تلاش برای عادی‌سازی روابط دولت طالبان با سایر کشورهای جهان / درخواست برای افزایش کمک‌های بشردوستانه
کد خبر: 3997599
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۰
تحولات افغانستان؛

تلاش برای عادی‌سازی روابط دولت طالبان با سایر کشورهای جهان / درخواست برای افزایش کمک‌های بشردوستانه

وزیر امور خارجه در دولت موقت افغانستان تصریح کرده است که ایالات‌متحده با اموال مردم افغانستان به شکلی وحشیانه برخورد کرده و جنبش طالبان با فشارهایی از سوی کشورهای جهان و کشورهای همسایه مواجه است. از سویی وزیر خارجه قطر با رد انزوای افغانستان خواهان گفت‌وگو با طالبان شده و دبیر کل سازمان ملل نیز خواهان افزایش کمک‌های بشردوستانه به افغانستان شد.

تلاش برای عادی‌سازی روابط دولت طالبان با سایر کشورهای جهان/ درخواست برای افزایش کمک‌های بشردوستانه

به گزارش ایکنا به نقل از الجزیره، متکی در یک کنفرانس مطبوعاتی که امروز در مقر وزارت امور خارجه در کابل برگزار شد، از جامعه بین‌المللی و مؤسسات مالی بین‌المللی خواست تا با دولت موقت همکاری کرده و به مردم افغانستان کمک کنند.

وی گفت که هیچ بیمی برای سرمایه‌گذاری در افغانستان وجود ندارد و نباید سیاست را با کمک‌های بشردوستانه اشتباه گرفت و بر احیای امنیت در این کشور و پایان جنگ تأکید کرد.

متکی بر آمادگی دولت موقت افغانستان برای برقراری روابط دو جانبه با همه کشورها، به ویژه ایالات‌متحده آمریکا، تأکید کرد.

وی تصریح کرد کشورهایی که مشروعیت دولت کنونی را به رسمیت نمی‌شناسند، سیاست منفی در قبال افغانستان اعمال می‌کنند و آن‌ها را از مداخله در امور داخلی افغانستان نهی کرد. متکی تأکید کرد که دولت جدید متعهد شده است که از قلمرو خود علیه هیچ کشوری استفاده نخواهد کرد.

وی همچنین از همه افغان‌هایی که کشور را ترک کرده‌اند و همچنین آوارگان خواسته است تا به خانه‌ها و املاک خود بازگردند و تأکید کرد که دیگر در هیچ بخشی از افغانستان جنگی وجود ندارد.

قطر منزوی کردن افغانستان را تقبیح کرد

شیخ محمد بن عبدالرحمان آل ثانی، معاون نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه قطر امروز سه‌شنبه با تأکید بر اینکه افغانستان را نمی‌توان منزوی کرد، تصریح کرد که تحریم این کشور یک راه‌حل نیست.

شیخ محمد بن عبدالرحمان در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای اسپانیایی خود، خوزه مانوئل آلپاریس، پس از مذاکرات خود در دوحه سخن می‌گفت، تصریح کرد، موضع ما این است که ما نمی‌توانیم افغانستان را منزوی یا تحریم کنیم به این دلیل که طالبان کنترل آن را در دست گرفته‌اند.

تلاش برای عادی‌سازی روابط دولت طالبان با سایر کشورهای جهان/ درخواست برای افزایش کمک‌های بشردوستانه
 وزیر خارجه قطر افزود که تنها راه خروج افغانستان از وضعیت کنونی گفت‌وگو است و از همه خواست تا با افغان‌ها وارد گفتگو شوند.

وی خواستار تلاش‌های بین‌المللی هماهنگ برای ارائه کمک به مردم افغانستان شد و خاطرنشان کرد که در جریان مذاکرات با همتای اسپانیایی خود، بر اهمیت آزادی ورود و خروج مردم افغانستان از این کشور تأکید شد.

وزیر امور خارجه قطر با بیان اینکه کشورش و ترکیه تعمیرات فنی فرودگاه کابل را انجام داده‌اند، گفت: هنوز رایزنی‌هایی برای تأمین امنیت این فرودگاه ادامه دارد.

شیخ محمد بن عبدالرحمان آل ثانی در مورد موضوع دیگر، موضع قاطع کشورش را در قبال آرمان فلسطین و احقاق حقوق کامل مردم فلسطین مجدداً بیان کرد.

معاون نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه قطر نیز روز دوشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک در دوحه با ژان ایو لوردیان همتای فرانسوی خود بر ضرورت آشتی ملی افغانستان برای دستیابی به ثبات نیز تأکید کرد.

دبیر کل سازمان ملل خواهان کمک به افغانستان شد

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد روز دوشنبه خواستار مذاکره با طالبان در همه جنبه‌ها، از جمله تروریسم و ​​حقوق بشر شد.

گوترش گفت کشورهای کمک‌کننده در کنفرانس ژنو متعهد شدند که بیش از یک میلیارد دلار به افغانستان کمک کنند.

سفیر چین در کابل نیز، پس از دیدار با وزیر خارجه افغانستان، از تعهد کشورش برای ارائه کمک‌های بشردوستانه به ارزش 15 میلیون دلار به افغانستان خبر داد.

حضور بلینکن در سنا

از سوی دیگر، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات‌متحده امروز سه‌شنبه در برابر کمیته روابط خارجی سنا حاضر می‌شود تا درباره شرایط خروج نیروهای آمریکایی توضیح دهد.

روز دوشنبه، بلینکن در کمیته روابط خارجی کنگره از تصمیم دولت برای خروج از آمریکا دفاع کرد و گفت که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا دو گزینه پیش رو داشت یا پایان جنگ و یا تشدید جنگ.

وزیر امور خارجه آمریکا تصریح کرد که انتظار دارد جنبش طالبان آزادی خروج مردم از افغانستان را تضمین کند، به تعهدات خود در زمینه مبارزه با تروریسم عمل کند و دولتی فراگیر تشکیل دهد.

وی با تأکید بر اینکه به رسمیت شناختن این جنبش توسط جامعه بین‌المللی به رفتار آن بستگی دارد، گفت: این جنبش متعهد شد از استفاده افغانستان برای حمله به آمریکا و متحدانش جلوگیری کند.

گفت‌وگوی معاون نخست‌وزیر دولت جدید افغانستان با همتای ترکمن خود

مولوی عبدالسلام حنفی، معاون نخست‌وزیر دولت جدید افغانستان، از طریق ویدئوکنفرانس با رشید مرادوف، معاون رئیس جمهور ترکمنستان و وزیر امور خارجه گفت‌وگو کرد.

محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان تصریح کرد که دو طرف در مورد راه‌های حمایت از دولت جدید، کمک به مردم افغانستان و بازگشایی گذرگاه‌های بین دو کشور بحث کردند و همچنین در مورد اجرای تعدادی از پروژه‌ها از جمله احداث راه‌آهن و توسعه بخش برق بحث و گفت‌وگو کردند.

به گفته نعیم، مرادوف تمایل کشورش را برای همکاری با دولت جدید افغانستان و تشویق سایر همسایگان به این کار ابراز کرد و وعده داد که کمک‌های بشردوستانه به افغانستان و مردم افغانستان را در روزهای آینده گسترش خواهد داد.

انتهای پیام
captcha