ایده‌ای برای محفل قرآنی طلیعه رمضان
کد خبر: 4056168
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۶

ایده‌ای برای محفل قرآنی طلیعه رمضان

قائم‌مقام معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد با اشاره به اینکه دیدار سالیانه جامعه قرآنی با مقام معظم رهبری می‌تواند به موضوعاتی فراتر از تلاوت ختم شود، گفت: از نظر ایشان فعالیت‌های قرآنی راهبردی هستند. اگر این دیدار از یک محفل انس با قرآن به گفت‌وگوی قرآنیان تراز تبدیل شود، احتمالاً صحبت‌های ایشان جهت‌گیری جدیدی پیدا می‌کند.

محمدمهدی عزیززاده قائم مقام معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

آغاز بهار قرآن برای اهالی تلاوت کلام وحی با حلاوتی وصف‌ناشدنی همراه است، اما این حلاوت زمانی صد چندان می‌شود که به دیدار با مقام معظم رهبری مزین شود؛ دیداری که هر سال پس از آن افق‌های جدیدی به روی فعالان این عرصه گشوده می‌شود. رمضان سال ۱۴۰۱ برای اهالی قرآن متفاوت‌تر از هر سال دیگری بود. بیانات مبسوط رهبر معظم انقلاب درباره نکات فنی تلاوت و نیز تمجید از قاریان ایرانی باعث شور و هیجان مضاعف حاضران و جامعه قرآنی شد.

به همین دلیل ایکنا بر آن شد تا درباره این دیدار با برخی اساتید، پیشکسوتان و فعالان قرآنی گفت‌وگو کند. در ادامه گفت‌وگوی خبرنگار ایکنا با محمدمهدی عزیززاده، قائم‌مقام معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، را می‌خوانید.

ایکنا – ابتدا در مورد این دیدار که بسیاری از حاضران اعتقاد دارند از دیدارهای دیگر متفاوت بود توضیح دهید و چه حس و حالی داشتید؟

بعد از حدود دو سال‌ونیم وقفه، این دیدار شیرین و شعف‌انگیز بود. البته این شیرینی برای من چندبرابر بود، چراکه چند ساعت قبل از شروع جلسه کارت حضورم صادر شد و امیدی به حضورم نداشتم. همان‌طور که می‌دانید، امسال با توجه به محدودیت‌های کرونایی، حاضران کمتری دعوت شده بودند. همچنین رهبری با تسلط تلاوت‌ها را تحلیل کردند و از اجرای گروه تواشیح اشکال فنی گرفتند و این امر به من نشان داد که چقدر با مفاهیم قرآن انس گرفته‌اند.

اولین سالی بود که سخنرانی‌شان طولانی شد و فرصت خوبی پیدا کردیم تا به تفصیل نظراتشان را در مورد فعالیت‌های قرآنی بشنویم، چراکه در مورد تلاوت تحلیل مفصلی را ارائه دادند. جلسه بسیار آرامی بود و همه لذت بردند و کسی خسته نشد. کاش برای افطار مهمان ایشان بودیم که توفیق آن میسر نشد.

ایکنا – مقام معظم رهبری در این دیدار تحلیل مفصلی را در مورد تلاوت ارائه دادند که به زعم کارشناسان می‌تواند برنامه‌ای برای سال‌های پیش رو باشد.

بله، البته این مباحث در سخنرانی‌های متعددی مطرح شده است، اما در جلسه اخیر به تفصیل تحلیل خود را درباره تلاوت در کشور و نیز جریان توسعه فعالیت‌های قرآنی به ویژه برای نوجوانان ارائه دادند و می‌توانم بگویم در طول چند سال اخیر مفصل‌ترین سخنرانی‌شان در جمع قرآنی‌ها بود. شرکت‌کننده‌ها هم اجراهای خوب و ترازی در قیاس با دیدارهای قبلی داشتند. در سال‌های قبل تعداد اجراها زیاد بود، اما شاید به اندازه دیدار اخیر کیفیت نداشت.

ایکنا – رهبری در بیاناتشان به موضوع مساجد و تبدیل آنها به قرارگاه قرآنی نیز اشاره کردند. به نظر می‌رسد برای این کار به تصمیم‌سازی‌ها و سیاست‌گذاری‌های مسئولان و برنامه‌ریزان نیاز است. به عنوان کسی که در این حوزه فعالید، آیا چنین امکانی فراهم است؟

شاید الان زمان کافی فراهم نباشد که ببینیم کدام دستگاه برنامه‌ریزی کرده است یا چه برنامه‌ای دارد و اولین بار نبود که این تذکر جدی و مهم را دادند. به نظرم تا این موضوع به برنامه تبدیل و اجرا نشود و مطالبه عمومی شکل نگیرد، به سرانجام نمی‌رسد. فرمایش رهبری در مورد ورود مساجد به جلسات قرآن و رقابت‌های قرآنی برای اولین بار نبود که مطرح شد و چند سال متوالی در این باره سخن گفته بودند، اما چندان به آن توجه نشده بود. تکرار آن نشان می‌دهد که این موضوع برای ایشان اهمیت دارد و بارها بر ورود مساجد به آموزش قرآن و تعامل مساجد تأکید کرده‌اند و باید جزو برنامه‌ دستگاه‌های مربوطه باشد و نیز در رسانه مطالبه‌گری جدی شکل بگیرد.

اگر قرار است منویات مقام معظم رهبری نقطه تمرکز رسانه باشد، می‌توانند بر روی سه نکته‌‌ای که ایشان گفتند تمرکز کنند. یکی اینکه باید مساجد وارد فضای قرآنی و رشد استعدادها و رقابت قرآنی سالم شوند. در سال‌های اخیر مقام معظم رهبری در جمع قرآنی‌ها بیانات بسیاری داشته‌اند و مطالباتی را مطرح کرده‌اند که به آنها پرداخته نشده یا اگر پرداخته شده است، تا تحقق کامل آن فاصله زیادی داریم، مانند مطالبه 10 میلیون حافظ.

ایکنا – این صحبت‌های جدید می‌تواند آغازگر حرکت جدی‌تر دستگاه‌های تصمیم‌ساز به سمت توسعه فرهنگ قرآنی باشد؟

به نظرم این دیدار سالیانه می‌تواند به موضوعاتی فراتر از تلاوت قرآن ختم شود. نگاه و فرمایش مقام معظم رهبری این است که فعالیت‌های قرآنی کشور راهبردی هستند و دامنه گسترده‌ای از علوم قرآنی، ‌معارف قرآنی و... را شامل می‌شود. اگر این دیدار از یک محفل انس با قرآن، که بسیار ارزشمند است، به گفت‌وگوی قرانیان تراز تبدیل شود، احتمالاً صحبت‌هایشان جهت‌گیری جدیدی پیدا می‌کند و نقشه راه جدیدتری را برای فعالیت‌های قرآنی کشور ترسیم خواهد کرد.

انتهای پیام
captcha