پژوهشگر باید امانتدار، باصداقت و شجاع باشد
کد خبر: 3977703
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۷
حجت‌الاسلام عشرتی:

پژوهشگر باید امانتدار، باصداقت و شجاع باشد

رئیس مؤسسه آموزش عالی معصومیه خواهران با بیان اینکه پژوهش مانند هوا برای انسان است، گفت: انسان پژوهشگر باید سختکوش، اهل جرئت و جسارت، حوصله و صبر، خلاقیت و صداقت باشد.

پژوهشگر باید امانتدار، باصداقت و شجاع باشدبه گزارش حجت‌الاسلام والمسلمین غلام‌عباس عشرتی، رئیس مؤسسه آموزش عالی معصومیه خواهران، 25 خردادماه، در جمع پژوهشگران برتر این مؤسسه با بیان اینکه پژوهش مهمترین مقوله بشریت و امر مهمی مانند هوا برای موجود زنده است، گفت: انسان اگر بخواهد در شرایط موجود درست زندگی کند باید پژوهش داشته باشد و طبعاً انسان پژوهشگر اهل تحقیق، بررسی، خلاقیت و نوآوری است. پژوهش قدرت درک درست از جهان پیرامونی به انسان می‌دهد و پژوهشگر قدرت تحلیل و تجزیه خوبی از موضوعات اطراف خود می‌یابد.

وی افزود: وقتی ما در عرصه بین‌المللی می‌بینیم که رهبری به زیبایی مسائل را تجزیه و تحلیل می‌کنند و دشمن‌شناسی دقیقی دارند، ناشی از این است که اهل تحقیق و دقت هستند. انسان پژوهشگر باید سخت‌کوش، اهل جرئت، جسرت، حوصله و صبر باشد؛ اگر دقیق نباشد هر چه دیگران گفتند و در آثارشان نوشتند می‌پذیرد.

عشرتی اضافه کرد: امانتداری و صداقت هم برای پژوهشگر مهم است، اگر پژوهشگر بهره علمی از جایی برد باید صداقت و امانتداری را رعایت کند و اهل ابتکار و خلاقیت باشد، پرسشگر باشد و سؤال داشته باشد و دنبال حل آن برود و لازمه دیگر پژوهش تواضع و فروتنی در یادگیری است. پژوهشگر متکبر نمی‌تواند بهره علمی داشته باشد، لذا در جامعه اثرگذار هم نخواهد بود؛ رهبری بارها در فرمایشاتشان فرمودند که ما از علوم غرب و بخش‌های مفید آن استفاده می‌کنیم با اینکه ایشان در دشمن‌شناسی متبحر هستند.

وی با اشاره به فعالیت‌های پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی بیان کرد: سابقه فعالیت‌های پژوهشی دفتر به چند دهه باز می‌گردد و در بین پژوهشگاه‌های کشور از نظر تعداد محققان و تعداد پژوهش مانند خورشید می‌درخشد، از چند سال قبل، قطب‌های فکری و فرهنگی هم در دفتر ایجاد شد تا به مسائل جدید و مورد نیاز جامعه بپردازد؛ امروز تحقیقات کاربردی و حل مسئله مهم است.

رئیس مؤسسه آموزش عالی معصومیه خواهران اضافه کرد: اگر تحقیقات ما کاربردی باشد طبعاً مخاطبان خاص خود را دارد چون نیاز بشر در این راستا وجود دارد؛ مؤسسه معصومیه هم دنبال تحقیقات و مسائل کاربردی هستیم تا مشکلاتی از مشکلات جامعه به خصوص در عرصه زنان و دختران مرتفع شود. اگر این پژوهش‌ها انجام شد جایگاه خود را پیدا خواهیم کرد و مبلغان در تراز ملی هم با این پشتوانه پژوهشی تربیت خواهند شد.

وی اشاره به جایگاه رای و نظر مردم در نظام اسلامی تصریح کرد: در ابتدای انقلاب برخی به امام پیشنهاد دادند که اجازه دهید چندسال از پیروزی انقلاب بگذرد سپس رفراندوم و انتخابات نسبت به نظام و قانون اساسی انجام شود، ولی ایشان مخالفت کردند که چون اعتقاد به رای مردم و اثرگذاری آن داشتند. 

در پایان این جلسه از سه تن از پژوهشگران موفق این مؤسسه، مریم‌السادات رضوی، معصومه ستوده‌آرانی، نفرات ممتاز در جشنواره علامه حلی و فریده پیشوایی، دانشجوی سطح 4 تفسیر تجلیل شد.

انتهای پیام
captcha