برگزاری علنی مراسم دینی یهودیان بحرین برای نخستین‌بار
کد خبر: 3997456
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۹

برگزاری علنی مراسم دینی یهودیان بحرین برای نخستین‌بار

یهودیان بحرین پس از چندین دهه برای نخستین بار مراسم دینی خود را به طور علنی برگزار کردند.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از فرانس 24، پس از دهه‌ها برگزاری مراسم عبادی در خفا،  یهودیان بحرین در کنیسه منامه مراسم مذهبی خود را به طور علنی برگزار کردند. این مراسم در راستای عادی سازی روابط بحرین و رژیم صهیونیستی به رهبری ابراهیم نونو از رهبران یهودی این کنیسه برگزار شد. 

خاخام الی عبادی، رئیس انجمن جوامع یهودی خلیج فارس درباره این مراسم گفت ازسرگیری عبادات به صورت آشکارا، تاریخ ما را در این منطقه زنده می‌کند.

وی مدعی شد: نمازهای عمومی یهودیان بیش از دو هزار سال در این منطقه انجام می‌شد اما متأسفانه در سال 1947 متوقف شد. وی ادامه داد: از سرگیری عبادات مانند بازگشت به خانه است.

نانسی خدوری، نماینده یهودی پارلمان بحرین امیدوار است گشایش معابد یهودی بازدیدکنندگان خارجی را به خود جذب کند.

او به خبرگزاری فرانسه گفت: تعداد بیشتری از یهودیان علاقه‌مند به سفر به این منطقه هستند و در آرزوی فرصت‌های جدید و مشتاق یادگیری از کسانی هستند که در حال حاضر در منطقه خلیج فارس زندگی می‌کنند. وی افزود: بازدیدکنندگان قطعاً به گردشگری و رشد اقتصادی این کشور کمک خواهند کرد.

ابراهیم نونو گفت بسیاری از یهودیان بحرینی در درگیری اعراب و اسرائیل کشور را به دلیل ترس از اینکه مورد هدف قرار گیرند ترک کردند در حالی که برخی دیگر باقی ماندند اما اعمال دینی خود را مخفیانه انجام می‌دادند.

گفته می‌شود بحرین ۵۰ یهودی دارد که از سال ۱۹۴۷ و آغاز تجاوزگری اسرائیل در سرزمین‌های اسلامی، همواره در خفا عبادت می‌کردند. تنها کنیسه منامه نیز در آغاز جنگ اعراب و اسراییل تخریب شده بود اما با برقراری ارتباط میان اسراییل و بحرین، این کنیسه نیز بازسازی شده و یهودیان برای اولین بار توانستند نیایش خود را به صورت علنی برگزار کنند. تنها کنیسه بحرین با ۱۵۹ هزار دلار بازسازی شده است.

جامعه کوچک یهودیان بحرین می‌گوید با عادی سازی روابط میان اسرائیل و بحرین دیگر نگرانی زیادی ندارند و نسل جوان نیز می‌تواند به راحتی به امور اجتماعی و مذهبی خود بپردازد.

 بحرین و امارات دو کشور حاشیه خلیج فارس سال گذشته میلادی و در چارچوب یک معامله آمریکایی با اسرائیل رابطه برقرار کردند. فلسطینی‌ها این اقدام کشورهای عربی را خیانت به خود می‌دانند.

انتهای پیام
captcha