انتخاب اصلح؛ موضوع محوری در جامعه اسلامی / قدرت تغییر سرنوشت را دست کم نگیریم
کد خبر: 3977686
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۷
در میزگرد تخصصی ایکنا «انتخاب اصلح از دیدگاه قرآن» مطرح شد؛

انتخاب اصلح؛ موضوع محوری در جامعه اسلامی / قدرت تغییر سرنوشت را دست کم نگیریم

مدیر حوزه‌های علمیه استان کردستان با بیان اینکه انتخاب فرد اصلح از موضوعات مهم و محوری در جامعه اسلامی است، گفت: اگر مردم در انتخابات حضور پررنگ، حداکثری و انتخاب درستی نداشته باشند، سرنوشت کشور به خطر خواهد افتاد، بنابراین انتخابات در جامعه اسلامی از اهمیت بالایی برخوردار است.

انتخاب فرد اصلح؛ از موضوعات محوری در جامعه اسلامی /عدم شرکت در انتخابات؛ یک خودکشی سیاسی و اجتماعی

به گزارش ایکنا از کردستان، حجت‌الاسلام نادر رنجبر، مدیر حوزه‌های علمیه استان کردستان، در میزگرد تخصصی «انتخاب اصلح از دیدگاه قرآن» ایکنای کردستان اظهار کرد: انتخابات یکی از مسائل مهم هر کشور و جامعه‌ای است و کشورهایی که نظام سیاسی خود را مبتنی بر رأی مردم کرده‌اند و نظام مردم‌سالاری است، حکومت‌ها  باید خود را در معرض امتحان مردم قرار دهند.

وی با اشاره به اینکه در فرمایش برخی از بزرگان و صاحب‌نظران ما تعابیر دقیق و حکیمانه‌ای وجود دارد که نشان از اهمیت حضور و اهمیت انتخابات دارد، افزود: وقتی بر نظر امام خمینی(ره) به عنوان بنیان‌گذار انقلاب اسلامی و مقام معظم رهبری به عنوان سکان‌دار انقلاب مروری می‌کنیم، اهمیت حضور مردم در عرصه‌های مختلف به‌ویژه انتخابات مشخص می‌شود.

مدیر حوزه‌های علمیه استان کردستان مردم را ستون فقرات جامعه در حکومت اسلامی دانست و بیان کرد: جامعه به مردم تکیه می‌کند و حکومتی که در آن مردم نقش نداشته باشند، نمی‌تواند اهداف و آرمان‌هایی که به آن معتقد است، را دنبال کند. بحث انتخابات یکی از مباحث محوری و مهم در نظام‌های مبتنی بر مردم‌سالاری است و مردم باید نقش خود را به بهترین شیوه در این امر ایفا کنند.

حجت‌الاسلام رنجبر با اشاره به مشکلات عدم حضور مردم در انتخابات افزود: اگر مردم در انتخابات حضور پررنگ و حداکثری و انتخاب درستی نداشته باشند، سرنوشت کشور به خطر خواهد افتاد، لذا انتخابات در جامعه اسلامی از اهمیت بالایی برخوردار و انتخاب فرد اصلح از موضوعات مهم و محوری در جامعه اسلامی است.

گناه نابخشودنی

حجت‌الاسلام محمدمهدی منادی، مسئول دفتر نهاد دانشگاه فرهنگیان، در ادامه این میزگرد اظهار کرد: در قرآن کریم یکی از منکرها و مکروه‌هایی که خداوند به شدت با آن برخورد کرده، پدیده قتل است، این قتل گاهی اوقات براثر فاعل دیگری غیر از خود انسان و گاهی به دلیل سوء‌رفتار فرد یا خودکشی صورت می‌گیرد.

وی افزود: خودکشی به این معنی است که فرد قبل از آنکه خداوند نعمت حیات را از فرد بگیرد، خود فرد اقدام به این کار می‌کند که این امر به شدت مورد غضب الهی بوده و یکی از گناهان نابخشودنی بوده است.

مسئول دفتر نهاد دانشگاه فرهنگیان با اعلام اینکه در آیه 93 سوره نساء خداوند متعال می‌فرماید: «وَمَنْ يَقْتُلْ مُؤْمِنًا مُتَعَمِّدًا فَجَزَاؤُهُ جَهَنَّمُ خَالِدًا فِيهَا وَ غَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَلَعَنَهُ وَأَعَدَّ لَهُ عَذَابًا عَظِيمًا؛ و هر کس مؤمنی را از روی عمد بکشد، کیفرش دوزخ است که در آن جاودانه خواهد بود، و خدا بر او خشم گیرد، و وی را لعنت کند و عذابی بزرگ برایش آماده سازد»؛ گفت: امام جعفر صادق(ع) نیز در این زمینه می‌فرماید: «مؤمن ممکن است به هر بلایی مبتلا شود و با هر مرگی می‌تواند از دنیا برود به جز با خودکشی» خداوند عذاب بزرگی را برای فرد قاتل یا کسی که خودکشی می‌کند، قرار داده است.

وی افزود: در زندگی انسان ما با دو بخش حیات و مرگ مواجه هستیم براین اساس فردی که دارای حیات بوده، در زندگی خود منشأ اثر است و فردی که مرده است حتی نمی‌تواند پشه‌ای را از خود دور کند پس هیچ اثرگذاری ندارد.

قدرت تغییر سرنوشت

حجت‌الاسلام منادی بیان کرد: در ساحت اجتماعی نیز یک اجتماع دارای حیات سیاسی و اجتماعی است و یک جامعه اگر حی باشد باید منشأ اثر شود همچنانکه خداوند حی، منشأ اثر در کل کائنات است لذا جامعه‌ای که دارای حیات است نه تنها دارای حق تغییر سرنوشت بلکه دارای قدرت تغییر سرنوشت نیز هست.

وی با اشاره به آیه 11 سوره رعد که می‌فرماید: «إِنَّ اللَّهَ لَا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ؛ در حقيقت ‏خدا حال قومى را تغيير نمى‌دهد تا آنان حال خود را تغيير دهند، افزود: جامعه‌ای که خود را مرده بپندارد و یا تصور این را داشته باشد که نمی‌تواند تغییر ایجاد کند، این جامعه خود را میرانده است و یک خودکشی سیاسی و اجتماعی در آن روی داده است.

مسئول دفتر نهاد دانشگاه فرهنگیان اظهار کرد: در بحث انتخابات گاهی عنوان می‌کنیم یک جامعه قدرت و مجال انتخاب و اعمال نظر را ندارد و گاهی در جامعه‌ای مجال تغییرات، اعمال نظر و تغییر سرنوشت وجود دارد اگر در این جامعه انتخاب صورت نگیرد، جامعه مرده و دست به خودکشی اجتماعی و سیاسی زده است.

وی در ادامه گفت: همانگونه که خودکشی فردی دارای یک عذاب ابدی است، خودکشی اجتماعی نیز دارای عذاب الهی است و شاید خداوند از گناه فردی بگذرد اما از گناه اجتماعی نمی‌گذرد چراکه علاوه بر حقوق خود، حقوق دیگران را نیز ضایع کرده و ظلمت را برای همگان به ارمغان آورده است.

حجت‌الاسلام منادی افزود: اگر خود بر جامعه‌غضب بگیرد، درهای آسمان بسته می‌شود و هستی خود را جمع می‌کند و دیگر نعمت‌های خدا از جامعه‌ای که خداوند برآن غضب گرفته است، روی گردان خواهد شد و علائم غضب الهی در هستی طنین‌انداز خواهد شد.

وی تأکید کرد: اگر جامعه‌ای نتواند انتخابات خوب و مؤثری داشته و نتواند رئیس‌جمهور یا شورای شهر خوبی را برای خود انتخاب کند یعنی آن جامعه دچار خودکشی سیاسی شده است و حق اثرگذار بودن خود را با دست خود خفه کرده است.

قهرکردن با انتخابات راه صحیحی نیست

حجت‌الاسلام اسفندی، معاون رئیس دفتر نهاد دانشگاه علوم پزشکی کردستان، در ادامه این میزگرد با اشاره به آیه 11 سوره رعد گفت: خداوند هیچ تغییری را در جامعه ایجاد نمی‌کند مگر اینکه خود آن قوم و جامعه آرمان‌هایشان را بشناسند و براساس آن حرکت کنند تا خداوند بر اساس حرکت و پویایی جامعه بسترهای لازم تغییر را در جامعه ایجاد کند.

وی افزود: بر اساس این آیه یکی از سنت‌های اجتماعی که خداوند برای ما معرفی می‌کند و باید در بستر اجتماع محل وقوعش را ببینم، انتخابات است.

