به گزارش ایکنا، همزمان با سومین سال انتصاب حجتالاسلام والمسلمین محمد قمی به ریاست سازمان تبلیغات اسلامی، نشست خبری وی با اصحاب رسانه پیش از ظهر امروز، دوشنبه 22 شهریور، در سالن سوره حوزه هنری برگزار شد.
وی در ابتدای این نشست ضمن خوشآمد گویی به اصحاب رسانه و خبرنگاران در سخنانی گفت: سازمان تبلیغات اسلامی دارای وظایف متنوع و متعددی است. بهعنوانمثال در ایام محرم و صفر با بیش از ۹۰ هزار هیئت مذهبی تعامل دارد، خوب است که فعالیت ۹۳ هزار ۹۵۴ هیئت تبلیغ شود که چه برنامهها و دستهبندیهای دارند. در گام دوم نهضت تبلیغات اسلامی، سازمان تبلیغات با تلاش و کوشش فراوان به سمتوسوی علمیتر شدن، مردمی و اجتماعیتر شدن و جوانانهتر شدن حرکت میکند.
حجتالاسلام قمی ادامه داد: در گام دوم میتوان گفت قدری حرکت ما جوانمحور بوده است. ضمن احترام به همه زحماتی که پیشازاین در مجموعه سازمان تبلیغات و در دیگر دستگاههای فرهنگی کشیده شده است تلقی بنده این است که میشود این تمایزها و تفاوتها را نشان داد. باید گفت مسئولیتهای متعدد و متنوعی به سازمان تبلیغات اسلامی سپرده شده است و سعی ما یک حرکت روبهجلو در گام دوم بوده است.
حجتالاسلام و المسلمین قمی در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا درباره تولیدات چندرسانهای در حوزه کودک و نوجوانان با توجه به شتاب تکنولوژی و دسترسی آسان به ابزار رسانهای گفت: برای ترویج خوبیها و نشر و تبلیغ اسلام ناب اهمیت رسانه و ابزارهای فناورانه بسیار مهم است. مثالش بازی و محصولات چندرسانهای است. این از مواردی است که ما در موضوع کودک نمره بالایی نمیگیریم. در حوزه کتاب و تفریح و ساخت آثار انیمیشن کارهایی کردیم. تعامل با مدارس و مجموعههای تربیتی و پشتیبانی نوآوریها را داشتهایم اما در موضوع کودک همچنان عقبیم و از وظایفی که در سازمان تبلیغات پیش روی خود داریم این بخش است. نمیتوانیم بینسبت با حوزه کودک و نوجوان برای ترویج خوبیها گام برداریم. بر مبنای سند برنامه و طرح تحول، امروز نمره بالایی در حوزه کودک و نوجوان نمیگیریم.
وی در پاسخ به سؤال روزنامه جام جم در خصوص همافزایی بین نهادهای فرهنگی و تبلیغی گفت: ما دستگاههای فرهنگی متعددی داریم که هرکدامشان به ضرورتی بهجا تأسیس شدهاند اما برای گام دوم انقلاب ضروری است ساختار نهادهای فرهنگی بازسازی شود و این ساختار فرهنگی بازسازی انقلابی میخواهد. معاونت فرهنگی در همه دستگاهها وجود دارد و من موافق این هستم که برای تجمیع توانها و همافزایی نهادهای فرهنگی باید تلاش کرد. رهبر معظم انقلاب و شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در این خصوص دغدغه مند و همگام و همسو فکر میکند که وقت بازسازی و بازآرایی رسیده است. ما نیز سعی میکنیم توان کارشناسی را افزایش دهیم و موازی کاریها کم شود و ما این همافزایی را شروع کردیم. منتها فرهنگ امر زمانبری است.
