چرا رهبر معظم انقلاب از ناوگروه 75 نیروی دریایی ارتش تقدیر کردند
کد خبر: 4017432
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۴
ایکنا بررسی می‌کند؛

چرا رهبر معظم انقلاب از ناوگروه 75 نیروی دریایی ارتش تقدیر کردند

ناوگروه 75 نیروی دریایی ارتش با پیمودن 45 هزار کیلومتر مسیر دریایی طی 133 روز، طولانی‌ترین دریانوردی تاریخ ایران را به‌نام خود ثبت کرد. ایران به واسطه این عملیات برای نخستین‌بار در اقیانوس اطلس شمالی و نیم‌کره شمالی حضور نظامی پیدا کرد و آغازگر فصل‌های نوین در تاریخ دریانوردی نظامی کشور محسوب می‌شود.

ناوگروه 75

به گزارش خبرنگار ایکنا، روز گذشته هشتم آذر ماه از تقریظ فرمانده معظم کل قوا بر گزارش عملکرد ناوگروه ۷۵ نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران اعزامی به اقیانوس اطلس، با حضور مسئولان لشکری و کشوری در سازمان عقیدتی سیاسی ارتش رونمایی شد. در متن تقریظ فرمانده معظم کل قوا آمده است: «امیر فرماندهی کل ارتش جمهوری اسلامی ایران؛ اجرای مأموریت اقیانوس‌پیمای ناوگروه ۷۵، همراه با موفقیت کامل، مایه افتخار است. این اقدام شایسته، به نداجا، به ارتش و به کشور عزت بخشید. از فرماندهان، کارکنان و همه دست‌اندرکاران این مأموریت به‌گونه شایسته تقدیر کنید. نداجا آمادگی‌های حرفه‌ای و فنی و علمی خود را باز هم افزایش دهد. موفق باشید».

نگاهی به مأموریت ناوگروه 75 نداجا

ناوگروه 75 نیروی دریایی ارتش از ناوبندر مکران و ناوشکن سهند تشکیل می‌شود که 17 اردیبهشت ماه سال جاری از منطقه یکم نیروی دریایی ارتش در بندرعباس به‌منظور شرکت در رژه دریایی سن‌پترزبورگ عازم روسیه شد. این ناوگروه بعد از 76 روز دریانوردی موفق شد در روز سوم مرداد ماه به سن‌پترزبورگ برسد.

طبق اعلام امیر دریادار حبیب‌الله سیاری، معاون هماهنگ‌کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران؛ این ناوگروه به‌منظور اجرای طولانی‌ترین مأموریت دریایی با دور زدن دماغه امید نیک در جنوب آفریقا عازم اقیانوس اطلس شمالی شده است. برای نخستین بار در تاریخ است که ایران در اقیانوس اطلس شمالی و نیم‌کره شمالی حضور نظامی دارد. این حضور موفقیت‌آمیز نتیجه برنامه‌ریزی‌ها و تلاش‌های چندساله و حساب‌شده‌ای است که در نهایت منجر به حضور مقتدرانه ناوگروه 75 در شرایط دشوار جوی در اقیانوس اطلس شد.

بی‌اثرکردن تحریم‌ها با ناوشکن‌های ایرانی

ناوگروه مذکور در شرایط تحریمی و تهدیدهای متعدد موفق به انجام دقیق و بدون نقص مأموریت محوله در حوزه دریانوردی اطلاعاتی، عملیاتی و آموزشی شدند. ناوگروه 75 نیروی دریایی ارتش با 45 هزار کیلومتر مسیر دریانوردی در 133 روز، طولانی‌ترین دریانوردی کشور را به‌نام خود ثبت کرده است که هیچ‌یک از نیروهای نظامی جهان و کارشناسان حوزه مسائل دفاعی و امنیتی باور نمی‌کردند نیروی دریایی ایران در این مأموریت موفق ظاهر شود.

همه فرماندهان و کارکنان ناوگروه 75 برخلاف ناوگروه‌های دنیا که براثر کرونا زمین‌گیر شدند به سلامت از مأموریت بازگشتند. این ناوگروه در مأموریت خود موفق شد با پیمودن مسیر اقیانوس هند، اطلس جنوبی و اطلس شمالی از 55 کشور جهان گذر کرد. 

ضرورت ثبت مأموریت ناوگروه 75 در تقویم رسمی

عملیات ناوگروه 75 نیروی دریایی ارتش به حدی غرورآفرین و افتخارآفرین بود که امیر سرلشکر سیدعبدالرحیم موسوی درخواست کرد این روز در تقویم رسمی کشور ثبت شود. فرمانده کل ارتش با در این رابطه گفت: «اهمیت و بزرگی این مأموریت که بذل عنایت و محبت فرماندهی معظم کل قوا نیز بیانگر آن است، ایجاب می‌کند با اهتمام متولیان دل‌سوز فرهنگی کشور، روز ۱۲ خرداد به‌عنوان «روز ورود ناوگروه نیروی دریایی ارتش به اقیانوس اطلس» در تقویم ملی ثبت شود و این اقدام موجب تثبیت و ماندگاری حرکت و مأموریت عظیم ناوگروه ۷۵ ارتش در تاریخ کشور شود.»

