز کار‌های قابل‌توجهی انجام داده است و یکی از کار‌های شاخص این نهاد، طراحی یک رام قطار ملی مترو با ۷ واگن است که با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انجام شده است.

طیبی با اشاره به سخنان اخیر مقام معظم رهبری در جمع معلمان و فرهنگیان کشور گفت: معظم‌له بحث تجلیل از افتخارات علمی کشور را با تأکید بر شخصیت مرحوم دکتر کاظمی آشتیانی، بنیان‌گذار پژوهشگاه رویان مطرح کردند. این تجلیل زمانی نمود بیشتری در جامعه پیدا می‌کند که این دستاورد‌ها مورد استفاده نیز قرار گیرند. از آموزش‌ و پرورش انتظار داریم که علاوه بر معرفی و شناساندن این افتخارات ملی به دانش‌آموزان، استفاده از این دستاورد‌های علمی و فناورانه را در بین آنان به‌عنوان مدیران آینده کشور، الگوسازی کند.

رئیس جهاددانشگاهی در پایان تصریح کرد: الگوسازی‌های خوبی در جهاددانشگاهی، شرکت‌های دانش‌بنیان و دیگر نهاد‌های علمی کشور انجام‌ شده است؛ باید فرهنگ خودباوری در جامعه ایجاد شود. وزارت آموزش‌ و پرورش، بهترین مکان برای الگوسازی و ایجاد فرهنگ خودباوری در زمینه استفاده از دستاورد‌های علمی و فناورانه پژوهشگران و نخبگان کشور است.

انتهای پیام
captcha