وقف موقوفه‌ ۹۰ ساله با نیت تعزیه‌داری سید‎الشهدا(ع) در شاندیز
کد خبر: 3996335
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۷

وقف موقوفه‌ ۹۰ ساله با نیت تعزیه‌داری سید‎الشهدا(ع) در شاندیز

موقوفه «میراز عبدالجواد» در شهر شاندیز با قدمتی حدودا ۹۰ ساله با نیت تعزیه‌داری حضرت سیدالشهدا(ع) وقف شده است که این موقوفه با ارزش بیش از سه هزار میلیارد ریال شامل رقبات متعدد با کاربری‌های زراعی، مسکونی و تجاری است.

به گزارش خبرنگار افتخاری ایکنا، شهرستان گردشگری و ییلاقی طرقبه شاندیز علاوه بر بهره‌مندی از طبیعت سرسبز و خوش آب و هوا، ییلاقات زیبا و چشم‌نواز که این شهرستان را به قطب گردشگری خراسان رضوی تبدیل کرده است از دیرباز نیز مهد زندگی مردمانی سخاوتمند با اندیشه‌های زیبا و نیک بوده و هست، شمار زیاد موقوفات با نیات مختلف که میراثی گرانبها برجامانده از نیاکان این شهرستان است گواهی بر وجود واقفان نیک‌اندیش بسیاری است که سالیان قبل با عشق به اهل بیت(ع) زمین‌هایشان را وقف کردند و این میراث گرانبها امروز شاهدی بر ولایت‌مداری و اعتقاد راستین و عشق بی‌حد و مرز این مردم بر اهل بیت(ع) است.

هرساله در ایام ماه محرم موقوفات زیادی با نیت ویژه محرم در طرقبه شاندیز اجرای نیت می‌شوند، امسال نیز ۵۰۰ موقوفه ویژه ماه محرم با نیت‌های عزاداری، اطعام، روضه‌خوانی، مداحی و سخنرانی در مساجد و حسینیه‌های شهرستان طرقبه شاندیز و روستاهای این شهرستان اجرای نیت شدند، در این گزارش به معرفی  یکی از این موقوفات شاخص ویژه محرم در شهر شاندیز می‌پردازیم.

بنابر این گزارش؛ یکی از این موقوفات شاخص و با ارزش ویژه محرم در شهر شاندیز موقوفه «میرزا عبدالجواد» است که این موقوفه در سال ۱۳۵۴ قمری توسط واقف خیراندیش مرحوم میرزا عبدالجواد با نیت تعزیه داری حضرت سیدالشهدا(ع) در محل حسینیه  میان ده شاندیز وقف شده است.

این موقوفه که در حال حاضر بیش از سه هزار میلیارد ریال ارزش دارد در ابتدا اراضی در سطح شاندیز بوده که شامل زمین‌های کشاورزی و مسکونی می شده است ولی اکنون باتوجه به تغییر کاربری‌ها و وسعت شهر تغییراتی ایجاد شده است و قسمتی از زمین‌ها به مغازه با کاربری تجاری تبدیل شده است.

موقوفه میرزا عبدالجواد ۵۳ رقبه دارد که تقریبا از همه نوع رقبه شامل: باغ، مغازه و مسکونی با کاربری‌های آموزشی، درمانی، ورزشی، فرهنگی و اداری دارد که در حال خدمات‌رسانی به جامعه است، تمام اراضی و رقبات موقوقه در شاندیز است ولی محل اصلی اجرای نیت موقوفه که تعزیه‌داری حضرت سیدالشهدا(ع) در حسینیه «میان ده» شاندیز است که این حسینیه را نیز واقف ساخته است.
 
 اطعام عزاداران تمام مناطق شاندیز در ظهر عاشورای حسینی و همچنین در طول دهه نیز در محل حسینیه میان ده شاندیز انجام می‌شود که در شرایط فعلی به‌دلیل بیماری کرونا امسال از محل اجرای نیت این موقوفه بیش از پنج هزار پرس غذا تهیه و به‌صورت بسته‌بندی بین عزاداران حسینی در شاندیز توزیع شد.

اعظم دوست‌حصار
انتهای پیام
captcha