نکات بهداشتی نذری دادن در ایام کرونا
کد خبر: 3991560
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۴

نکات بهداشتی نذری دادن در ایام کرونا

حفظ سلامت و جلوگیری از بیمار شدن افراد در شرایط کرونایی از کارهای مهمی است که هر نذری‌دهنده باید به آن توجه کند.

به گزارش ایکنا، فارس نوشت: حالا که بیشتر از دو سال از همنشینی ما با کرونا می‌گذرد خوب می‌دانیم که رعایت نکات بهداشتی و دستورالعمل‌های جلوگیری از انتقال از ویروس، چقدر برای حفظ جان خودمان و بقیه مهم است.

رعایت نکات بهداشتی در نذری دادن همیشه مهم بوده است. اما در این سالها رعایت دستورالعمل‌های کرونایی هم به آن اضافه شده است. با دانستن چند مهارت ساده می‌توانیم هم از ثواب نذری دادن بهره‌مند بشویم؛ و هم خیالمان راحت باشد که غذای نذری با سلامت کامل به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

نذرهای خانگی

اگر نذر امسال محرم شما در حد نذرهای خانگی است و قرار است خوراکی یا دسری را به دست همسایگان و اطرافیان نزدیک برسانید، بهتر است از خوراکی‌های کارخانه‌ای و پاستوریزه استفاده کنید. به عنوان مثال شیر و آبمیوه بسته‌بندی به جای پذیرایی با لیوان یک‌بار مصرف و کیک و خوراکی‌های بسته‌بندی به جای انواع باز و تهیه شده در خانه.

نذرهای هیئت و جلوگیری از ورود افراد متفرقه

اما اگر نذر هیئتی و در ابعاد وسیع دارید باید نکات بهداشتی را بیش از گذشته رعایت کنید. اول اینکه هر مکانی را برای طبخ غذا در نظر گرفته‌اید، باید فقط افراد محدودی امکان رفت‌وآمد به آنجا را داشته باشند و از ورود افراد متفرقه جلوگیری بشود.

اعضای محدودی که در تهیه غذا همکاری دارند، تمام مدت حضور در آشپزخانه باید از ماسک و دستکش مناسب استفاده کنند.

مواد اولیه مرغوب بخرید

در نذری دادن اصل بر اطعام به نیت امام معصوم و شریک شدن در ثواب این موضوع است. پس به جای اینکه مواد اولیه با کیفیت پایین را در میزان زیاد خریداری کنید تا بشود به افراد بیشتری نذری داد، محدوده توزیع نذری را کوچکتر کرده و مواد اولیه باکیفیت بالا خریداری کنید. این مواد اولیه شامل گوشت، برنج و یا کدام از دیگر مواد لازم را از مراکز معتبری که به کار آنان اطمینان دارید تهیه کنید. حفظ سلامت و جلوگیری از بیمار شدن افراد در شرایط کرونایی از کارهای مهمی است که هر نذری‌دهنده باید به آن توجه کند.

این موضوع به خصوص برای تهیه گوشت بسیار مهم است. گوشت را از مراکز معتبری که پزشک در هنگام ذبح بالای سر حیوان حضور دارد بخرید. پزشک باید حتما گوشت را معاینه کند و اگر قسمتی از آن مناسب طبخ نیست از مابقی جدا بشود. هنگام حمل گوشت از گشتارگاه به محل طبخ نیز رعایت اصولی چون دمای مناسب و جلوگیری از ورود آلودگی به گوشت نیز لازم است.

غذای خام و پخته را از هم جدا کنید

غذای خام شامل گوشت و سبزیجات، حتی بعد از شسته شدن حاوی موادی هستند که بهتر است کنار انواع پخته قرار نگیرند. به طور کلی محل نگهداری مواد اولیه خام، محل شستن و خشک شدن آنها و همچنین محل طبخ باید با فاصله مناسبی از هم قرار داشته باشند. رعایت بهداشت و تمیزی ظروفی هم که مواد اولیه در هر مرحله به آن منتقل می‌شوند، ضروری است.

