تجلیل به جای توضیح در سکوت جامعه قرآنی
کد خبر: 3987131
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۰
یادداشت وارده

تجلیل به جای توضیح در سکوت جامعه قرآنی

یکی از فعالان رسانه‌ای و قرآنی کشور با اشاره به اینکه در چند دوره اخیر همایش تجلیل از خادمان قرآن انتخاب‌ها بی‌ضابطه و از یک طیف خاص بوده است، خواستار پیگیری بیشتر کم کاری‌های صورت گرفته در این زمینه شد.

 تجلیل به جای توبیخ در سکوت جامعه قرآنی

به گزارش ایکنا، مهدی حاجی، از فعالان رسانه‌ای و مجری برنامه‌های معارفی سیما طی یادداشتی که در اختیار ایکنا قرار داده است، به نقد بیست و ششمین همایش تجلیل از خادمان قرآن و عملکرد ضعیف معاونت قرآن و عترت در سال‌های اخیر پرداخته است. در این یادداشت آمده است:

 

معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت تدبیر و امید در برخورد با جامعه قرآنی در سال‌هایی که گذشت به حق که حق مطلب را ادا نکرد.

این معاونت در آخرین روزهای کاری خود اقدام به برگزاری همایش تجلیل از خادمان قرآنی و پس از گذشت پنج ماه از دوره تجلیل قبلی کرد؛ تا مبادا ته‌مانده بودجه ناچیز قرآنی در دولت بعد صرف امورات سودمند برای بدنه مؤسسات قرآنی شود.

همانطور که شاهد بودیم در بهمن ماه 99 همایش تجلیل از خادمان قرآن دو دوره متوالی به صورت همزمان، با هزینه‌های گزاف و با حضور رئیس جمهور برگزار شد. به فاصله پنج ماه از برگزاری دو دوره این همایش، مجدداً در روزهای اخیر همایش دیگری با همین عنوان ترتیب دادند تا از خود تجلیل کنند.

یکی از افراد شاخصی که در این همایش تجلیل شدند جناب آقای دکتر عبدالهادی فقهی‌زاده بودند که مسئولیت معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را به عهده دارند و در این مراسم توسط خودشان مورد تجلیل قرار گرفته‌اند. ایشان در شرایطی تجلیل می‌شوند که در سال 96 با بودجه 100 میلیارد تومانی فعالیت‌های قرآنی معاونت قرآنی ارشاد را تحویل گرفته‌اند. تصدیق می‌کنید که با توجه به تورم و شرایط اقتصادی کشور باید تلاش می‌کردند هر سال این بودجه افزایش پیدا کند تا شایسته تجلیل شوند اما در کمال ناباوری شاهد هستیم 100 میلیارد سال 96 را با 19 میلیارد سال 1400 تحویل می‌دهند.



این در حالی است که طبق برآورد کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی وقت فعالیت‌های قرآنی کشور حداقل به 2 هزار میلیارد تومان نیاز داشته است. به عبارتی با وجود حمایت مجلس برای ارتقای بودجه قرآنی ایشان با قدرت هرچه تمام در راستای کاهش این بودجه تلاش کرده‌اند و به همین جهت خود را شایسته تجلیل دانسته‌اند.

معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد در حالی تجلیل شد که در سالهای اخیر شاهد مسایل بزرگی در مدیریت قرآنی کشور بودیم؛ کم کاری در ارتقای بودجه قرآنی کشور، کوتاهی در تخصیص مناسب همین بودجه اندک، کوتاهی در پیگیری ادغام اتحادیه‌های قرآنی کشور، کوتاهی در پرداخت حق بیمه فعالان قرآنی کشور و ایجاد رخوت و سستی و تعطیلی بسیاری از مؤسسات قرآنی و مردمی از جمله این مسایل است که هر کدام به مجال مجزایی برای بحث نیاز دارد.

حقیر از قوه محترم قضائیه خواستارم در راستای احقاق حق بیش از 5 هزار مؤسسه قرآنی مردمی و بیش از 20 هزار فعال قرآنی کشور به این موضوع ورود جدی کند که چرا با وجود دستورات اکید مقام معظم رهبری جهت گسترش فعالیت‌های قرآنی و همراهی مجلس شورای اسلامی برای ارتقای بودجه قرآنی و تخصیص صحیح آن اقدامی صورت ندادند.

از سال 95 که انجمن خادمان قرآن تشکیل می‌شود همواره در انتخاب خادمان قرآنی به طیف خاصی توجه شده و امسال به اوج خود رسیده است. این انجمن با تلاش مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره آن که متشکل از افراد ذی نفوذ در جریان قرآنی کشور هستند، هر ساله بودجه میلیاردی جهت برگزاری این همایش کم خاصیت صرف می‌کنند بدون اینکه توجه شایسته‌ای به شهرستان‌های محروم در فعالیت‌های قرآنی داشته باشند.

اینکه هر ساله انتخاب این افراد براساس چه ساز و کاری صورت می‌گیرد، نیز از مباحث دیگری است که حتماً باید درباره آن تأمل کرد.

توضیحات ایکنا: بر طبق بررسی‌ها، بودجه 100 میلیارد تومانی مطرح شده در این یادداشت، بودجه تحقق اهداف منشور توسعه فرهنگ قرآنی است که به صورت مستقیم از خزانه به صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی واریز شده و هزینه‌کرد آن مستقیم به معاونت قرآن، عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باز نمی‌گردد و بودجه‌ای است که همه دستگاه‌های امور قرآنی از آن بهره‌مند می‌شوند و در برابر کاهش آن شورای توسعه فرهنگ قرآنی پاسخگو است.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha