فیلم اجرای متسابقان به آنان تحویل داده شود
کد خبر: 3996235
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۶
مجتبی علیرضالو:

فیلم اجرای متسابقان به آنان تحویل داده شود

شرکت‌کننده چهل و چهارمین دوره مسابقات قرآن، که سابقه حضور در مرحله کشوری این رقابت‌ها و مسابقات بین‌المللی را دارد، به بیان برخی نقاط ضعف و قوت دوره، از جمله تحویل ندادن فیلم اجرای متسابقان پرداخت.

تشریح نقاط ضعف و قوت مسابقات قرآن استان تهرانمجتبی علیرضالو، از شرکت‌کنندگان در چهل و چهارمین دوره مسابقات قرآن استان تهران در رشته حفظ کل قرآن کریم، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، در مورد این مسابقات و اجرای خود در این دوره، گفت: خوشبختانه اجرای خوبی داشتم و توانستم به خوبی به سوالات پاسخ دهم.

وی در مورد گروه داوری این دوره که با توجه به طرح ساماندهی داوران انجام شده است، گفت: یکی از نقاط قوت مسابقات گروه داوری است و در این دوره شاهد کیفیت خوبی در داوری‌ها بودیم که به دلیل چینش خوب داوری‌ها در آیتم‌ها بود. البته نمی‌توان حضور این افراد در تیم داوری را به طرح ساماندهی ربط داد، چراکه همین افراد سال‌های قبل هم در مسابقات حضور داشتند. طرح ساماندهی داوران، خونی تازه است که در مسابقات جریان خواهد یافت و حقیقتاً مسابقات به آن احتیاج داشت. مطمئناً این طرح می‌تواند خروجی‌های خوبی برای مسابقات داشته باشد.

علیرضالو یکی دیگر از نقاط مثبت مسابقات امسال را اطلاع‌رسانی خوب اعلام کرد و افزود: اطلاع‌رسانی در مورد جزئیات مسابقات به بهترین نحو و از طریق تشکیل گروه اطلاع‌رسانی در یکی از پلتفرم‌های مجازی صورت گرفت. در این گروه که تمام شرکت‌کنندگان حضور داشتند تمام جزئیات و مراحل مختلف مسابقات بیان می‌شد، به نحوی که سؤالی برای شرکت‌کنندگان باقی نمی‌ماند.

حذف یک اقدام ساده اما کاربردی 

وی به بیان برخی نقاط ضعف این مسابقات نیز پرداخت و گفت: در سال‌های گذشته فیلم اجرای شرکت‌کننده بعد از مشخص شدن نمره همراه با کارنامه به او تحویل داده می‌شد، اما در این دوره چنین کاری انجام نشد و شرکت‌کننده فقط کارنامه خود را دریافت کرد. این کار برای برگزار‌کنندگان ساده و برای شرکت‌کنندگان بسیار کاربردی بود و می‌توانست به عنوان یک یادگاری از مسابقات باشد. هر شرکت‌کننده با در اختیار داشتن فیلم اجرای خود می‌توانست به مقایسه تلاوت خود در ادوار مختلف مسابقات بپردازد و نکات آموزشی مناسبی هم برای او به همراه داشته باشد.

علیرضالو یکی دیگر از نقاط ضعف مسابقات را محل برگزاری این رقابت‌ها دانست و گفت: البته برگزارکنندگان مسابقات استدلال‌های خود را برای برگزاری رقابت‌ها در شرقی‌ترین نقطه استان تهران داشتند، اما امیدوارم در سال‌های آینده مسابقات در این مکان برگزار نشود، چرا که بسیار دور از مرکز است و برای بسیاری از شرکت‌کنندگان دسترسی به آن سخت است.

قرعه‌های منطقی 

وی درباره کلیت مرحله استانی مسابقات قرآن استان تهران بیان کرد: سؤالات به خوبی انتخاب شده و از استانداردهای لازم برخوردار بود. به نظر می‌رسید قرعه‌ها منطقی انتخاب شده و سختی سؤالات برای تمامی شرکت‌کنندگان یکسان بود. اینگونه نبود که همه سؤالات وقف و ابتدا برای یک شرکت‌کننده باشد و از شرکت‌کننده دیگر هیچ سؤال وقف و ابتدایی پرسیده نشود یا کمترین تعداد را داشته باشد. البته هر چقدر دقت شود باز هم عدالت کامل در قرعه‌ها رعایت نمی‌شود، اما در این دوره از مسابقات سعی شد که عدالت به خوبی رعایت شود.

این حافظ کل قرآن در مورد پرسیدن دو سؤال از ترجمه و تأثیر نمره آن در نتیجه نهایی مسابقات، گفت: پرسیدن سؤال درباره ترجمه موضوع خوبی است و می‌تواند زمینه آشنایی بیشتر شرکت‌کنندگان با مفاهیم قرآن را به دنبال داشته باشد. با توجه به اینکه حفاظ تسلط خوبی بر روی کلمات دارند، ترجمه قرآن برای آنان دشواری چندانی ندارد و اغلب حافظان بر این موضوع تسلط دارند. البته در برخی استان‌ها سخت‌گیری زیادی اعمال و از هر شرکت‌کننده خواسته می‌شود که عین ترجمه قرآن پاسخ دهد و در برخی استان‌ها نیز بیان مفهوم کلی آیه کفایت می‌کند.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha