اولین شماره «تحقیقات کاربردی در حوزه قرآن و حدیث» منتشر شد
کد خبر: 4005484
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۸

اولین شماره «تحقیقات کاربردی در حوزه قرآن و حدیث» منتشر شد

اولین شماره مجله «تحقیقات کاربردی در حوزه قرآن و حدیث» از سوی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم منتشر شد.

به گزارش ایکنا، شماره اول از مجله «تحقیقات کاربردی در حوزه قرآن و حدیث» حاوی شش مقاله با عناوین «بررسی راهکارهای درمان هیستریک از منظر قرآن و روانشناسی» نوشته محمود واعظی؛ سیدمجید نبوی و لیلا کمالی، «بررسی خوانش سعدیه شیخ از اندیشه‌های ابن عربی درباره زنان» به قلم مرضیه محصص و نفیسه دانش‌فرد، «بررسی تأثیر عرفان یهودی ـ مسیحی بر تفاسیر عرفانی اسلامی» نوشته فرزین حبیب‌زاده، «نقش هیجان‌های عشق و نفرت (حب و بغض) در انگیزش اخلاقی با نگرشی به آیات و روایات» به قلم اکرم رحیمی و مهدی عبدالهی‌پور، «تربیت سیاسی در قرآن با تأکید بر اصل حق‌محوری» نوشته هوشمند مطهرپارسا و «نقش عقل‌ورزی در جلب محبت به خداوند از نگاه قرآن و حدیث با تکیه بر نظر جوادی آملی» به قلم فاطمه افراسیابی و سید‌محمدرضا حسینی‌نیا است.

در چکیده از مقاله‌ای با عنوان «بررسی راهکارهای درمان هیستریک از منظر قرآن و روانشناسی» می‌خوانیم: هیستریک یا تبرج و خودآرایی از جمله مسائلی است که قرآن کریم و روان شناسی جدید به صورت مفصل به آن پرداخته است. هیستریک یک نوع بیماری است که مورد نکوهش قرآن کریم است و روانشناسی نیز از آن به عنوان اختلال روانی بحث می‌کند. مسئله این پژوهش این است که چه راهکارهایی از دیدگاه قرآن و روان‏شناسی برای درمان هیستریک وجود دارد؟ جمع آوری مطالب در این نگارش کتابخانه‌ای بوده و روش تحقیق توصیفی تحلیلی می‌باشد.

نتیجه آن شد که یاد خدا و ایمان به او مهمترین راهکار درمان هیستریک است توجه به خانواده و فرزندان نیز مانع بروز اختلالات هیستریکی می‌شود حجاب، حفظ نگاه نیز فرد را از تحریک و روحیه هیستریکی دور می‌کند. از ازدواج نیز می‌توان به عنوان یک عامل مهم درمان هیستریک نام برد. تقوای الهی و انجام عباداتی مانند روزه و نماز نیز از هیستریک می‌کاهد و فرد را به سمت رضای الهی و دوری از اعمال ناپسند مانند هیستریک سوق می‌دهد. توبه نیز دیگر عامل مهم در درمان هیستریک است که سبب آرامش در فرد نیز می‌شود و فرد را از هیستریک دور می‌کند. رجوع به پزشک روان درمان نیز یکی دیگر از راهکارهای درمان هیستریک است.

یادآور می‌شود، این نشریه به صاحب‌امتیازی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، سردبیری ابراهیم ابراهیمی و مدیرمسئولی داود صائمی منتشر می‌شود. از علاقه‌مندان دعوت شده است مقالات مرتبط با تحقیقات کاربردی قرآن و حدیث را به این نشریه ارسال کنند.

علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت فایل کامل مقالات این شماره به وب‌سایت مجله به نشانی http://arq.quran.ac.ir/ مراجعه کنند.

انتهای پیام
captcha