کارآفرینی با طعم نبات
کد خبر: 4047109
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۷
گفت‌و‌گوی ایکنا با کارآفرین ساوه‌ای

کارآفرینی با طعم نبات

فعالیت کارگاه‌های کوچک و صنایع زودبازده در اقصی نقاط شهرها و روستاها همچون نگین درخشانی در حوزه اقتصاد می‌درخشد. علی‌رضا مولایی، کارآفرین جوان ساوه‌ای با ورود به حوزه تولید آن هم تولید نبات علاوه بر اینکه چرخه تولید، کارآفرینی و اشتغال را فعال کرده است کام هم‌وطنان خود را با دستان و نگاه زیبای معلولان نیز شیرین می‌کند.

علی رضا مولایی، کارآفرین ساوه ای

با نگاه تیزبینانه و هوشمندانه مقام معظم رهبری سال‌ها است که هر سال به نامی زیبا مزین می‌شود و این سنت از سال 78 با نام‌گذاری به نام «امام خمینی(ره)» آغاز و به شکل متداوم ادامه‌دار شد تا اینکه با بروز مشکلات اقتصادی ایشان سال‌ها را بر همین محور نامیدند.

سال 1401 طبق سنت به نام «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال» نام‌گذاری شده است. برای تحقق این مهم همه تولیدکنندگان در هر جایگاه از لحاظ وسعت کارگاه یا کارخانه هستند به این فرمان صادر شده لبیک گفته و به شکوفایی و پویایی هرچه بیشتر ایران عزیز کمک می‌کنند. خوشبختانه در سال‌های اخیر به صنایع زودبازده کوچک و حتی خانگی بیشتر توجه شده و با ورود بسیج و سپاه، کمیته امداد و ... زنگ رونق به صدا درآمد است و این امر نوید دهنده این است که تا داشتن میهنی توانمند از نظر اقتصادی فقط یک گام فاصله داریم.

فعالیت کارگاه‌های کوچک و صنایع زودبازده در اقصی نقاط شهرها و روستاها همچون نگین درخشانی در حوزه اقتصاد می‌درخشد. علی‌رضا مولایی، کارآفرین جوان ساوه‌ای با ورود به حوزه تولید آن هم تولید نبات علاوه بر اینکه چرخه تولید، کارآفرینی و اشتغال را فعال کرده است کام هموطنان خود را با دستان و نگاه زیبای معلولان نیز شیرین می‌کند.

ایکنای استان مرکزی، گفت‌و‌گویی با این تولیدکننده جوان داشته است که در ادامه تقدیم مخاطبان می‌شود.

ایکنا ـ چرا تولید نبات را انتخاب کردید؟

صنعت تولید نبات در واقع به نیاکان من مربوط و شغل اجدادی است و پدرم نیز در این بخش فعالیت دارد. از سال ۱۳۹۰ با تغییر در نوع محصول تولید رشته را آغاز کردم و تا سال 94 نیز بر همین منوال پیش رفت، اما انتظارات برآورده نشد و نتوانستم کار را به سرانجام برسانم. از این رو به صنعت تولید نبات بازگشته و کار از شیوه سنتی به صنعتی بار دیگر آغاز کردم. خوشبختانه امروز در حال راه‌اندازی خط‌های جدید هستیم «آبنبات» و دیگر محصولات هستیم که برای اولین بار در جهان رخ داده و خودمان طراح آن بوده‌ایم و برندسازی خواهیم کرد.

علی رضا مولایی، کارآفرین ساوه ای

ایکنا ـ چند کارگر مشغول به کار دارید و مورد کارکنان خود توضیح بفرمایید؟

در حال حاضر ۱۰ نفر در این کارگاه مشغول به کار هستند که تمامی آنان معلول و تحت پوشش بهزیستی هستند. به طوری که اگر آنها در اینجا مشغول به کار نبودند شاید هیچ جای دیگری آنها را نمی‌پذیرفت و نمی‌توانستند درآمدی داشته باشند. یکی از نیروها فاقد یک دست است و با همان یک دست کار را انجام می‌دهد و دیگری دچار اختلال در ناحیه مغز است به طوری که گاه فراموش می‌کند کاری را انجام دهد، اما کار کردن با این نیروها را بسیار دوست دارم و شیرینی این لذت را با چیزی عوض نخواهم کرد. سایر نیروها نیز توانایی شنیدن و صحبت کردن ندارند و بعضی‌ها نیز به بیماری‌ها ی دیگر مبتلا هستند. اگر بخواهم کار را توسعه دهم بازهم از دوستان معلول نیروهای خود را تأمین می‌کنم.

ایکنا ـ از حمایت‌های خانواده برای مخاطبان توضیح بفرمایید؟

قطعاً کار کردن سخت و ورود به حوزه تولید جسارت و جرئت می‌خواهد. چراکه کار و فعالیتی سخت است و اگر همت و انگیزه زیاد نداشته باشیم موفقیتی حاصل نخواهد شد. البته که نقش خانواده و تشویق‌های آنان نیز تأثیرگذار است. در زندگی‌ام فراز و نشیب‌های بسیاری داشتم و اگر در این راه طولانی و طاقت‌فرسا همسرم نبود اصلاً نمی‌توانستم تا اینجایی که الان هستم پیش بروم و قطعاً در همان روزهای ابتدایی از انجام این کارها منصرف می‌شدم.

ایکنا ـ در مورد سختی کار و قدرت ریسک‌پذیری بفرمایید؟

بدون تردید کار تولید با سختی همراه است و منتظر نمی‌ماند کسی از بیرون بیاید و کارها را انجام دهد. همه چیز بر دوش خود ما است. کار دشوار است و بدون حمایت و پشتیبانی نمی‌توان به اهداف رسید. در عرصه تولید باید خودت را برای همه اتفاقات غیرمنتظره آماده کرد، چراکه هر لحظه اتفاقی پیش می‌آید که منتظرش نبودیم. 10 سال پیش کار را شروع کردم و با خود گفتم که یک سال کار به انجام می‌رسد، ولی هنوز با وجود این که ۱۰ سال از آن روز گذشته است تازه کارمان در حال رونق گرفتن است.

اگر افراد قدرت ریسک‌پذیری نداشته باشند، قطعاً نمی‌توانند در حرفه‌ای موفق عمل کنند. همانطور که گفتم ورود به عرصه تولید جرئت می‌خواهد که بخشی از آن در طول مسیر به دست آمده و بخشی دیگر ذاتی است. با ورود در این مسیر اتفاقات به انسان یاد می‌دهد که چگونه مهارت لازم برای ادامه راه را به دست آورد. رفتارهای اجتماعی در ما انسان‌ها متفاوت است و ترسیم می‌کند که ادامه راه باید به چه نحوی طی شود.

علی رضا مولایی، کارآفرین ساوه ای

ایکنا ـ انتظار شما از مسئولان چیست؟

تا امروز هر خواسته‌ای از مسئولان شهرستان داشته‌ایم با جان و دل همراهی کردند و حتی وقتی دیدند که ما پای کار ایستاده‌ایم مشوق ما نیز در این راه بودند و من خالصانه از آنها تشکر می‌کنم. مسئولان دلسوز همواره باید پشت و پناه کارآفرینان به ویژه کارآفرینان جوان که در ابتدای راه هستند باشند و آنان را به حال خود رها نکنند.

ایکنا ـ سهم توکل و ایمان به خدا در موفقیت خود بیان کنید؟

اعتقادات دینی و مذهبی در وجود همه مسلمانان ریشه دوانده است و جزء لاینفک زندگی ما است. ما مسلمانان از آموزه‌های دینی و قرآنی جدا نیستیم و همواره در کنار کارهای خود حضور در مجالس عزاداری و شادی را فراموش نخواهیم کرد. هرچه داریم از مجالس آقا امام حسین(ع) و روضه ایشان است.

زندگی عبور از سختی‌ها و رسیدن به آرامش است. افرادی در جامعه هستند که از ورود به کارهای سخت ترسی به دل راه نداده و برای رسیدن به خواسته خود و دیگران از تمام توان خود استفاده می‌کنند. حضور معلولان در کارگاه تولید نبات نویدبخش رونق تولید است، چراکه ثابت می‌کند معلولان نیز می‌توانند اثرگذار باشند و نباید آنان را کنار گذاشت، بلکه باید با کمی صبوری مهارت را به آنان آموخت.

انتهای پیام
captcha