انعکاس خبر برگزاری علنی مراسم دهه اول محرم در صفحات معارفی رسانه‌ها
کد خبر: 3987808
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۷

انعکاس خبر برگزاری علنی مراسم دهه اول محرم در صفحات معارفی رسانه‌ها

حجت الاسلام محمد قمی با اشاره به اهمیت برگزاری مراسم عزاداری امام حسین(ع) در دهه اول ماه محرم گفت: مرحوم آیت الله میرزاجواد ملکی تبریزی سفارش می کرد که دهه اول محرم را علنی عزاداری کنید و سخن ما نیز این است که به صورت علنی عزاداری می کنیم. وقار مشکی پوشی مردم سخنی است که ذره ای از آن کوتاه نمی آییم.

به گزارش ایکنا، صفحات معارفی رسانه‌ها، امروز 10 مرداد اخبار متنوعی را پوشش دادند که از جمله مهم‌ترین این اخبار، صحبت‌های حجت‌الاسلام قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در مورد علنی برگزار کردن مراسم دهه اول محرم بود. در ادامه مروری بر اخبار این صفحات خواهیم داشت؛

تسنیم

صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم تا ساعت ۱۴ امروز تعداد شش خبر منتشر کرده است که عناوین آنها عبارت از «سطحی‌نگری در اجرای عدالت، به تولید بی‌عدالتی منجر می‌شود/ مرکز ملی مطالعه و پایش عدالت اجتماعی تشکیل شود»، «هیچ واقعه‌ای در تاریخ اسلام به اندازه غدیر کثرت نقل ندارد/ خلافت بلافصل حضرت علی(ع) ادّله قرآنی دارد»، «تنفیذ، جلوه‌ی تضمین حقوق ملت»، «فضاهای روباز تهران در اختیار هیئت‌ها قرار می‌گیرد/تکیه، میزبان عزاداران حسینی» و «هشدار امام کاظم درباره فرقه ها و نحله ها / به ریسمان دین چنگ بزنید» هستند.

خبر «مبانی و مبادی حکمرانی اسلامی در گفت‌وگو با حجت‌الاسلام خسروپناه/ پیوند وثیقی بین حکمرانی و حکمت وجود دارد» مربوط به مصاحبه تسنیم با حجت‌الاسلام خسروپناه است که در بخش‌هایی از آن آمده است: در واقع حکمرانی بعد از سیاست‌گذاری، می‌آید در تقنین و سرانجام منتهی به اقدام می‌شود، در این صورت دولت‌ها هم که تغییر کنند، مسیر همان مسیر است. شما نگاه کنید وقتی کرونا آمد مسئولان وزارت بهداشت بالاتفاق می‌گفتند "باید واکسن را از خارج بیاوریم."، اصلاً این باور که "ما باید واکسن را در داخل تولید کنیم" مسخره بود. خب، واکسن پدیده حسّاسی است و خیلی از کشورهایی که فعالیت‌های دارویی گسترده‌ای دارند سعی می‌کنند مدیریت واکسن را به دولتمردانشان بسپارند. مقام معظم رهبری هم به همین دلیل دستور دادند که "به‌سمت تولید واکسن بروید". بعد از دستور ایشان دو مجموعه از زیرمجموعه‌های زیرنظر رهبری ورود کردند که اولین آنها مجموعه شهید فخری‌زاده بود و دومینش هم ستاد اجرایی فرمان امام و بنیاد برکت بود که حالا نتیجه کارشان را می‌بینیم. طیّ کار هر موقع آنها به بن‌بستی می‌رسیدند دولت‌مردان مسخره‌شان می‌کردند که "ما گفتیم نمی‌شود"، اما وقتی کار کم‌کم داشت به نتیجه می‌رسید دو نهاد تابعه وزارت بهداشت و پاستور هم به این حوزه ورود کردند، این یعنی ضعف حکمرانی.

این را مقایسه کنید با مثلاً آمریکا که در آنجا هر دولتی روی کار بیاید از اسرائیل حمایت می‌کند حالا چه ترامپ باشد چه بایدن، این نشان می‌دهد در سیاست خارجی آمریکا حکمرانی وجود دارد. ما اگر می‌بینیم در حوزه نظامی پیشرفت کرده‌ایم یا در حوزه امنیت با اینکه منطقه ما یکی از ناامن‌ترین منطقه‌های جهان است، پیشرفت کرده‌ایم به‌دلیل حکمرانی ما در این حوزه‌ها است و باید این حکمرانی را در همه ارکان کشور گسترش بدهیم.

من معتقدم نه‌تنها علوم انسانی اسلامی‌سازی می‌شوند بلکه بر بومی‌سازی هم تأکید ویژه‌ای دارم و معتقدم هر کسی اگر یک ذره ذوق علوم انسانی را بچشد می‌فهمد که بسیاری از نظریه‌ها بومی‌سازی‌اند، مثلاً؛ نظریه تنظیم‌گری دولت رفاه را چه‌کسانی تعریف می‌کنند؟ کسی مثل کینز، امّا مثلاً نولیبرال‌ها آن را نمی‌پذیرند این‌ها دقیقاً ناظر به مبانی اصول ایدئولوژیک و واقعیت‌های جامعه خودشان است، این است که می‌بینیم نظریه تنظیم‌گری یا سیاست‌گذاری مثلاً آمریکایی، انگلیسی و... مطرح شده است.