اهمیت تسلط بر دریا از نگاه رهبر انقلاب

رهبر معظم انقلاب اسلامی به تناوب بر ضرورت تقویت اقتدار دریایی تأکید کرده‌اند که در این گزارش به چند مورد از بیانات کلیدی ایشان اشاره می‌شود. امیر دریادار شهرام ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش به نقل از فرمانده معظم کل تأکید می‌کند: «دو اقیانوس اطراف ما است، اطلس و هند. ما اگر بتوانیم دریانوردی را تقویت کنیم و تسلط خود را بر دریا افزایش دهیم این خودش یک قدرت قابل توجه و تعیین‌کننده است.»

رهبر انقلاب

همچنین رهبر معظم انقلاب اسلامی طی سخنانی در ناوگان منطقه‌ یکم نیروی دریایی ارتش در ۱۳۶۹/۰۹/۲۴ بیان کردند: «اگر به اوضاع نظامی و به جغرافیای منطقه نگاهی بیندازیم، خیلی زود می‌توانیم تشخیص بدهیم که نیروهای مسلح جمهوری اسلامی باید توانایی دریایی خود را ارتقا و افزایش بدهند. کسی نگوید که ابزارهای دشمنان و تهدیدکنندگان، از ما پیشرفته‌تر است؛ زیرا پاسخ این سخن آن است که ما در مقابل، ایمان و عزم و ایستادگی‌مان، از همه‌ کسانی که با ما روبه‌رو هستند، بیشتر است و این، تعیین‌کننده می‌باشد. این، آن چیزی است که حرف آخر را در درگیری‌ها می‌زند. ما این را داریم و حفظ می‌کنیم، البته توانایی را هم تا آن‌جا که در قدرت و توان ماست، پُرحجم و پُرکیفیت می‌کنیم. این، تکلیف ماست.»

فرمانده معظم کل قوا در یکی دیگر از سخنانشان در دانشکده علوم دریایی نوشهر ۱۳۸۸/۰۷/۱۴ در راستای برجسته کردن نقش نیروی دریایی در حوزه افزایش بازدارندگی و قدرت دفاعی کشور می‌فرمایند: «نیروی دریایی امروز در بسیاری از نقاط عالم و در کشور ما یک نیروی راهبردی است؛ به چشم یک نیروی راهبردی به نیروی دریایی باید نگریسته شود. سواحل جنوب شرقی کشور که در اختیار نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است، مناطق بسیار مهمی است و ظرفیت‌های بسیار خوبی برای پیشرفت است؛ به آنجاها اهتمام کنید و اهمیت بدهید. دریانوردی‌ها را که امروز بحمدالله شکل پیشرفته‌ای نسبت به گذشته گرفته است، ادامه بدهید، به زیرسطحی‌ها اهمیت بدهید و توجه کنید، امکانات و تجهیزات پدافندی شناورهای سطحی را در همه جا، به‌خصوص در دریاهای جنوب مورد توجه قرار بدهید.»

سخن پایانی

کشور ایران دسترسی خارق‌العاده و بی‌نظیری به دریا دارد. از شمال با دریای خزر و از جنوب با خلیج‌ فارس و دریای عمان و از همه مهمتر اینکه تنگه استراتژیک هرمز در تسلط و اختیار کشورمان قرار دارد و همین مهم موقعیت بسیار حساس و استراتژیکی را برای کشور به ارمغان آورده است.

 اقتدار دریایی و برخورداری از یک نیروی دریایی قدرتمند و کارآمد نه‌تنها می‌تواند تأثیر بسزایی در صیانت از منافع ملی و دستیابی به اهداف دفاعی داشته باشد، بلکه در دستیابی به یک سیاست دفاعی موفق نیز مؤثر و کارآمد است.

نیروی دریایی از جایگاه راهبردی و اثرگذاری در تقویت قدرت نظامی، صیانت از منافع ملی و دستیابی به اهداف دفاعی دارد و کشور را در دستیابی به یک سیاست دفاعی موفق و کارآمد یاری خواهد کرد. جمهوری اسلامی ایران امروز به پشتوانه این اقتدار در دریا حرفی برای گفتن دارد و مصداق آیه شریفه «وَأَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّةٍ» است. مغلوب شدن دزدان دریایی آمریکایی در دریای عمان مقابل دریادلان سپاه، اسکورت نفتکش‌های ایرانی در دریاهای آزاد و تأمین امنیت خطوط انتقال سوخت به ونزوئلا به پشتوانه همین اقتدار دریایی بوده که در چهار دهه گذشته به دست آمده است.

گزارش از سعید امینی

انتهای پیام
captcha