قمی در پاسخ به سؤال دوم که توسط خبرنگار میزان در خصوص دستاوردهای سازمان تبلیغات جهت تبلیغ دین و در تشریح برند «نشر خوبی ها» مطرح شد، گفت: ما پرچمدار گفتمان پیشبرنده در فضای عمومی هستیم. جوانان مکتبی باید این فضا را به دست بگیرند. اسلام ناب بهعنوان فطرت اسلامی با هویت ما عجین و سازگار است. فرهنگ ایرانی با فرهنگ اسلامی عجین است. مردم ایران بهشدت فرهیخته و دینباور هستند و این موضوع را پایشهای جامعه شناسانه تصدیق میکند و برخلاف چیزی که در تبلیغات عنوان میشود، دینباوری جوانان درصد بالایی دارد.
وی ادامه داد: اسلام برای سعادت و برای ارتقای فرهنگی جامعه، مسئله مراقبت از همدیگر را ترویج کرده است. فلذا مفهوم تواصی بهعنوان مفهومی دینی باید فراگیر و عملیاتی شود. تواصی بهحق و تواصی به صبر باید کرد و همه در این امور باید دستبهدست هم دهند. مکتب امام (ره) بهترین قرائت از اسلام ناب محمدی (ص) را پیش روی ما قرار داده است و نشر خوبیها در امتداد تبلیغ عمومی دین است. ما برای اینکه این شعار عمومی پسند باشد آن را انتخاب نکردیم بلکه تلقی ما از دین نشر خوبیها است. اگر مردم مراقب خوبیهای هم نباشند و تنها اشکالات همدیگر را ببینند و خوبیها را نبینند خوب نیست، گرچه در مواجه با ما مسئولان باید سختگیر باشند. شبکههای اجتماعی بستری برای نشان دادن خوبیهاست.عدهای موظف به نشر خوبیها هستند مانند رسانه ملی، اما در بین عموم مردم هم ترویج خوبیها باید رایج شود. بهعنوانمثال وقتی در عید غدیر مغازهداران به عشق امیرالمؤمنین (ع) تخفیف میدهند و اعلام میکنند، این جلوهای از همان نشر خوبیهاست.اینکه در این زمانه مسائل اقتصادی فشار زیادی به مردم میآورد، آن کسی که جلوی ناامید کردن مردم را میگیرد اشاعه خوبی کرده است. در این مسیر و زمینه خیلی باید بیشتر جلو برویم.
قمی افزود: یک دسته از امور حاکمیتی معمولی وجود دارد که دستگاهها موظف هستند و ما نیز موظف هستیم. بهعنوانمثال ما برای مؤسسات قرآنی مجوز برگزاری آزمون حفظ قرآن یا صحت کتابت قرآن صادر میکنیم. این یک شئون حاکمیتی است که مجوزی صادر میشود.به مجموعههای مردمی کمک میکنیم که اتحادیهای شکل بگیرد و این فعالیتها تقویت شود. در هیئتهای مذهبی هم مجوزی صادر میشود تعاملی با یک مجموعه صورت میگیرد کانونهای فرهنگی و تبلیغی مواردی ازایندست نقشهای حاکمیتی هست که سازمان باید انجام دهد. بهعنوانمثال انتخابات کانون مداحان شورای هیئتهای مذهبی جمعیت بانوان فرهیخته کانونهای فرهنگی تبلیغی بین فعالین مردمی انتخاباتی برگزار میشود. نمایندگان در گستره شهرستانی استانی و ملی پیدا میکنند این روایت معمولی از کارهای حاکمیتی به عهده ما است یا مجموعههایی که اداره میکنیم فرضاً ما در حوزه هنری ۲۰۰ سینما داریم. در شرایط کرونایی که در سینما را میبندند شما باید کاری کنید که این بچرخد. کسی که ۲۰ سال است کارمند سینماست نمیشود به او گفت پول نداریم.
وی ادامه داد: در شوراها و مجامع بالادستی همچون شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی جوانان و بقیه موارد ازایندست حضور داریم. اینجا میتوان گفت در شورای عالی انقلاب فرهنگی چه طرحهایی را پیش بردیم. ما از هر فرصتی که بهدستآمده است سعی کردیم مطالبهای را مطرح کنیم. ما خود را نماینده مجموعههای مردمی در حاکمیت میدانیم، باید این مردمی بودن گستردهتر از امروز بشود. اما ما این شأن را وظیفه خود میدانیم کما اینکه برخی از منویات و مقاصد رهبری باید به مجموعه مردمی منتقل شود باز ما خود را واسطه این مسئله میدانیم.
قمی تصریح کرد: ما نسبت به مسائل آسیبهای اجتماعی در حاشیه شهرها دغدغه داریم و پایگاههای فرهنگی اجتماعی ایجاد کردیم. مجموعه آموزشهایی که فکر میکنیم از مجموعه مردمی برنمیآید یا خودمان زمینهسازی کردیم یا زمینه را برای مردم فراهم میکنیم. اداره کردن دانشگاه سوره، خبرگزاری مهر، مجموعه تبیان، انتشارات امیرکبیر، مجموعه مدارس صدرا، حوزه هنری، پژوهشکده باقرالعلوم، مجموعه سرچشمه و مجموعههای متعددی که باید قدرتمند اداره شوند و اثرگذار باشند. از باب مثال امیرکبیر آثار تولیدی پرفروش و پرمخاطبی داشت که دو برابر شده است. آثار تولیدی مجموعه چاپ و نشر بینالملل وابسته به سازمان چهار برابر شد.مجموعه کتاب شهر بهعنوان یک درگاههای عرضه کتاب بهخصوص در شهرهایی که امید ما این است که در دسترس قرار دادن کتاب و محصولات فرهنگی سرانه مصرف جامعه را بالا ببرد بیش از دو برابر شده است تعداد فروشگاههای ما و شاید حدود سه و نیم برابر ظرفیت این اماکن فرهنگی بیشتر شده است هرکدام این موارد جای گزارش دادن دارد.
وی ادامه داد: با زحمات دوستان ما انضباط بخشی ما بیشتر شد. تعهدات مالیاتی و بیمهای ما بهتر و بهروزتر شد. حسابرسیها دقیقتر شده است.تصوری وجود دارد که ما مجموعهای هستیم که پاسخگو نیستیم چون زیر نظر رهبری هستیم .۴ مجموعه و قوه از مجلس و قوه قضائیه و سازمان بازرسی کل کشور و هم مجموعه نظارتی دولت بر ما نظارت دارند و در تمام سامانههای دولتی عملکرد ما ثبت است. غیرازاین که اختیارات بسیاری از مجموعه ما در دست دولت است. جذب نیروی سازمان تبلیغات اسلامی، استخدامی و غیر استخدامی در دست دولت است. بودجه در دست دولت است. تمام مالیاتهایی که پرداخت میکنیم و تمام حقوقی که به افراد داده میشود در سامانههای رسمی دولتی ثبت میشود تمام سامانههای نظارتی دولتی بر ما حاکم است. بماند که دفتر رهبری و زیرمجموعههای آن انواع نظارت را بر این سازمان جاری میکند. میتوانیم ادعا کنیم که امروز سازمان به لحاظ مالی، بیمهای، مالیاتی و مدیریتی منظمتر بهتر شده است. سازمان سبکتر و جوانتر شده است. از میانگین سنی مدیران این سازمان بیش از ۱۵ سال کاهش پیدا کرده است. در فضاهای متعدد سعی کردیم بهروزتر شود.
قمی در پاسخ به سؤال خبرنگار ایرنا در خصوص برنامه سازمان تبلیغات اسلامی برای شناساندن فرهنگ ایرانی در عرصه بینالملل، گفت: خداوند در قرآن میفرماید آثار گذشتگان را در پیش روی شما قرار دادیم و این برای شما آورده دارد. یکی از راههای تبلیغ اسلام ناب استفاده از فرصت گردشگری علیالخصوص گردشگری مذهبی است که باید تقویت شود. با وزیر سابق میراث فرهنگی و گردشگری در این خصوص گفتگو کرده بودیم اما متأسفانه شرایط گردشگری به خاطر کرونا کمی سخت شده بود و نتوانستیم به همکاری خوبی برسیم. گردشگری جزئی از زندگی است و ما غیر از گردشگری مذهبی به گردشگری در حوزه اماکن تاریخی نیز توجه ویژه داریم.
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی ادامه داد: از اماکن گردشگری میتوان بهترین استفاده در نشر خوبیها را داشته باشیم. در جریان سفر به استان بوشهر اصرار داشتم گردشگری مقاومت در آنجا برجسته شود. مقابله مردم دلیر بوشهر با پرتغالیها و انگلیسی و با دستخالی نماد مقاومت است. در حال حاضر دو جلسه کوتاه با وزیر جدید میراث فرهنگی و گردشگری داشتم که امیدوارم نتیجهبخش باشد. همچنین در این خصوص باید گفت بخشی از سازمان تبلیغات اسلامی اردو داری را دنبال میکرد که ممانعتهای ستاد مبارزه با کرونا باعث کم شدن فعالیتها این بخش شد.
قمی در پاسخ به سؤال سردبیر سایت عقیق در خصوص رویکرد سازمان تبلیغات اسلامی در فضای اربعین و برنامههای این سازمان برای تسهیل شرایط گفت: از رسانههایی که به صورت ویژه در حوزه محرم تلاش کردند تشکر میکنم. ما در برنامههای محرم و ماه رمضان مسئولیت محوری داریم.مسئولیت محرم بر عهده ماست و طبیعتاً بیش از مواردی که مسئولیت اصلی داریم، کمک خواهیم کرد. اما اینجا در موضوع اربعین صریح میگوئیم آمادگی به عهده گرفتن فرآیند کلی مراسم اربعین را داریم و با توجه به اینکه تناسب مأموریتی داریم میتوانیم نقش خوبی را ایفا کنیم. اما ازآنجاییکه دستگاههای دیگر عهدهدار مسئولیت اربعین هستند ما وظیفه خودمان را تنها کمکحال و تسهیلگر میدانیم و بهاندازه خودمان در این فضا گام برداشته و کمک میکنیم.از خنثی کردن فشارهای پشت پرده در فضای اربعین تا کمک به مجموعههای فعال اربعینی در فعالیتهایمان گنجانده شده است ولی چون ما مسئولیت حوزه اربعین را بر عهده خودمان نمیبینیم بهاندازه خودمان مسئولیت را انجام میدهیم درحالیکه تلقی ما این است که بیش از وضع موجود میتوانیم خدمت رسان باشیم.
وی در پاسخ به سؤال خبرنگار مهر در خصوص شعار محوری سازمان تبلیغات مبنی بر مردمی کردن فعالیتها و لزوم چابک سازی تشکیلات برای تحقق این هدف گفت: مردمی شدن فعالیتهای فرهنگی را تنها راه در حرکت فرهنگی مؤثر و مثمر در جامعه و در کل دستگاههای فرهنگی میدانم. اگر مردم را محور بدانیم و به محوری بودنشان التزام داشته باشند مسائل موجود فرهنگی را حل خواهیم کرد و سازمان تبلیغات هم باید همین کار را بکند. این مسئله در همه جا مهم است و همه دستگاهها باید مردم را محور حرکت قرار دهند.
