6 جلسه مشاوره برای زوج‌های جوان ارائه می‌شود/ کاهش سن ازدواج با ایجاد خوابگاه متأهلین
کد خبر: 3983679
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۰
در مراسم روز ملی ازدواج مطرح شد؛

6 جلسه مشاوره برای زوج‌های جوان ارائه می‌شود/ کاهش سن ازدواج با ایجاد خوابگاه متأهلین

در مراسم روز ملی ازدواج، ضمن اعلام مصوبه ارائه شش جلسه مشاوره رایگان برای زوج‎‌های جوان از سوی دولت، ایجاد خوابگاه متأهلان در دانشگاه‌ها به عنوان راه‌کار کاهش سن ازدواج مطرح شد.

6 جلسه مشاوره رایگان برای زوج‌های جوان/ خوابگاه متأهلین ایجاد کنیم

به گزارش ایکنا، مراسم روز ملی ازدواج امروز دوشنبه 21 تیرماه با رونمایی از طرح ارتقای سلامت روان خانواده‌های شاهد و ایثارگر و محصولات فرهنگی و رسانه‌ای در موضوع ازدواج و خانواده و تقدیر از زوجین و فعالین حوزه ازدواج برگزار شد.

مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش و جوانان در این مراسم، گفت: موارد مربوط به تسهیلات ازدواج حکایت از این دارد که نظام و دولت در جهت حمایت مالی از جوانان تلاش خوبی کرده‌اند. خوشبختانه با حمایت دولت و مجلس، وام ازدواج امسال به ۷۰ و ۱۰۰ میلیون تومان رسید و تلاش دولت، کمک به جوانان با توجه به وضعیت اقتصادی است. از سوی دیگر تلاش کردیم شرایط ارائه خدمات مشاوره‌ای قبل و بعد از ازدواج را فراهم کنیم تا زوجین در سال‌های ابتدای زندگی دچار مشکل نشوند.

وزیر ورزش و جوانان افزود: آمارهای سال ۹۹ نشان می‌دهد که ازدواج‌ها ۴.۶ درصد افزایش یافته، اما در مقابل، آمار طلاق‌ها نیز افزایش داشته است. مسائلی مانند تغییر ارزش‌ها، سبک زندگی و تفکرات در افزایش طلاق مطرح است و ما در معرض تهاجم فرهنگی دشمن قرار داریم، اما به طورکلی افزایش تمایل جوانان به ازدواج به چالش عمده مسئولین کشور تبدیل شده است.

وی ادامه داد: دغدغه مسئولین این است که آیا تنها تأمین مالی برای ازدواج جوانان کافی است یا خیر و باور ما این است که به هر شکل ممکن باید موانع ازدواج رفع شود و جوانان به یک بلوغ فکری برسند و درک کنند که ازدواج نه تنها موجب ایجاد مشکلات مالی نمی‌شود، بلکه برکاتی دارد و موجب رشد و پیشرفت جوانان می‌شود.

رشد ۴۰ درصدی در سازمان‌های مردم‌نهاد

سلطانی‌فر به فعالیت سازمان‌های مردم نهاد در کشور نیز اشاره و عنوان کرد: در حال حاضر حدود سه هزار و 800 سازمان مردم‌نهاد در کشور داریم که حدود دو میلیون جوان در آنها فعال هستند و شاهد رشد ۴۰ درصدی در سازمان‌های مردم‌نهاد هستیم.

در ادامه مراسم محمدمهدی تندگویان، معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با اشاره به فرارسیدن سالروز ازدواج حضرت فاطمه(س) و حضرت علی(ع) گفت: خلقت مدیون این ازدواج آسمانی و زوجیت این بزرگواران است.

وی به تولید محتوای فرهنگی انجام شده در حوزه ازدواج اشاره کرد و گفت: ۴۰۰ تشکل جوانان درگیر تولید محتوای فرهنگی حوزه ازدواج و خانواده بودند. وقتی خود جوانان کاری را با زبان خود برای جوانان انجام می‌دهند، نتیجه بسیار اثرگذار خواهدبود؛ تشکل‌های جوانان این کار را می‌توانند برای همه موضوعات و همه نهادها به راحتی انجام دهند.

وی با اعلام این خبر که محصولات فرهنگی تولید شده به صورت رایگان در اختیار همه نهادهای سیاستگذار و فرهنگی قرار داده شده است، گفت: انتظار ما از همه این نهادها چیزی جز ترویج و نشر این آثار نیست و امیدواریم از این مجموعه بهره‌برداری لازم صورت گیرد.