وقتی می‌گوییم یک نظریه یا دانش خاص ناظر به مشکلات و نیازهای ما نیست، به‌معنای آن نیست که نباید از آن بهره ببریم. خدا رحمت کند شهید صدر را، ایشان یک روش تفسیری بدیعی دارد به‌نام تفسیر موضوعی که من از آن تعبیر کرده‌ام به روش استنطاقی؛ یعنی نظریه‌های دنیای امروز را بشناسیم و بر اساس آن سؤال طرح کنیم و بعد آن سؤالات را به نصوص و علوم اسلامی عرضه کنیم و از آن استنطاق کنیم تا پاسخ‌های جدید به دست بیاوریم، حالا علاوه بر نصوص دینی و علوم اسلامی واقعیت‌های جامعه خودمان را هم باید ببینیم لذا ممکن است شما بر اساس مبانی اسلامی، حکمی و فقهی یک نظریه تنظیم‌گری را ناظر به واقعیت‌های امروز تعریف کنید اما 10 سال دیگر این نظریه شما تغییر کند چون واقعیت‌های اجتماعی جامعه تغییر می‌کند. در مجموع معتقدم این بحث ما ان‌شاءالله می‌تواند برای رشته‌های مختلف علوم انسانی و دولت‌مردان مفید باشد اگرچه بعضی می‌گویند "پرداختن به مقوله حکمرانی برای ما ضرورتی ندارد و همان رشته مدیریت و نظریه سبک‌های مدیریت و سازمان و نظایر آنها کفایت می‌کند"، اما من معتقدم اینها کافی نیست چون حکمرانی یک بحث میان‌رشته‌ای است و پیوندهای وثیقی با علومی مثل مدیریت، روان‌شناسی، جامعه‌شناسی و علوم سیاسی دارد که حتماً باید به آن پرداخت.

فارس

صفحه قرآن و فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس تا ساعت ۱۴ امروز یک خبر را روی خروجی خود برده است که عبارت از ترتیل یک صفحه از قرآن با صدای شهریار پرهیزکار است.

ایسنا

صفحه دین و اندیشه خبرگزاری ایسنا تا ساعت ۱۴ به انتشار یک خبر پرداخته که تیتر آن عبارت از «درنگی در زمانه‌ ابن سینا» است.

ایرنا

صفحه معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز تا ساعت ۱۴ امروز یک خبر را روی خروجی خود برده که تیتر آن «دهه اول محرم را علنی عزاداری می‌کنیم» است و در بخش‌هایی از آن آمده است: حجت الاسلام محمد قمی روز یکشنبه در همایش مجازی ۱۰ هزار هیات برگزیده کشور با اشاره به اهمیت برگزاری مراسم عزاداری امام حسین(ع) در دهه اول ماه محرم گفت: مرحوم آیت الله میرزاجواد ملکی تبریزی سفارش می کرد که دهه اول محرم را علنی عزاداری کنید و سخن ما نیز این است که به صورت علنی عزاداری می کنیم. وقار مشکی پوشی مردم سخنی است که ذره ای از آن کوتاه نمی آییم.

وی افزود: درحدود ۱۰۰ هزار هیات مذهبی غیر از روضه ها و مراسم های خانگی، به صورت ثبت شده در کشور داریم و ما معتقدیم عزاداری سیدالشهدا هویت و شناسنامه و ضرورت حیات معنوی ماست. سخن ما احیا و تعظیم شعائر حسینی است. ما ملت امام حسینیم و برپایی مراسم حسینی رگ حیات ماست.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خطاب به مسئولان هیات های حسینی گفت: اگر کسی به خاطر محدودیت های مالی جلسه خود را تعطیل کرد، من و شما مسئولیم. رهبر معظم انقلاب فرمود دشمن ایمان مردم را هدف گرفته و راه مقابله با آن ارتباط عاطفی و روحی است که بهار آن دهه اول محرم است. امسال بیش از سال گذشته و چندین برابر وظیفه خودمان را تعظیم شعائر حسینی می دانیم. حال و هوای شهرها در این کشور حسینی باید معلوم شود که محرم است و کسی که نمی خواهد اینگونه باشد، ابلیس است.

باشگاه خبرنگاران جوان

صفحه قرآن و عترت این خبرگزاری تا ساعت ۱۴ به انتشار دو خبر پرداخته که تیتر آنها عبارت از «معرفی برترین های جشنواره «وقف چشمه همیشه جاری»» و «بهترین تغذیه برای نوزاد در کلام پیامبر اکرم (ص)» هستند.

مهر

صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر تا این ساعت به انتشار یک خبر پرداخته که تیتر آن عبارت از «جامعه قرآنی از دولت سیزدهم چه انتظاراتی دارد؟» است. در بخش‌هایی از این خبر آمده است:

عمل به قرآن کریم و تمسک جستن به آن عامل رشد، پیشرفت و بالندگی روزافزون مسلمانان در عرصه‌های مختلف است. باید جامعه هر چه بیشتر با فرهنگ و معارف قرآن آشنا شود تا از انواع هجمه‌های فرهنگی دشمنان در امان بماند. ایران اسلامی و مسلمانان جهان تاکنون هر چه قدر در عرصه‌های مذهبی، فرهنگی و اجتماعی موفقیت کسب کرده‌اند در سایه درک مفاهیم قرآن کریم بوده است. هر میزان که شناخت مردم از قرآن کریم افزایش یابد و به دستورات آن عمل کنند می‌توانند استفاده معنوی بیشتری ببرند. دولت دوازدهم با فراز و فرودهایش روزهای آخر کاری را می‌گذراند و جامعه ایرانی منتظر است تا دولت سیزدهم آغاز به کار نماید. قضاوت‌ها در خصوص موفقیت یا عدم کامیابی در رسیدن به اهداف، در حوزه فعالیت‌های قرآنی دولت‌های یازدهم و دوازدهم متفاوت است. اما هر چه باشد به اذعان مسئولین قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مسائل و مشکلات باقیمانده در این حوزه کم نیستند.

عدم اعتبار کافی در ردیف بودجه و عدم تخصیص آن همواره یکی از معضلاتی بود که جامعه قرآنی با آن دست و پنجه نرم می‌کرد اما این امر در سال‌های اخیر به طرز عجیبی رقم خورد. شیوع ویروس کرونا نیز به این مشکلات دامن زد و بسیاری از مؤسسات و فعالیت‌های قرآنی را به تعطیلی کشاند.

حجم کارهای باقیمانده مسئولیت سنگینی را بر دوش دولت سیزدهم می‌گذارد. با وجود تأکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی بر تأمل مردم در مفاهیم قرآنی و عمل به دستورات قرآن، وضعیت موجود با مطلوب فاصله فراوانی دارد. تعدد سازمان‌ها و نهادهای تصمیم گیر، موازی کاری در فعالیت‌ها، عدم وجود انسجام و وحدت بین فعالیت‌های قرآنی چالش‌هایی است که باید دولت سیزدهم نسبت به حل آن همت گمارد.

ایبنا

صفحه دین خبرگزاری کتاب ایران نیز تا این ساعت به انتشار شش خبر پرداخته که تیتر برخی از آنها عبارت از «نخستین دانشنامه سندشناسی در ایران تدوین شد»، «راه میانه‌ای برای به رسمیت شناختن اصل و امتیازات خودبنیاد امامیه در یک کتاب»، «اقبال شرق‌شناسان به آثار سهروردی بیشتر به نوشته‌های رمزی و تمثیلی او است» و «حضرت سکینه (س)، اسطوره ادب و عرفان به چاپ چهارم رسید» هستند.

در بخش‌هایی از خبر اخیر آمده است: چاپ چهارم کتاب حضرت سکینه (س)، اسطوره ادب و عرفان نوشته سیدمجتبی حسینی در شصت‌وچهار صفحه نیم‌وزیری از سوی انتشارات کتاب نیستان روانه بازار نشر شد.

سخن‌گفتن در مورد حضرت سکینه، دختر سیدالشهدا علیه‌السلام دشوار و در عین حال جالب است. از آن جهت دشوار است که متون تاریخی در مورد ایشان، هم اندک است و هم مشوش. از آن جهت جالب است که با شخصیت و موقعیت دختری از خاندان نبوت بیشتر آشنا می‌شویم. به نقل از متون تاریخی، امام حسین (علیه السلام) آن‌چنان انس و علاقه ویژه‌ای به این دختر خویش داشتند که باعث شگفتی دیگران می‌شد. کتاب حاضر از سه بخش تشکیل شده است. بخش نخست ترجمه منتخبی از کتاب «بیوگرافی خانم‌های خاندان نبوت» است که توسط خانم دکتر عایشه بنت‌الشاطی (استاد دانشگاه مغرب) به رشته تحریر درآمده است.

بخش دوم اشاره‌ای است کوتاه به برخی لحظه‌ها و برش‌های زندگی و شخصیت حضرت سکینه براساس متون موجود که به طور ضمنی حوی برخی صحنه‌هایی است که ایشان دیده و حضور داشته است. بخش سوم حاوی برداشت نویسنده از مطالعه متون مختلف در مورد این بزرگوار است که تحت عنوان «تحلیلی کوتاه از موقعیت حضرت سکینه» در متن آمده و پس از آن، در پیوست، ذکری از فرزندان حضرت امام حسین علیه السلام شده که بر اساس متون شیعی گردآوری گردیده است. مطالعه این اثر کم‌حجم و پرمحتوا به پژوهشگران و دوستداران حضرت سیدالشهدا و خانواده ایشان توصیه می‌گردد.

انتهای پیام
captcha