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی ادامه داد: در خصوص عملکرد سازمان در انتهای سه سال حتماً نمره قبول میدهم اما نمره عالی نمیدهم چرا که موانعی از ساختار و کمتوانی و خیلی موارد دیگر دراینبین بوده است. در سال نخست نمره بالای ده به عملکرد سازمان میتوانستم بدهم. سال دوم این نمره رشد کرد و سال سوم به نمره قابلقبولی رسید ولی با نمره عالی فاصله داریم. در خصوص مجموعههای مردمی اینکه چه خدمتی به آنها ارائه دهیم محل مناقشه است اما نکته مهم این است که باید آزادی لشکر مردمی عرصه فرهنگ را به رسمیت بشناسیم. تأمین آزادی مجموعهها، تأمین زیرساختهای حقوقی و قانونی برای هیئتهای مذهبی ازجمله فعالیتهای این دوره است و این را جز خدمات خود در سازمان تبلیغات میدانیم. همچنین آموزش و توانمندسازی دیگر کمکی است که به مجموعههای مردمی خواهیم کرد و این مسئله به راحتی میتواند انجام شود.
قمی در پاسخ به سؤال خبرنگار ایلنا در خصوص الحاق شورای هماهنگی تبلیغات به سازمان تبلیغات اسلامی گفت: آنچه به ما سپرده شده جدی و محکم گرفتیم و خود را خادم فرهنگ میدانیم و هر چه که رهبر معظم انقلاب صلاح بدانند ما تابع هستیم و این امر تا حکمی صادر نشود نمیتوان در خصوص آن صحبت کرد اما میتوان گفت تاکنون اتفاقی در این زمینه نیفتاده است.
وی در پاسخ به خبرنگار روزنامه فرهیختگان در خصوص برنامه سازمان تبلیغات برای توجه به محوریت خانواده برای حل مشکلات جامعه گفت: اهتمام به امر خانواده حلال مشکلات پیچیده در سبک زندگی اشتباه امروزی است. اصلاح سبک زندگی جز با اصلاح خانواده امکانپذیر نیست. برای مثال توصیه بنده به دوستانی که میخواهند قراردادی راجع به مسکن بنویسند این است که امتیاز ویژهای برای خانوادههای بزرگ قائل شوند.
قمی ادامه داد: تنها پیوست فرهنگی در امور مختلف کافی نیست بلکه باید زاویه دید فرهنگی با محوریت خانواده در امور گوناگون همچون نظام شهرسازی و خانهسازی موردتوجه قرار بگیرد. رسانه ملی یکی از مهمترین ابزارهای ترویج خوبیها در جامعه است. ازاینجهت ما همکاری وسیعی با رسانه ملی داریم. تعداد زیادی برنامه ازجمله برنامه «مامانها» با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی با رسانه ملی روی آنتن تلویزیون میرود. به نظر میرسد این برنامهها موفق عمل کرده و کارنامه قابل دفاعی دارند. به طور طبیعی وقتی خانواده در اولویت باشد، نقش زنان و مراقبت از کودکان نیز برجسته میشود.بحث دیگری که باید موردتوجه قرار بگیرد، مسئله فرزندآوری است. در خانواده تکفرزند مشکلات تربیتی، فرهنگی و اجتماعی فراوانتر است. بنابراین وظیفه ما این است که در راستای فرزندآوری بیشتر و خانوادههای پررونقتر برنامهسازی کرده و در این مسیر گام برداریم.
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در پاسخ به سؤال بعدی که خبرگزاری فارس در خصوص اقداماتی که برای قشر خاکستری انجامشده، مطرح کرد گفت: من مقداری با ادبیات قشر خاکستری موافق و همراه نیستم، میشود از منظرهای مختلف جامعه را دستهبندی کرد و اشکالی هم ندارد. از منظر مناسک اگر بخواهیم جامعه را بررسی کنیم تعداد کسانی که به مناسک ملتزم هستند بیشتر است اما تصور میکنم اینگونه دستهبندی کردنها دقیق نیست. من اکثر قریب به اتفاق مردم کشورمان را متدین و مذهبی، علاقهمند به جلسات سیدالشهدا میدانم.
