کد خبر: 4006393
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۳
بانوی کارآفرین هرمزگانی به بیان سختی‌هایی که در مسیر خوداشتغالی و کارآفرینی داشته پرداخت و نقش طرح توسعه مشاغل خانگی جهاد دانشگاهی در رشد فرهنگ خوداشتغالی و کارآفرینی به‌خصوص در روستاها را  تأثیرگذار دانست.

اسماء برخور، بانوی کارآفرین و پیشران طرح توسعه مشاغل خانگی جهاد دانشگاهی هرمزگان، در گفت‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: 32 سال دارم و ساکن بخش فین از توابع شهرستان بندرعباس هستم. کارم خیاطی و طراحی لباس‌های سنتی و بومی است که علاوه بر دوخت و دوز، کار آموزش را نیز انجام می‌دهم تا تعداد بیشتری از بانوان شهرم بتوانند با فراگیری این حرفه برای خود رزق و روزی کسب کنند.

وی افزود: تحصیلاتم در حوزه کارشناسی کامپیوتر است اما از آنجا که علاقه زیادی به این رشته نداشتم به سراغ خیاطی رفتم. البته از نظر من همه باید کار با کامپیوتر را فرا بگیرند؛ چراکه کمک شایانی به کسب و کار در هر حوزه‌ای می‌کند.

این بانوی کارآفرین تصریح کرد: پس از گرفتن مدرکم برای کار جستجوی فراوانی کرده و به جاهای مختلفی مراجعه کردم اما برای آینده کاری‌ام چشم‌انداز مثبتی نمی‌یافتم. از اين جهت پس از مشورت با یکی از دوستانم که مدرس خیاطی بود برای آموزش به شهر آمده و به صورت فشرده در سه ماه، بدون اینکه چرخ داشته باشم، خیاطی را فرا گرفتم. بعد از مدتی با کمک خانواده یک چرخ معمولی دستی تهیه کرده و کارم را با دوختن لباس برای آشنایان آغاز کردم. این حمایت، آغازی برای اشتغال و کسب درآمد بود و از این طریق توانستم مبلغی را جمع‌آوری کنم تا بتوانم  پیش‌قسط خرید یک چرخ‌خیاطی صنعتی را فراهم کنم.

برخور ادامه داد: بعد از مدتی کار کردن توانستم برای گسترش کارم به‌عنوان همکار نیرو جذب کنم و این‌گونه بود که دریافتم هیچ سختی ماندنی نیست. هیچ انسانی نمی‌تواند ادعا کند که در طول زندگی هیچ‌گاه با مشکل مواجه نشده و نوع  نگاه فرد به مشکلات او را صبور یا ناشکیبا می‌سازد. از این رو همواره باید در خاطر داشته باشیم که در گذشته نیز مشکلاتی بوده که به خواست خدا برایمان سهل و آسان شده و هیچ سختی ماندنی نیست. همان‌طور که خداوند در قرآن فرموده با هر سختی آسانی است.

وی بیان کرد: زندگی به من آموخت خوبی را باید گسترش داد و خداوند به سفره‌ای برکت می‌دهد که افراد دیگر نیز بر گرد آن بنشینند به همین دلیل از همان ابتدا تعدادی از بانوان را نیز آموزش دادم تا وارد این حرفه شوند و برای خود درآمدی کسب کنند. پس از مدتی آموزش‌هایم را به دل روستاها و حاشیه شهر بردم و حدود 5 سال در روستاها به آموزش پرداختم.

بانوی کارآفرین هرمزگانی اضافه کرد: روال کار تا قبل از شیوع ویروس کرونا و از رونق افتادن کسب و کارها، خوب بود. بعد از مدتی با طرح مشاغل خانگی جهاد دانشگاهی آشنا شدم و پس از ثبت‌نام و شرکت در دوره‌های کارآفرینی و کسب و کار در قالب آموزش عمومی و دوره‌های تخصصی و مهارتی به‌عنوان پیشران در این طرح فعالیت دارم و به همکارانم در این حوزه کمک می‌کنم.

برخور اظهار کرد: جهاد دانشگاهی به‌خوبی در حوزه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی ورود کرده و پوشش  آموزشی خوبی را در سراسر استان انجام داده است، تا آنجا که بسیاری از افرادی که در بخش‌ها و روستاها می‌شناسم امروز با آموزش آنلاین آشنایی پیدا کرده‌اند. به یاد دارم که در ابتدا ورود به دوره‌های آنلاین چه اندازه برای همکارانم سخت بود اما اکنون به دنبال ایجاد کسب و کار اینترنتی برای خود هستند.

وی افزود: در صورتی که تسهیلاتی برای توسعه کارم به من تعلق بگیرد در راستای تهیه دستگاه‌های موردنیاز کارگاه خیاطی و همچنین اتمام  ساخت و ساز ساختمان نیمه‌کاره‌ای که برای راه‌اندازی کارگاهی بزرگ‌تر در نظر داشتم و ایجاد شغل برای چندین نفر، گام برمی‌دارم.

بانوی کارآفرین هرمزگانی در پایان تصریح کرد: ما همواره امیدمان به خدا بوده و هست اما  کسب و کارهای نوپا نیاز به حمایت و شناخته شدن دارند و از دولت و مسئولین می‌خواهم به فکر کسب و کارهای نوپا نیز باشند و با مانع زدایی و پشتیبانی از مشاغل خرد و خانگی در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری گام بردارند.

یادآور می‌شود؛ طرح ملی توسعه مشاغل خانگی از جمله طرح‌های حمایتی حوزه اشتغال، ذیل برنامه اشتغال فراگیر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است که با نقش‌آفرینی مؤثر سازمان تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان جهاد دانشگاهی به‌عنوان نهاد واسط، تسهیلگر و توسعه‌ای به منظور کمک و رونق اقتصاد خانوار و تحقق شعار سال و توسعه جایگاه مشاغل خانگی در اقتصاد کشور در حال اجرا است. اجرای این طرح در سه فاز پیش‌بینی شده که فاز اول شناسایی و اولویت‌بندی مزیت، ظرفیت‌ و پتانسیل‌های اشتغال در حوزه مشاغل خانگی است، فاز دوم به توانمندسازی متقاضیان از طریق مشاوره، راهنمایی، استعدادسنجی، بهره‌گیری از آموزش‌های کوتاه‌مدت کارآفرینی، شناخت بازار و مسائل مالی و فاز سوم به تعامل با فعالان عرصه فروش محصولات مشاغل خانگی، اتصال به بازار و ارتباط با برندهای معروف بازار فروش می‌پردازد.

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
رقیه نوری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴۰۰/۰۷/۲۷ - ۲۰:۰۲
0
0
احسنت خیلی جالب بود
نام:
ایمیل:
* نظر:
* captcha: