بازخوانی یک دیدار خاطره‌انگیز؛ توصیه‌های شهید رجایی به فعالان قرآنی 2 روز قبل از شهادت + صوت
کد خبر: 3994221
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۸

بازخوانی یک دیدار خاطره‌انگیز؛ توصیه‌های شهید رجایی به فعالان قرآنی 2 روز قبل از شهادت + صوت

یکی از قاریان بین‌المللی کشورمان با اشاره به دیدار جمعی از برگزیدگان مسابقات سراسری قرآن کریم با شهید محمدعلی رجایی در سال 1360 به بازخوانی آن دیدار و مطالبی که آنجا مطرح شده بود، پرداخت.

به گزارش ایکنا، برگزارکنندگان مسابقات سراسری قرآن در سال 1360 برنامه‌ریزی کرده بودند تا برگزیدگان این رقابت‌ها به دیدار رئیس جمهور وقت بروند و جوایز خود را در آن جلسه دریافت کنند. این مسابقات در شهریورماه همان سال برگزار شد و مقرر شد روز ششم شهریورماه یعنی دو روز قبل از انفجار دفتر نخست وزیری، برگزیدگان این مسابقات به دفتر نخست وزیری بروند.

از جمله افرادی که در این جلسه حضور داشته و به تلاوت قرآن نیز پرداخته هاشم روغنی،‌ قاری بین‌المللی کشورمان است. برای اطلاع از حس و حال آن جلسه و صحبت‌هایی که مطرح شده، خبرنگار ایکنا گفت‌وگویی با این چهره قرآنی انجام داده که مشروح آن را می‌خوانید:

بازخوانی یک دیدار خاطره‌انگیز / 2 توصیه شهید رجایی به فعالان قرآنی 2 روز قبل از شهادت

«در سال 1360 مسابقات در تهران برگزار شد، شرکت‌کنندگانی از سراسر کشور حضور داشتند. محل برگزاری مسابقات مجتمع متقین بود که در خیابان سرهنگ سخایی فعلی قرار داشت. در این مسابقات موفق به کسب رتبه اول برسم. بر اساس برنامه مسابقات، مرحوم اعتمادیان که معاون نخست وزیر و رئیس سازمان حج و اوقاف بود برنامه‌ریزی کرده بود تا برگزیدگان به حضور رئیس جمهور بروند و علاوه بر اهدای جوایز از رهنمودهای وی نیز بهره‌مند شویم.

این دیدار در صبح روز ششم شهریورماه سال 1360 در دفتر نخست وزیری با حضور برگزیدگان و داوران مسابقات برگزار شد. در آن جلسه آیاتی از کلام‌الله مجید که اواخر سوره مبارکه «قاف» بود را تلاوت کردم.

در ادامه محمدعلی رجایی، رئیس جمهور به پشت تریبون رفت تا به بیان مطالبی بپردازد. آنچه برای همه ما جالب بود ساده‌پوشی ایشان بود. پوشش ایشان ضمن اینکه بسیار تمیز و نظیف بود اما مشخص بود که در اوج سادگی است.

ایشان بعد از خیرمقدم‌های معمول نکاتی را بیان کردند که مهم‌ترین آن دو توصیه بود که به همه داشتند؛ توصیه اول این بود که حتماً قرآن را حفظ کنید. برداشت من این بود که ایشان هم حافظ قرآن بودند و فروتنی‌شان باعث شد تا آن را اعلام نکنند.

ایشان گفتند حفظ قرآن را اینگونه انجام می‌داده که همیشه همراه خود چند آیه از قرآن دارد تا در رفت و آمدها،‌ ایستگاه‌های اتوبوس و زمان‌های فراغت آنها را مرور کند.

توصیه دیگر هم این بود که عمده آموزش را بر روی نونهالان قرار دهیم و گفتند البته از بزرگسالان غافل نشوید اما آنچه که ماندگاری دارد کار بر روی نونهالان است. در ادامه خاطراتی از برخورد با شیطنت‌ کودکان در جلسات قرآن برای حاضران تعریف کرد.

بازخوانی یک دیدار خاطره‌انگیز / 2 توصیه شهید رجایی به فعالان قرآنی 2 روز قبل از شهادت

جایی که ما حضور داشتیم و دیدار در آن صورت گرفت دو روز بعد منفجر شد و لحظات تلخ و غمباری را برای همه ما به بار آورد.

یکی دیگر از مواردی که برای من جالب بود و در همین مسابقات رقم خورد، حضور مقام معظم رهبری در سالن مسابقات قرآن و در زمان برگزاری فینال این رقابت‌ها بود. ایشان با توجه به اینکه دوران نقاهت حادثه تیرماه را طی می‌کردند بر روی ویلچر در سالن مسابقات واقع در مجتمع متقین حضور یافتند و تمام تلاوت‌های فینال مسابقات را از نزدیک استماع کردند.

کد

در واقع صوت قرآن و مسابقات قرآن در حدی برای ایشان اهمیت داشت که با وجود نامساعد بودن حال و شرایط عمومی، اما در سالن مسابقات حضور یافتند.

انتهای پیام
captcha