قمی ادامه داد: وظایف دستگاه تبلیغی بهتناسب موضوعات برای دستگاههای مختلف متفاوت است که به هماندیشی نیاز دارد، وقتی ما کار انیمیشن یا سینمایی انجام میدهیم نمیگوییم فقط کسانی که مسجد رفتند آن را مشاهده کردند، یک فیلم میتواند آنقدر جذاب باشد که بسیاری آن را به ابزارهای متعدد و متفاوت تبلیغ کنند و اقشار مختلفی از جامعه و جوانان را در بر بگیرد. از باب مثال برخی از اپلیکیشنهای کاربردی وجود دارد که به درد اقشار مختلف جامعه میخورد یا کتابهایی همچون کتاب امیرکبیر که در سوره مهر نوشته میشود، پرتیراژترین و پرفروشترین اثر در نمایشگاه سال گذشته بوده است. یکی دیگر از کارهایی که ما را به فضای عمومیتر جامعه نزدیک کرده است شرکت کردن بیشتر و جدیتر هیئتهای مذهبی و روحانیون در خدمات اجتماعی در مناطق حاشیه شهر و رفع گرفتاری از مردم است. ما تلاش کردیم که امام جماعت پیشازاینکه امام جماعت باشد امام محله خود باشد. کل جوانان با او ارتباط برقرار کنند این که این کار دیده نمیشود بهاینعلت است که این مسیری است که بخشی از آن تنها طی شده و جمعیت زیادی از مساجد کشور هنوز به این نقطه نرسیدهاند.
وی در پاسخ به سؤال خبرنگار روزنامه شرق در خصوص اختلاف سازمان تبلیغات با حوزه هنری و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: سازمان تبلیغات همکاری فشردهای با حوزه هنری دارد و با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم ارتباط داریم حتی به خدمت جناب آقای اسماعیلی وزیر محترم هم رسیدیم و تبریک گفتیم و هیچ اختلافی با این دو نداریم و تأکید بر همافزایی فعالیتها داریم.
قمی در پاسخ به سؤال همشهری تی وی در خصوص ماجرای تعطیلی رشته تئاتر در هنرستان سوره و دغدغه اهلی فرهنگ گفت: دانشگاه سوره مدیریتش با هنرستان متفاوت است. این سؤال را باید از آقای دادمان هم بپرسید. حتماً بانوان در ساحت هنر عناصر مهم و غیرقابلحذف هستند. زمانی که یک مرکزی ایجاد میشود برای اهداف و مقاصدی ایجاد میشود. مجموعه مدیریتی آنجا برای دورهای موقت برای اینکه بتوانند درباره ورودیهای رشته، خدماتی که مقاصد بلند فرهنگی را تأمین کند برای مدتی تعطیل کنند و بازسازی و احیای کرده و باز ورودی گرفته میشود و روند حضور و رشد جریان انسانی را بعدازآن دنبال میکنند. تأکید میکنم در عرصه هنر بانوان قابلحذف و صرفنظر کردن نیستند و موافق اهداف انقلاب اسلامی و مدیریتی هم نخواهد بود.تا اینجا اتفاق طبیعی افتاده و اگر متوجه شویم اتفاق بیشتری افتاده جای تدبیر دارد.
وی افزود: در خصوص فیلمها اگر در دولت در خصوص مراقبت و صیانت از فرهنگ ایرانی غفلتی شده باشد، ورود پیدا میکنیم و این اتفاق به صورت نادر افتاده است و حتماً مجموعهای که ۲۰۰ سینما دارد قطبی در جریانات فرهنگی است و با هماهنگیهای لازم بالادستی این موضوعات حل خواهد شد. امیدواریم در دوره اخیر حسب ظواهر کمتر به این موارد مشکلزا بربخوریم.
