سازمان ملل برای دفاع از حقوق زنان در افغانستان می‌ماند
کد خبر: 4007475
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۱

سازمان ملل برای دفاع از حقوق زنان در افغانستان می‌ماند

دبیر کل سازمان ملل متحد اعلام کرده که فعالیت این سازمان در افغانستان تا زمانی ادامه خواهد یافت که دختران به مدارس و زنان به کار بازگردند.

سازمان ملل به دلیل حقوق زنان در افغانستان می‌ماند

به گزارش ایکنا به نقل از اسپوتنیک، آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد امروز ،1 آبان در توییتی نوشت که سازمان ملل در افغانستان برای دفاع از حقوق زنان و دختران فعال خواهد ماند.
او در ادامه بیان کرد: «ما تا زمانی که دختران نتوانند به مدرسه بازگردند و زنان سرکار بروند و در اجتماع شرکت کنند. متوقف نخواهیم شد.»
بیش از یک ماه است که دختران در مقاطع بالاتر از کلاس ششم به مدرسه نرفته‌اند در حالی است که مدارس پسرانه بدون محدودیت مشغول به فعالیت هستند و تنها در حدود شش ولایت مختلف افغانستان دختران مقاطع بالاتر از کلاس ششم موفق به تحصیل شدند.

انتقال نیروهای هوایی افغان از تاجیکستان به مکان دیگر  

یکی از مقامات آمریکایی بیان کرده که قرار است که حدود ۱۵۰ تن از نیروهای هوایی افغان به‌زودی از تاجیکستان به مکانی دیگر منتقل شوند.

سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا به روزنامه د هیل گفته است که حدود 150 تن از نیروهای هوایی افغانستان از جمله خلبان‌ها قرار است از تاجیکستان به مکانی دیگر انتقال داده شوند، این سخنگوی آمریکایی زمان دقیق انتقال آنها را مشخص نکرد.

آمریکا در ماه آگوست وقتی نیروهای خود را از افغانستان خارج می‌کرد، ده‌ها تن از نیروهای هوایی و خلبان‌های ارتش افغانستان را به تاجیکستان انتقال داد تا از آن جا به آمریکا منتقل شوند.

این نیروهای افغان در گفت‌و‌گو با رسانه‌ها از وضعیت دشوار زندگی‌شان در تاجیکستان خبر دادند و تأکید کردند که از ترس طالبان نمی‌توانند به افغانستان بازگردند. 

دستور انتقال قرقیزهای افغان توسط رئیس جمهور قرقیزستان

رئیس جمهور قرقیزستان از برنامه کشورش برای انتقال قرقیزتباران ساکن در خاک افغانستان به قرقیزستان خبر داد.

سدیر جباراف؛ رییس‌ جمهور قرقیزستان دستور انتقال قرقیزهای‌ افغان به آن کشور را صادر کرد.

سدیر جباراف بیان کرد که دستورهای لازم را به منظور انتقال قرقیزتبارهایی که در مناطق پامیر کوچک و بزرگ افغانستان زندگی می‌کنند، صادر کرده است.

وی افزود: به زودی به کمک یک مؤسسه ساختمانی خانه‌هایی را افتتاح می‌کنیم که بتوانیم همه قرقیزهای قومی ساکن در افغانستان را در آنها اسکان دهیم.

 این در حالی است که دولت قرقیزستان پیش‌تر نیز ده‌ها خانواده قرقیز را از افغانستان پذیرفته و به آنها شهروندی اعطا کرده است.

انتهای پیام
captcha