ضدعفونی کردن سبزیجات

سبزیجات را هنگام شستشو حتما باید ضدعفونی کرد. حشرات موجود در سبزی و مواد مضر بعضی از انواع سبزیجات حتی با پخت و جوشاندن نیز از بین نمی‌روند و ممکن است مابقی غذا را نیز آلوده کنند. برای ضذعفونی کردن سبزیجات، محلول‌های آماده این کار در بازار را تهیه کنید و دستورالعمل روی بسته‌ها را مبنی بر میزان و زمان استفاده را به دقت مطالعه کنید.

روغن‌ استفاده شده را فاکتور بگیرید

علاوه بر اینکه در طبخ نذری باید از روغن استاندارد و سالم استفاده کرد، روغن در صورتی که در معرض حرارت بالا قرار بگیرد و در اصطلاح دود کند، باید کامل دور ریخته بشود و دیگر استفاده نشود. به طور کلی بهتر است از میزان کم روغن و هربار از روغن جدید برای طبخ و سرخ کردن غذا استفاده بشود. روغنی که مانده‌های غذا در آن جمع شده و یا سوختگی غذا در آن وجود دارد به هیچ وجه مناسب گرم شدن و استفاده مجدد نیست.

شیر محلی را بجوشانید

اگر نذری برای پخش شیر بین عزاداران دارید، باید بدایند که شیرهای فله‌ای و کیلویی و آنهایی که اصطلاحا شیرمحلی نام دارند، با یکبار جوشیدن به مرحله استفاده نمی‌رسند. شیر محلی را بعد از به مرحله جوش رسیدن، بین 5 الی 8 دقیقه دیگر نیز باید جوشاند تا مواد مضر آن از بین برود.

شیر دلمه بسته، دارای بوی نامناسب و با رنگ تیره بعد از جوشیده شدن چه پاستوریزه باشد و چه محلی، مناسب مصرف نیست.

ماسک و دستکش را از خود جدا نکنید

علاوه بر رعایت نکات بهداشتی مواد اولیه و مواد در حل طبخ، افرادی که غذا را تهیه می‌کنند نیز باید به صورت جدی دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند. کار آشپزی با ماسک راحت نیست، اما لازم است همه کسانی که در مراحل تهیه، شستشو و طبخ غذای نذری حضور دارند همیشه بینی و دهان خود را با ماسک و دستهایشان را با دستکش مناسب بپوشانند و هر چندساعت یک بار نیز، ماسک و دستکش خود را تعویض کنند.

بهتر است افرادی که در کار تهیه مواد اولیه هستند به محل طبخ رفت‌وآمد نکنند و به طور کلی محل طبخ غذا، محل عبور مرور افراد مختلف نباشد.

بهترین کار این است که غذا در محلی روباز تهیه بشود، اما اگر امکان آن نبود تهویه مناسب چه به صورت برقی و چه به صورت باز بودن پنجره و عبور و مرور هوا از جایی که محل رفت‌وآمد افراد نیست، لازم است.

فضا را ضدعفونی شده نگه دارید

مواد ضدعفونی را کننده را نیز نزدیک دست خود داشته باشد. اما مراقب باشید تا ازین مواد بیش از اندازه بالای سر مواد خام و در حال طبخ استفاده نکنید.

برای بسته‌بندی غذا افراد محدودتری را با ماسک و دستکش انتخاب کنید. روی غذا را باز نگذارید و از ظرفهای درب‌داری که به سرعت بعد از پر کردن درب آن را می‌بندید استفاده کنید. بهتر است غذا را داخل کیسه پلاستیکی و یا کاغذی که آن را گره می‌زنید و می‌بندید به دست عزاداران برسانید تا در مسیر انتقال نذری هم، آلودگی وارد غذا نشود.

انتهای پیام
captcha