اهمیت برپایی مسابقات در دوران کرونا و چالش‌های شرکت در رشته حفظ قرآن
کد خبر: 3996428
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۰
بهزادفر، رتبه اول حفظ کل قرآن استان تهران بیان کرد:

اهمیت برپایی مسابقات در دوران کرونا و چالش‌های شرکت در رشته حفظ قرآن

نفر اول رشته حفظ کل چهل و چهارمین دوره مسابقات قرآن استان تهران بیان کرد: همین که چراغ مسابقات روشن است، جای شکر دارد و به طور کلی مسابقات به رونق بیشتر فعالیت‌ها و پویایی بیشتر فعالان قرآنی کمک می‌کند.

محمدحسین بهزادفر، نفر اول رشته حفظ کل چهل و چهارمین دوره مسابقات قرآن استان تهران، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، در مورد این دوره از مسابقات گفت: خوشبختانه مسابقات قرآن هر سال در سطح بالاتری نسبت به سال قبل برگزار می‌شود و این امر نشان‌دهنده تلاش شرکت‌کنندگان برای ارتقای سطحشان است. استان تهران نیز همواره جزء استان‌های مهم در مسابقات قرآن بوده است.

وی با اشاره به سؤالاتی که در رشته حفظ از حفاظ پرسیده می‌شود، گفت: سؤالات، سطح بسیار مطلوبی داشت و چالشی انتخاب شده‌ بود و عیار حفاظ به خوبی سنجیده می‌شد. در بخش ترجمه قرآن کریم، که از سال گذشته به مسابقات اضافه شد، دو سؤال از ترجمه اجزای سه و چهار قرآن کریم پرسیده شد. در این مورد هم از قبل، ترجمه حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان در قالب جزوه‌ای معرفی شده بود و فرصت خوبی برای مطالعه آن وجود داشت. به طور کلی مسابقات از شرایط مطلوبی برخوردار بود.

این حافظ کل قرآن کریم درباره گروه داوری این دوره از مسابقات نیز بیان کرد: گروه داوری متشکل از برجستگان، متخصصان و افرادی باتجربه بود و بسیار حرفه‌ای عمل کردند و همین باعث شد تا مشکل خاصی در زمینه داوری به وجود نیاید.

تأثیر طرح ساماندهی داوران بر داوری‌ها

وی درباره تأثیر طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن بر رضایت‌بخش‌تر شدن سطح داوری بیان کرد: از جزئیات طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن اطلاعی ندارم، اما ترکیب این دوره از مسابقات خوب بود و شاهد حضور داوران باتجربه و متخصصی بودیم که مناسب با آیتم‌ها چینش شده بودند.

بهزادفر در مورد برگزاری مسابقات در زمان شیوع کرونا گفت: پروتکل‌های بهداشتی در نظر گرفته شده بود و خوشبختانه مسابقات در سطح قابل قبولی برگزار شد.

وی در مورد سهمیه‌های استان تهران برای حضور در مراحل بالاتر مسابقات که همیشه مورد اعتراض بسیاری بوده است، گفت: میزان سهمیه‌ها کاملاً منطقی و عادلانه است. هر چند شاید برخی اعتقاد داشته باشند که چون استان تهران اساتید برتری دارد و رقابت در این استان بسیار نزدیک و حساس است، باید سهمیه بیشتری داشته باشد. ضمن اینکه باید قاریان و حافظان استان‌های دیگر نیز فرصتی برای حضور در مسابقات داشته باشند و شرایطی فراهم شود که شرکت‌کنندگان دیگر استان‌ها هم از امکانات و اساتیدی همانند استان تهران بهره‌مند شوند. اگر این شرایط فراهم نشود، ناعادلانه خواهد بود.

سال گذشته نمرات شرکت‌کنندگان بسیار به هم نزدیک بود و خلأ مرحله فینال در مسابقات به خوبی احساس می‌شد. به همین دلیل شاهد اعتراضاتی در مورد یک مرحله‌ای بودن مسابقات سراسری بودیم و تا جایی که حضور ذهن دارم، مسابقات قرآن در رشته‌های حفظ و قرائت در مرحله کشوری دو مرحله داشته است

این حافظ کل قرآن درباره مشکلات و چالش‌هایی که شرکت‌کنندگان رشته حفظ کل با آنها مواجه هستند، بیان کرد: در فضای حفظ قرآن عملاً شرکت در مسابقات چالش بزرگی است، چراکه شرکت‌کننده باید به سه سؤال یک صفحه‌ای پاسخ دهد و همزمان حُسن حفظ، تجوید، صوت و لحن و وقف و ابتدا را مد نظر قرار دهد. بنابر این مدیریت فضا و اجرا برای حافظ قرآن یک چالش بزرگ است که در مسابقات با توجه به حساسیت‌ها بیشتر می‌شود.

بهزادفر در مورد اضافه شدن یک مرحله به مسابقات قرآن در دوره چهل و چهارم، اظهار کرد: سال گذشته نمرات شرکت‌کنندگان بسیار به هم نزدیک بود و خلأ مرحله فینال در مسابقات به خوبی احساس می‌شد. به همین دلیل شاهد اعتراضاتی در مورد یک مرحله‌ای بودن مسابقات سراسری بودیم و تا جایی که حضور ذهن دارم، مسابقات قرآن در رشته‌های حفظ و قرائت در مرحله کشوری دو مرحله داشته است.

وی افزود: با توجه به شیوع کرونا، اضافه شدن یک مرحله دیگر به مسابقات اتفاق مبارکی است و ان‌شاالله هدف دست‌اندرکاران برگزاری مسابقات، که اجرای عدالت بوده است، تحقق یابد. به طور کلی همین که چراغ مسابقات خاموش نمی‌شود جای شکر دارد و امیدوارم به رونق فضای جامعه و فعالان قرآنی بیفزاید.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha