نرم‌افزار مجموعه آثار مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث رونمایی شد
کد خبر: 3997805
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۵

نرم‌افزار مجموعه آثار مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث رونمایی شد

نرم‌افزار «مجموعه آثار مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث» امروز چهارشنبه 24 شهریور با حضور آیت‌الله ری شهری رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار ایکنا، آیین رونمایی از نرم‌افزار «مجموعه آثار مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث» ویژه آثار پژوهشگاه قرآن و حدیث و مرکز همایش‌های علمی و پژوهش‌های آزاد دارالحدیث با همکاری پژوهشگاه قرآن و حدیث و مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی و با حضور آیت‌الله محمدی‌ ری‌شهری و سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین رضا برنجکار، قائم‌مقام و مشاور عالی رئیس پژوهشگاه قرآن و حدیث و حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین بهرامی، رئیس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، امروز چهارشنبه ۲۴ شهریور برگزار شد.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین رضا برنجکار در این مراسم اظهار کرد: در سال 94 با همکاری مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی موفق شدیم که کارهای پژوهشگاه قرآن و حدیث را تا سال 1391 در قالب نرم‌افزار آماده کنیم، چراکه قانونی داریم که طبق آن، کتاب‌ها تا دو سال امکان تبدیل شدن به نرم‌افزار و قرار گرفتن در فضای مجازی را ندارند و یک سال هم طول می‌کشد تا در نرم‌افزار ارائه شود. این نرم‌افزار با 147 عنوان و 315 جلد کتاب با عنوان حدیث اهل بیت(ع) تولید شد.
 
وی افزود: این نرم‌افزار به همت دوستان ما در مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، که همیشه همکاری خوبی با دارالحدیث دارند، آماده شده و شامل 285 عنوان کتاب تا سال 1397 است که از این تعداد 43 عنوان به مرکز همایش‌های دارالحدیث اختصاص دارد.
 
همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین بهرامی اظهار کرد: محتواهایی که در زمینه اسلامی و حدیث تولید می‌شود بدون عرضه مناسب نسخه الکترونیکی در فضای مجازی و فناورانه، تأثیرگذار نخواهد بود. بر اساس تحقیقی، آثاری که نسخه دیجیتال آن در اختیار افراد قرار دارد به مراتب بیشتر مورد استناد قرار گرفته تا آثاری که در نسخه چاپی دارند. لذا امروزه ارائه نکردن نسخه دیجیتال محصور کردن علم است.
وی گفت: مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی در حال ارائه زیرساخت پژوهش‌های حدیثی است و نرم‌افزار موبایلی جامع‌الحدیث را آماده کرده‌ایم که ابتکاری بزرگ محسوب می‌شود و صمیمانه تقاضا می‌کنم که در حوزه‌ حدیث به ما کمک کنید تا این زیرساخت تقویت شود.
حجت‌الاسلام بهرامی اظهار کرد: امیدواریم امسال دو برنامه را که در حال انجام است به سرانجام برسانیم که یکی نرم‌افزار احادیث فریقین است. آیت‌الله ری‌شهری در میزان الحکمه و آثار دیگر بر رویکرد تقریبی و تجمیعی تأکید کرده‌‌اند. لذا در نرم‌افزار مجموعه کتاب‌های روایی شیعه و اهل سنت را با قابلیت‌های هوشمند در یافتن احادیث فراهم کردیم. کار دومی که در دست انجام است ایجاد زیرساختی برای تولید دانشنامه‌های قرآن و حدیث است که از دوباره‌کاری‌ها و تکرارها جلوگیری می‌کند.
 
انتهای پیام
captcha