فجایع یمن و افغانستان نتیجه بی‌کفایتی حاکمان است
کد خبر: 3987877
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۴
رئیس جامعةالمصطفی:

فجایع یمن و افغانستان نتیجه بی‌کفایتی حاکمان است

حجت الاسلام و المسلمین علی عباسی گفت: امروز بی عدالتی‌ها، تخلفات و جرم‌های بزرگی در جامعه بشریت رخ می‌دهد. یکی از نمونه‌های آن، فجایعی است که در یمن و افغانستان به واسطه حکومت‌های ناسالم و ناشایست رخ داده است.

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت الاسلام و المسلمین علی عباسی امروز در آیین عمامه گذاری جمعی از طلاب جامعةالمصطفی که به مناسبت جشن دهه ولایت و امامت صورت گرفت، با اشاره به اینکه احکام فردی و اجتماعی نعمت‌های خدا هستند، اظهارکرد: این نعمت‌ها با بیان احکام اجتماعی، احکام اداره اجتماع، مشخص شدن نظام اجتماعی و نظام سیاسی اسلام تبیین می‌شود. این اوج نعمتی است که خداوند متعال به انسان‌ها عنایت کرده است.

دین اسلام، دین مورد پسند خداوند برای بشریت

وی، با بیان اینکه اسلام، دین مورد پسند خداوند و از همه ابعاد کامل است، افزود: اسلام صرفاً مجموعه‌ای از احکام فردی و عبادی نیست که فقط رابطه میان انسان و خدای متعال را مشخص کند، بلکه خداوند متعال این دین را برای بشر پسندیده است و ضرورت دارد تکلیف اداره جامعه و نظام اجتماعی در آن مشخص باشد.

حاکمیت اسلامی در سایه وحدت و اخوت

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی، با اشاره به ویژگی‌ها و برتری اسلام نسبت به ادیان دیگر، بیان کرد: امروزه، جامعه بشری گرفتار حکومت انسان‌های نالایق و ناصالحی است که ویژگی‌های پست و فرومایه‌ای دارند و بخشی از هنجارهای آنان به اعتراف خودشان، اسباب شرمندگی است. چنین انسان‌هایی تصمیم گیرندگان درباره سرنوشت انسان‌ها هستند.

وی ادامه داد: امروز بی‌عدالتی‌ها، تخلفات و جرم‌های بزرگی در جامعه بشریت رخ می‌دهد که همه‌اش نشأت گرفته از حکومت‌های ناسالم و ناشایست روی زمین است.

رئیس جامعةالمصطفی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به غدیر خم، اضافه کرد:عده‌ای سنت‌های پیامبر(ص) را در روز غدیر خم اجرا کردند؛ هر عقد اخوتی که رسول گرامی اسلام(ص) امر به اجرای آن کردند، معنای خاصی داشت. پیامبر(ص) در آن روز، حاکمیت و تأمین آینده حکومت اسلامی را مشخص فرمودند؛ از این رو، عقد اخوت و برادری میان مسلمانان برقرار می‌کردند و از مسلمانان می‌خواستند اخوت میان خویش را تحکیم کنند. حاکمیت اسلامی و حکومت شایستگان، در سایه وحدت و اخوت تحقق می‌یابد.

پیام غدیر، حکمرانی حکومت شایستگان است

محقق و پژوهشگر علوم اسلامی گفت: پیام غدیر برای انسان‌ها، حکومت و حکمرانی شایستگان است؛ انسان‌هایی صالح که از نظر شخصی، پاک‌ترین، بالاترین، شایسته‌ترین و با اخلاق‌ترین انسان‌ها هستند.

واقعه غدیر مورد اتفاق شیعه و سنی

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی اظهار کرد: ماجرای غدیر خم، تعیین و نصب امام علی(ع) به ولایت، امامت، خلافت و جانشینی پیامبر اکرم(ص) حادثه‌ای بزرگ و مهم در تاریخ اسلام، بلکه در تاریخ بشریت است، چنانکه بعثت پیامبر اکرم(ص) حادثه‌ای مهم در تاریخ بشر و سرفصلی جدید در زندگی انسان‌هاست.

وی افزود: جناب احمدبن حنبل در کتاب مسند خود، از راویان مختلف چندین روایت نقل می‌کند که امیرمؤمنان امام علی(ع) در زمان خلافتشان در کوفه، در یک اردوگاه در حالی که سپاه برای جنگ آماده می‌شد، به مناسبتی فرمودند: کسانی که در حادثه غدیر حضور داشتند و شنیدند که پیامبر اکرم(ص) چه فرمود، بلند شوند و شهادت دهند. این ماجرا در بسیاری از کتب اهل سنت هم آمده است؛ بر اساس مسند احمدبن حنبل، جمع فراوانی بلند شدند و بنابر نقل، دوازده نفر از افرادی که در غزوه بدر حضور داشتند بلند شده و شهادت دادند.

رئیس جامعةالمصطفی ابراز کرد: برادران اهل سنت در اصل ماجرای غدیر اجماع و توافق دارند و کمتر کسی در اصل این ماجرا خدشه وارد می‌کند مگر کسانی که در عداوت با اهل‌بیت(ع) شناخته شده هستند. آنان با بیان اینکه در اصل ماجرای غدیر خم تردید ندارد، اما تفسیرهای مختلفی در این باره بیان شده و در بسیاری از این نقل‌ها به اجتماع چند هزار نفری اشاره شده است که رسول خدا(ص) با مردم اتمام حجت کردند و حضرت علی (ع) را جانشین خود معرفی فرمودند.

وی، با تأکید بر اینکه واقعه غدیر خم باید زنده بماند، تأکید کرد: این حادثه باید زنده بماند و تلاش اهل‌بیت (ع) نیز همین بوده است. پیام‌هایی که این حادثه‌ی بزرگ برای امروز ما دارد، این است که اسلام دین جامعی است.

انتهای پیام
captcha