قمی در پاسخ به سؤال خبرنگار تسنیم در خصوص تعطیلی مؤسسات قرآنی زیر نظر سازمان به دلیل کرونا گفت: یکی از مصادیق بلاتکلیفی و آشفتگی حوزه قرآن است. در حوزه مؤسسات بین ما و وزارت ارشاد نسبتاً موازی کاری وجود دارد و در مقوله قرآن چندین دستگاه دیگری هم وجود دارد که جا دارد تمرکز ویژه شود. یکی از مظلومترین عرصهها مجموعه قرآن است و از مظلومترین مجموعههای مردمی که در کرونا صدمه دیدند مؤسسات قرآنی هستند. متأسفانه برای شرایط کرونایی و بازسازی و احیای مؤسسات قرآنی علیرغم پیگیریهایی که شده است اعتباری تخصیص داده نشد و غیر کمکهای خود مردم کمک مؤثری به مؤسسات قرآنی نشد. بهعنوان مسئول در این زمینه شرمندهام و خواهش ما از دولت جدید این است که ماجرای مؤسسات قرآنی را جدی گرفته و به آن اولویت دهند. امیدواریم در شرایط جدید از هر مسیری که میتوانند به مؤسسات قرآنی کمک کنند. در خیلی از کشورها کتابخانه و دانشگاه و کلیسا را تعطیل نکردند و اینجا نیز باید واقعیتها را بپذیریم چرا که زندگی تعطیل نیست و باید راه را در کنار رعایت شرایط کرونایی ادامه دهیم.
وی در پاسخ به سؤال خبرنگار ایسکانیوز گفت: دلیلی ندارد در هیئت، تعظیم شعائر و محفل بزرگداشت را تعطیل کنند و بهجایش واکسیناسیون انجام دهند. بلکه میتوانند هر دو را به صورت همراه با هم انجام دهند. هیئتها بیش از قبل به اموری که خیرش به عموم مردم میرسد پرداختهاند. هیئتهایی داشتیم که در همه شرایط کرونایی کمک کردند. هیئتها بیشترین خدمت را در قالب فرهنگ گرهگشایی و مسئله حل کردن و خدمترسانی به عموم مردم داشتهاند.
قمی در پاسخ به سؤال خبرنگار آنا در مورد ناهماهنگیهایی که در مراسم مسلمیه اتفاق افتاد، گفت: باید از مردم تشکر کرد که اهل مراعات هستند واقعاً مردم مؤمنانه مراعات کردند و مؤمنان بیش از هر کسی اهل مراعات این مسائل هستند. سازمان تبلیغات معتقد است مردم بیش از ۸۰ درصد در برگزاری هیئتها مراعات داشتهاند. قطعاً فرماندار آن منطقه بیتدبیری کرد و به مراسمی که میتوانست با مراعات برگزار شود بیاحترامی شد. بیحرمتی و بیاحترامی به مردم قابلقبول نیست. این مسئله از قبل قابل علاج بود و با برنامه پیش میرفت اما با بیتدبیری آن تبعات رخ داد.
وی در پاسخ به سؤال خبرنگار دفاع پرس در خصوص مراسم اربعین گفت: ما بهعنوان دستگاهی که مسئولیت محوری و مستقیم در موضوع اربعین ندارد هر زمان که توانستیم کمکهایی در این خصوص انجام دادیم. در این مقطع نیز سعی کردیم در پیگیریهای رسمی و غیررسمی حمایت مؤثر داشته باشیم. اما باید توجه داشت تقسیم کار در حاکمیت امری جدی است. اگر باری روی زمین مانده باشد ما خود را متعهد به برداشتن آن میدانیم اما در شرایط فعلی آنچه به ما سپرده شده کمتر از آن چیزی است که به آن پرداختیم. ما بیشتر از وظیفهای که برای ما تعیین شده پیگیری کردیم، متأسفانه بضاعت ما محدود است اما این را بدانید که علاقه و عزم ما بر کمک بیشتر است.
انتهای پیام