معاون رئیس دفتر نهاد دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به اینکه یکی از بسترهای این سنت اجتماعی آیات 21 تا 25 سوره مائده در مورد قوم بنی اسرائیل و همراهان حضرت موسی(ع) است، افزود: بعد از آنکه یاران حضرت موسی از چنگال فرعون آزاد شدند، حضرت موسی به آن‌ها فرمود: «يَا قَوْمِ ادْخُلُوا الْأَرْضَ الْمُقَدَّسَةَ الَّتِي كَتَبَ اللَّهُ لَكُمْ وَلَا تَرْتَدُّوا عَلَى أَدْبَارِكُمْ فَتَنْقَلِبُوا خَاسِرِينَ؛ اى قوم من به سرزمين مقدسى كه خداوند براى شما مقرر داشته است، درآييد و به عقب بازنگرديد كه زيانكار خواهيد شد».

وی افزود: بر اساس این آیه قرآن اگر ما انتخاب صحیحی انجام ندادیم و متوجه شدیم مسیری را که رفتیم، اشتباه بوده است، قهر کردن با انتخابات راه درست نیست بلکه راه را باید اصلاح کنیم و به مسیر صحیح برگردیم اما اگر به همان راه قبلی برگشتید و ادامه دادید از زیانکاران خواهید شد.

حجت‌الاسلام اسفندی با اشاره به آیه 22 سوره مائده که می‌فرماید: «قَالُوا يَا مُوسَى إِنَّ فِيهَا قَوْمًا جَبَّارِينَ وَإِنَّا لَنْ نَدْخُلَهَا حَتَّى يَخْرُجُوا مِنْهَا فَإِنْ يَخْرُجُوا مِنْهَا فَإِنَّا دَاخِلُونَ؛ گفتند اى موسى در آنجا مردمى زورمندند و تا آنان از آنجا بيرون نروند ما هرگز وارد آن نمى‌شويم پس اگر از آنجا بيرون بروند ما وارد خواهيم شد»، بیان کرد: تصور غلط اینکه ما منتظر باشیم تا خداوند مقدرات یک جامعه را تغییر دهد یک تصور غلط است حتی اگر پیامبر الهی در داخل قوم باشد، آن پیغمبر به تنهایی نمی‌تواند تغییر و تحول در جامعه ایجاد کند.

وی افزود: ثمره عدم همراهی قوم بنی اسرائیل با حضرت موسی(ع) آن شد که چهل سال در آن بیابان ماندند چراکه با ولی خدا همراهی و مشارکت نکردند و به جای یک جامعه پویا و فعال یک جامعه ایستا شدند و خداوند آنها را جزو فاسقان می‌داند.

معاون رئیس دفتر نهاد دانشگاه علوم پزشکی کردستان یادآور شد: اگر تغییر و تحولی در بستر اجتماعی روی داد از مسیر خواست و جمهور آرای مردم روی خواهد داد و اگر ما پاپس کشیدیم نه تنها تغییر و تحول روی نخواهد داد بلکه جامعه به سمت عقب حرکت می‌کند.

تعیین اهمیت انتخاب بر زندگی فردی و اجتماعی

محمد عبدالملکی، مدیر فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان، در این میزگرد بیان کرد: برای مشخص شدن اهمیت انتخابات برای افراد جامعه باید جایگاه و اهمیت انتخاب را در زندگی فردی آن‌ها مشخص کنیم و بعد از آن فرد به نقش خود پی خواهد برد.

وی افزود: وقتی یک جوان بداند که انتخاب یک دوست خوب، انتخاب یک رشته تحصیلی و یا انتخاب یک همسر برای زندگی در میزان موفقیت و اثرگذار بودن فرد در زندگی فردی و اجتماعی تا چه حد تأثیر خواهد داشت به اهمیت انتخابات و نقش خود در آن پی خواهد برد.

مدیر فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان یادآور شد: اهمیت حرکت در زندگی را نیز باید برای جوانان تشریح و ترسیم کنیم چراکه اگر فردی روحیه رخوت و عدم حرکت را در زندگی داشته باشد، نمی‌تواند اقدام اثرگذاری در زندگی برای خود انجام دهد و این رخوت و بی‌حرکتی در جامعه و موضوع انتخابات نیز تأثیر منفی خواهد داشت.

انتهای پیام
captcha