آمار ازدواج ارتقا نمی‌یابد مگر با افزایش جمعیت
کد خبر: 3984011
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۳
تندگویان تصریح کرد؛

آمار ازدواج ارتقا نمی‌یابد مگر با افزایش جمعیت

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با اشاره به بحران جمعیت کشور، گفت: آنچنان شیب رو به افزایشی را برای ازدواج نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم مگر روزی که به جبران جمعیت برسیم.

آمار ازدواج دیگر افزایش پیدا نمی‌کند/ قرنطینه خانواده‌‌ها را قوام داد

محمدمهدی تندگویان، معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در گفت‌وگو با ایکنا، در ارزیابی این موضوع که آیا روند افزایش پنج درصدی ازدواج پس از کرونا نیز تداوم خواهد داشت؟ گفت: ممکن است اما اکنون مسئله جمعیت جدی است. وقتی در بازاری بهره‌برداران روبه کاهش باشند، نمی‌توان پیگیر موضوع افزایش بود.

وی تشریح کرد: مشخص است که جمعیت ما و نسلی که باید ازدواج کنند در حال کاهش است. عدم تناسب جنسیت نیز مطرح است و مهاجرت وجود دارد و در صورتی که همه مشکلات ازدواج را هم برطرف کنیم این مسائل، موضوعات آماری جامعه‌شناسی است که موجب می‌شود شیب رو به افزایشی را برای ازدواج نتوانیم پیش‌بینی کنیم مگر روزی که به جبران جمعیت برسیم.

تندگویان به افزایش مرگ و میر و کاهش زاد و ولد به دلیل شیوع کرونا نیز اشاره و اظهار کرد: نگران 15 تا 20 سال آینده هم هستیم که در زمینه جمعیت با چالش و حفره مواجه شویم.

وی به حذف شدن بسیاری از مراسم و تشریفات زائد مرتبط با ازدواج در ایام کرونا نیز اشاره کرد و گفت: باید فرهنگ‌سازی این مسئله به سمتی برود که دائمی شود. قبل از این اگر جوانی مراسم ازدواج برگزار نمی‌کرد، احساس قبح می‌کرد اما اکنون این قبح از بین رفته و حتی می‌توان گفت که زوج‌‌هایی که مراسم برگزار نمی‌کنند موفق‌تر هستند.

معاون امور جوانان اضافه کرد: تلاش داریم با تولید محتوا برخی از اقدامات مثل بازدید از جهیزیه را به سمتی ببریم که مشمئزکننده به نظر برسد و تغییر نگرش ایجاد کنیم. اگر همه رسانه‌‌ها در کنار هم این اقدام را ترویج کنند تأثیر قوی برای بعد از کرونا خواهد داشت.

تاثیر قرنطینه در خانواده‌‌ها

وی در ادامه به تأثیر شیوع کرونا بر افزایش خشونت در خانواده‌‌ها اشاره کرد و گفت: وقتی بحث کرونا پیش آمد و قرنطینه‌ها ایجاد شد، مسئله تاب‌آوری مردم در قرنطینه موضوع جدی بود که مسائلی ایجاد کرد. البته تحلیل ما از این مسئله دوسویه است؛ در بسیاری از خانواده‌‌ها این مسئله به قوام خانواده‌ها کمک و باعث شکل‌گیری روابط مناسبی شد که از آن غفلت شده بود؛ البته این موضوع در خانواده‌‌هایی که حضور والدین در خانواده فاقد مشکلات اقتصادی بود، قابل توجیه است.

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان افزود: اگر بار اقتصادی بر خانواده باشد قرنطینه تاب‌آوری را به حدی کاهش می‌دهد که والدین حوصله حضور در خانه و گوش کردن به مشکلات فرزندان را ندارند اما اگر فرد شغل ایمن داشته باشد و در خانه بودن مشکلات اقتصادی به بار نیاورد به قوام خانواده‌ها کمک می‌‌کند.

وی اضافه کرد: قرنطینه موجب شد بسیاری از روابطی که از بین رفته بود احیا شود اما مشکل این بود که ما فقط به مردم گفتیم در خانه بمانید و برای حضور هدفمند و سازنده مردم در خانه هیچ برنامه‌ای ارائه نکردیم. البته سازمان‌های مردم نهاد جوانان به صورت گسترده به این مسئله ورود و به ارائه مسابقات و برنامه‌های آموزشی مناسب ایام قرنطینه در خانواده‌ها اقدام کردند.

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان، در خصوص پیش‌بینی خود از وضعیت خانواده‌‌های ایرانی پس از کرونا، گفت: کرونا در کنار مشکلاتی که ایجاد کرد، درس‌های خوبی در بحث خانواده داشت از جمله بهره‌مندی از ظرفیت زیر سقف بودن به صورت ادامه‌دار؛ برای بعد از کرونا و تداوم ارتباطات نزدیک اعضای خانواده با هم و کمک به هدفمند شدن این ارتباطات باید برنامه‌ریزی کرد.

به چگونگی ارتباط با جنس مخالف پرداخته نشده است

وی افزود: باید کنترل خشم را هم به والدین و هم فرزندان آموزش دهیم. واقعاً به مسائلی مانند ارتباط با جنس مخالف و احترام به اولیا پرداخته نشده است و این فرصت خوبی است تا این مهارت‌ها را در دوره‌های آموزش مجازی به مردم آموزش دهیم.

انتهای پیام
captcha