به مرز ۵۰۰ مرکز مشاوره ازدواج و خانواده در کل کشور رسیده‌ایم

تندگویان به ضرورت امر مشاوره در رونق ازدواج و تقویت و استحکام خانواده تأکید کرد و گفت: خوشبختانه در این دوره به مرز ۵۰۰ مرکز مشاوره ازدواج و خانواده در کل کشور رسیده‌ایم، اما مشکل اصلی در این حوزه عدم بهره‌برداری استفاده‌کنندگان از موضوع بیمه خدمات مشاوره است که ما همه مکاتبات آن را انجام داده‌ایم و تنها یک همت عالی و نهایی نیاز است که از نمایندگان مجلس می‌خواهیم به این موضوع توجه ویژه داشته باشند.

6 جلسه مشاوره رایگان برای زوج‌های جوان

وی اعلام کرد: دولت شش جلسه رایگان برای زوجین جوان در نظر گرفته که این اقدام کمک خوبی به آنها می‌کند، اما بسیاری از جوانان نیازمند ادامه جلسات مشاوره حتی پس از آغاز زندگی مشترک هستند که امیدواریم با بیمه شدن مشاوره، جوانان از خدمات این حوزه بهره‌مند شوند.

وی در ادامه تصریح کرد: سال‌هاست که خواستار تبدیل مشوق‌های مقطعی به مشوق‌های دائمی هستیم. مشوق‌های مقطعی و وام‌های مختلف خوب است، اما باید مشوق‌های دائمی هم داشته باشیم که موضوعات فرزندآوری و فرزندپروری را هم پوشش دهند که امیدواریم این موضوع در فصل بودجه‌بندی مورد توجه قرار بگیرد.

در ادامه، بانکی‌پور، رئیس کمیته زنان و خانواده کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی طی سخنانی عنوان کرد: با توجه به شرایط کنونی و آسیب‌پذیری جوانان و تهدیدات فضای مجازی، باید سن ازدواج را پایین آوریم تا جوانان ما ازدواج به هنگام داشته باشند.

خوابگاه متأهلین در دانشگاه‌ها ایجاد کنیم

وی افزود: ازدواج را نباید با تشکیل خانواده گره زد؛ می‌توان از الگوهایی نظیر نامزدی و عقد طولانی استفاده کرد تا جوان‌ها در فضای ارتباطی غلط قرار نگیرند و بتوانند در شرایط مساعدی ازدواج کنند و زمینه برای تشکیل خانواده برای آنها فراهم شود. یکی از مسائل مهم برای پایین آوردن سن ازدواج، خوابگاه متأهلین در دانشگاه‌ها است که اگر این مهم محقق شود، مشکل مسکن دانشجویان در سنین پایین حل می‌شود و ازدواج راحت‌تری صورت می‌گیرد.

این نماینده مجلس افزود: هشت میلیون و دویست هزار دختر دهه شصتی داریم که یک و نیم میلیون نفر آنها هنوز ازدواج نکرده‌اند. مسئولین باید به این مهم توجه کنند و ابتدا زمینه ازدواج جوانان این دهه را فراهم کنند. در قانون جوانی جمعیت در مجلس، وام ازدواج را به ١٤٠ میلیون تومان رساندیم، اما اگر در سن پایین‌تر ازدواج صورت گیرد، این میزان به ٢٠٠ میلیون تومان افزایش خواهد یافت.

وی به بحران پیری جمعیت اشاره کرد و گفت: مسئله پیری جمعیت به هیچ وجه نباید دست کم گرفته شود، چرا که این بحران واقعاً با هیچ بحران دیگری قابل مقایسه نیست. باید نهضت ازدواج و فرزندآوری را برای جلوگیری از پیری جمعیت مورد تأکید قرار دهیم و الگوی فرزندآوری هم باید متحول شود تا جایی که هر خانواده وارد سه فرزندی شود. ما در حالی پیر می‌شویم که کشورهای اطراف ما همه جوان هستند و این مهم را باید جدی بگیریم تا به سیاه‌چاله جمعیت نیفتیم، چرا که اگر این اتفاق رخ دهد، قطعا با بحران مواجه خواهیم شد.

غلامعلی افروز، استاد دانشگاه نیز در مراسم گفت: ازدواج یک نیاز فطری است و پرشکوه‌ترین رخداد هستی محسوب می‌شود. ازدواج فلسفه ابداع، بقا و حیات انسان است و فلسفه خلقت بر زوجیت استوار است. قانون خلقت بر زوجیت هستی بنا شده است و در جمادات و نباتات هم وجود دارد، اما در انسان، ازدواج برخلاف نباتات و جمادات، انتخابی است.

وی با تأکید بر اهمیت انتخاب خوب در ازدواج تصریح کرد: انتخاب در ازدواج اگر خوب و منطقی صورت گیرد، منجر به طلاق نخواهد شد. غایت ازدواج، رسیدن به آرامش است و برخی از وجوه یک انتخاب خوب طهارت نفسانی، آرامشگری در همسر، مودت و رحمت است.

انتهای پیام
captcha