برد کرونا در نبرد با ازدواج تجملاتی / میزان ازدواج 4.5 درصد رشد کرد
کد خبر: 3983712
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۷
اعظم کریمی تشریح کرد؛

برد کرونا در نبرد با ازدواج تجملاتی / میزان ازدواج 4.5 درصد رشد کرد

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی وزارت ورزش و جوانان با اشاره به رشد 4.5 درصدی ازدواج در ایام کرونا در ایران، گفت: کرونا موجب حذف مراسم زائد، رسومات نوظهور و تشریفات دست و پاگیر ازدواج در کشور شد.

ازدواج تجملاتی؛ فرهنگی که فقط کرونا حریف آن در ایران شد

اعظم کریمی، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی وزارت ورزش و جوانان، در گفت‌وگو با ایکنا، به تشریح تأثیراتی که شیوع کرونا در کشور بر مقوله ازدواج داشت پرداخت و گفت: یکی از تأثیرات مهم کرونا حذف مراسم زائد، رسومات نوظهور و تشریفات دست و پاگیر ازدواج در کشور بود.

وی اظهار کرد: کرونا به فرهنگ‌سازی ازدواج آسان در کشور کمک کرد. قبل از کرونا این دیدگاه وجود داشت که اگر افراد به حذف مراسم اضافی اقدام کنند، به این معناست که لزوماً توان مالی برگزاری مراسم را ندارند و شاید به نوعی کسر شأن خانواده‌ها محسوب شده و ممکن بود مورد قضاوت قرار گیرند اما در ایام کرونا، دو نفر که می‌خواهند زندگی مشترک خود را آغاز کنند، بدون بسیاری از اضطراب‌ها و استرس‌های مرسوم راهی خانه بخت شدند و هزینه‌هایی که برای یک شب صرف می‌شد را صرف مسائل ماندگارتر زندگی خود کردند.

کریمی با اشاره به اینکه متأسفانه به دلیل مشکلات مالی و عدم تأمین هزینه برگزاری مراسم عروسی،‌ ایام نامزدی برخی از زوج‌ها به درازا می‌کشید، گفت: در ایام کرونا چون مراسم حذف شده بود بسیاری از زوج‌ها به راحتی راهی خانه بخت شدند. در اصل از برگزاری رویدادها و رسوماتی که از دوران نامزدی تا زمان ازدواج و پس از آن بود، صرف‌نظر شد؛ به خصوص اینکه برخی از رسومات اصلاً در فرهنگ ما وجود نداشته و بعدها اضافه شده است. اگر زوج‌هایی که در ایام کرونا بدون تشریفات اضافی زندگی خود را آغاز کرده‌اند، در این زمینه در خانواده‌هایشان فرهنگ‌سازی کنند، تجربه موفقی ایجاد می‌شود و قطعاً این روند ادامه‌دار خواهد بود.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی وزارت ورزش و جوانان از ایجاد فرهنگ و سبک رفتاری بسیار مناسب بین زوج‌ها سخن گفت و افزود: با حذف هزینه‌های جانبی ازدواج، زوج‌های جوان هر آنچه برای شروع زندگی لازم داشتند مثل وسایل اولیه زندگی را با هم تهیه کردند و این تجربه خوبی برای شروع زندگی آنها بود.

وی با اشاره به افزایش 4.5 درصدی آمار ازدواج در کشور پس از 17 سال، گفت: امیدواریم این روند ادامه داشته باشد.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی وزارت ورزش و جوانان در پاسخ به این سؤال که بحران‌های اقتصادی و سایر مشکلات موجود در کشور چه تأثیر روانی در تصمیم جوانان در مقوله ازدواج دارد؟ گفت: به هر حال شرایط اقتصادی و کافی نبودن حمایت‌هایی که از جوانان برای امر ازدواج در کشور وجود دارد قطعاً یکی از موانع امر ازدواج است اما دغدغه بزرگ ما این است که همیشه به موانع اقتصادی پرداخته شده اما به موانع فرهنگی پرداخته نشده است.

ازدواج بهنگام؛ مانع آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی

وی ادامه داد: تلاش برای تقویت مسئولیت‌پذیری در جوانان و ترویج ارزش‌های متعالی تشکیل خانواده می‌تواند به گسترش میزان ازدواج در کشور منجر شود؛ ازدواجی که به موقع رخ دهد در فرزندآوری به موقع نیز تأثیر قوی خواهد داشت و کمتر با بحران‌هایی که این روزها از آن صحبت می‌شود مواجه خواهیم بود. پرداختن به مقوله‌های فرهنگی و اجتماعی ازدواج از طریق نهادهای دست‌اندرکار و برنامه‌ریز باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

وی در ادامه به آسیب‌شناسی حمایت‌های مالی دولت در قالب وام به زوج‌های جوان پرداخت و گفت: باید فکر کنیم آیا زوج‌های جوان توان مالی بازپرداخت این وام را دارند؟ آیا نباید از یک شغل مطمئن برخوردار باشند تا بتوانند برنامه‌ریزی جدی روی هزینه‌هایشان انجام دهند؟ این موارد، موضوعاتی هستند که باید در همه ابعاد به آن توجه شود.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی وزارت ورزش و جوانان در پاسخ به این سؤال که کرونا چه موانعی برای اجرای برنامه‌های معاونت جوانان ایجاد کرد؟ گفت: کاری که ما کردیم انتقال برنامه‌ها به فضای مجازی بود. کارگاه‌های آموزشی پیش از ازدواج در مناطق سفید کرونایی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و در مناطق قرمز در بستر فضای مجازی برگزار شد. تلاش کردیم مهارت‌آموزی به جوانان را تعطیل نکنیم اما قطعاً بسیاری از رویدادهایی که در جامعه ایجاد نشاط می‌کرد، حذف شد و امیدواریم مجدداً با از بین رفتن کرونا بتوانیم با اجرای برنامه‌های میدانی مؤثر، نشاط و شادمانی را به جامعه بازگردانیم.

وی در پایان گفت: بحث ازدواج جوانان و تشکیل خانواده باید به عنوان رویکرد اصلی دولت آینده در نظر گرفته شود و با نگاه آسیب‌شناسی و راهبردهای عملی با این مقوله مواجه شد.  

انتهای پیام
captcha