برگزاری کارگاه آموزشی «نرم‌افزار جامع‌التفاسیر»
کد خبر: 3977581
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۹

برگزاری کارگاه آموزشی «نرم‌افزار جامع‌التفاسیر»

انجمن علمی – دانشجویی دانشکده علوم قرآنی آمل کارگاه آموزش نرم‌افزار جامع‌التفاسیر را به صورت مجازی برگزار کرد.

برگزاری کارگاه آموزشی «نرم‌افزار جامع‌التفاسیر»

به گزارش ایکنا، کارگاه آموزشی «نرم‌افزار جامع‌التفاسیر» روزگذشته، 24 خرداد از سوی انجمن علمی - دانشجویی دانشکده علوم قرآنی آمل و انجمن علمی - دانشجویی علوم قرآن و حدیث دانشگاه شهید مدنی آذربایجان شرقی با ارائه رقیه صادقی‌نیری، دانشیار و عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه شهید مدنی، به صورت زنده در سامانه ادوب‌کانکت با حضور دانشجویان قرآنی برگزار شد.

صادقی در این کارگاه گفت: نرم‌افزار جامع‌التفاسیر از مجموعه نرم‌افزارهای مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور است. این مجموعه یک کتابخانه بزرگ سیار علوم قرآنی است و در خصوص چگونگی نصب نرم‌افزار توضیحاتی را ارائه و محیط کاربری آن را معرفی می‌کند.

وی در ادامه به توضیح نحوه کار با این نرم‌افزار پرداخت و افزود: اگر در محیط اصلی بر روی تصویر کعبه کلیک کنیم، صفحه‌ای باز می‌شود که اسامی سوره‌ها و آیات در آن مشخص است و می‌توانیم آیه مورد نظر را انتخاب کنیم. در این نرم‌افزار ترجمه‌های مختلفی وجود دارد که می‌توان هر کدام را انتخاب کرد. ترجمه‌های قدیمی دقیق‌تر و ترجمه‌های جدید روان‌تر هستند. برای دریافت یک ترجمه خوب از آیه، باید بین ترجمه دقیق و روان جمع کرد.

صادقی درباره نحوه استفاده از تفسیرهای موجود در نرم‌افزار نیز بیان کرد: در قسمت تفاسیر، تفسیرهای مختلفی وجود دارد که می‌توان تفسیر مورد نظر را انتخاب کرد و برای دریافت شناسه کتاب‌ها، اگر بر روی شکل کوچک کتاب کنار نام تفسیر کلیک کنیم، می‌توانیم اطلاعات کتاب‌شناسی مانند ناشر، مکان نشر، تاریخ چاپ و بقیه موارد را برای ارجاع دادن در پژوهش‌ها دریافت کنیم.

وی تصریح کرد: از دیگر قابلیت‌های این نرم‌افزار، استفاده از لغت‌نامه‌ها است که می‌توان برای دریافت ریشه، مشتقات و معنای واژه‌ها از این بخش استفاده کرد.

انتهای پیام
captcha