شب ادیان در برلین برگزار شد/ حافظ و گوته؛ شخصیت‌های تأثیرگذار جهانی
کد خبر: 3977849
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۱

شب ادیان در برلین برگزار شد/ حافظ و گوته؛ شخصیت‌های تأثیرگذار جهانی

دهمین جشنواره فرهنگی «شب طولانی ادیان» در برلین با حضور ایران‌شناسان آلمانی و با نگاهی به زندگی حافظ و گوته در فضای مجازی برگزار شد.

به گزارش ایکنا به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، با همکاری و مشارکت «انستیتو فرهنگی حافظ» در برلین، دهمین جشنواره فرهنگی «شب طولانی ادیان» در برلین در بستر فضای مجازی برگزار شد.

در برنامه‌های این جشنواره توماس اُگر، ایرانشناس و اسلام‌شناس آلمانی و رئیس مؤسسه فرهنگی حافظ درباره پیوند حافظ و گوته از شاعران مشهور دو کشور ایران و آلمان و به عنوان شخصیت‌های تأثیرگذار جهانی در عرصه فرهنگ و ادب سخنرانی کرد.

وی اظهار کرد: حافظ شاعری است که ادبیات ایران را به اوج رساند و گوته که از شاعران برجسته جهانی است، خود را وامدار شعر حافظ می‌داند و سخت شیفته این شاعر ایرانی است. پانصد سال از روزگار حافظ گذشت تا گوته 75 ساله متن ترجمه دیوان حافظ را که توسط «یوزف فُن هامر پورگشتال» به آلمانی ترجمه شده بود، دید و آن را با اشتیاق مطالعه کرد و بدین ترتیب شیفته وی شد.

توماس اٌگر افزود: بسیای از منتقدان و صاحب نظران فن، وقتی شعر گوته را بررسی می‏‌کنند، به الهام‌گیری او از حافظ اشاره دارند و وی را برادر دوقلوی حافظ قلمداد می‌کنند.

وی همچنین، حافظ و گوته را مظهر گفت‌وگوی فرهنگی میان شرق و غرب دانست و گفت: سخن‌گفتن از این ادیبان نه فقط تکریم دو هنرمند، بلکه تقویت همدلی و هم‌زبانی است که در دو عصر و در دو سرزمین متفاوت روی داده است. ما با آنکه همزبان نیستیم، وی همدلیم و می‏توانیم با الگوبرداری از ادیبان‌مان با هم به گفتمان بنشینیم و حقیقت وجودی خود را که همان همدلی است، ترویج دهیم.

توماس اٌگر تأکید کرد: سال 2019  مقارن با دویستمین سالگرد چاپ و انتشار دیوان غربی و شرقی گوته بود. این اثر گوته در ماه آگوست سال ۱۸۱۹ منتشر شد. گوته در این کتاب به گفتمان بین فرهنگی اشاره می‌کند و به همین دلیل این اثر در دویست سال گذشته به عنوان اثری جهانی شناخته شده است. گوته در بخشی از این دیوان می‌گوید که شرق و غرب دیگر نمی‌توانند از یکدیگر جدا شوند.

این ایرانشناس آلمانی در ادامه با اشاره به محل بنای یادبود حافظ و گوته در وسط پارک مرکزی شهر «وایمار» به صورت دو صندلی روبروی هم که به نماد تمدن ایران و آلمان است، افزود: این یادبود و اشعار مندرج بر روی سنگ‌های گرانیت آن نمادی از گفت‌وگوی فرهنگ‌ها است.

از دیگر برنامه‌های «انستیتو فرهنگی حافظ» در این جشنواره، نگاهی مجمل به اقلیت‌های دینی شناخته شده در ایران بود. در این برنامه خانم آندریا روشکه، نویسنده و ژورنالیست آلمانی پیرامون اقلیت‌های دینی ایران سخنرانی کرد.

وی بیان کرد: زندگی مسالمت‌آمیز ادیان زرتشتی، یهودی و مسلمان در کنار هم یکی از ویژگی‌های مهم مردم ایران به ویژه سکنه شهر یزد به شمار می‌رود که هر ساله گردشگران زیادی را به بهانه دیدن آتشکده زرتشتیان و کنیسه‌ یهودیان در مجاورت مسجد جامع کبیر یزد و سبک زندگی مردمانش به این شهر می‌کشاند.

انتهای پیام
captcha