کتاب «وحی و تجربه دینی» به قلم علی‌اکبر ضیایی منتشر شد
کد خبر: 3992902
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۹

کتاب «وحی و تجربه دینی» به قلم علی‌اکبر ضیایی منتشر شد

کتاب «وحی و تجربه دینی» در ۱۱۴ صفحه در نشر بین‌المللی امین به قلم علی‌اکبر ضیایی برای علاقمندان به فلسفه دین و نقد و بررسی دیدگاه نواندیشان درباره وحی و تجربه دینی منتشر شد.

کتاب «وحی و تجربه دینی» به قلم علی‌اکبر ضیایی منتشر شدبه گزارش ایکنا؛ نویسنده در این رساله مختصر به دیدگاه اسلام در مورد وحی و مکاشفه و نیز نقد نظریه نواندیشان دینی درباره رؤیای رسولانه پرداخته است و نشان خواهد داد که این نظریه چندان که ادعا می‌شود جدید نیست، بلکه متکلمانی چون ابوحامد غزالی نیز در کتاب «تهافت الفلاسفة» به نقد وحی به عنوان رؤیای رسولانه پرداخته‌اند.

نواندیشان دینی در ایران به تازگی به یافته‌های عصب شناسان در تبیین تجربه دینی تمسک می‌جویند و باید دانست که بسیاری از عصب شناسان تجارب دینی را نه یک ارزش معنوی، بلکه نتیجه یک اختلال عصبی در بخشی از مغز می‌دانند که گاهی این اختلالات به بیماری‌هایی چون صرع و اسکیزوفرنی نیز منجر می‌شود.

علی‌اکبر ضیایی در این باره تأکید کرده است نواندیشان دینی دو گونه هستند، برخی با استفاده از تجارب عرفانی تنها به وحی به عنوان یک تجربه دینی می‌نگرند و با قبول کردن عالم مجردات با استناد به میراث عرفانی همه مکاشفات و الهامات و حتی وحی را به تجربه دینی شخص تنزل می‌دهند و برخی دیگر همچون عصب شناسان مادی گرا آن تجارب را نتیجه انتقال پردازش ذهن از ناحیه چپ به راست مغز می‌دانند و البته چنین تجاربی را برای رشد و تعالی معنوی انسان مفید دانسته‌اند.

ضیایی در معرفی کتاب آورده است در این کتاب به دیدگاه عصب‌شناسان درباره تجربه دینی و دیدگاه عرفا وفلاسفه اسلامی در خصوص وحی و الهام اشاره شده است. سخنانی که از نواندیشان دینی در خصوص وحی در این اثر آورده شده، در یک فایل ویدیوئی به عنوان «تجربه وحیانی» در فضای مجازی منتشر شده است.  از آنجایی که بحث تجربه دینی تاکنون در ادبیات دینی کشورمان سابقه طولانی ندارد امیدوارم این رساله مختصر بتواند تا حدودی این نقصان را جبران کند.

انتهای پیام
captcha