اخلاق قرآنی یعنی نامزد منتخب به آنچه می‌گوید، عمل کند
کد خبر: 3977297
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۶

اخلاق قرآنی یعنی نامزد منتخب به آنچه می‌گوید، عمل کند

مدرس و داور قرآن کریم با اشاره به سوره صف، گفت: خداوند می‌فرماید: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ؛ ای کسانی که ایمان آورده‌اید، چرا چیزی به زبان می‌گویید که در مقام عمل خلاف آن می‌کنید؟» این آیه، آیه انتخاباتی است و این یعنی نامزد منتخب باید به آنچه گفته عمل کند.

اخلاق قرآنی یعنی نامزد منتخب به آنچه می‌گوید عمل کندسیدجواد سادات فاطمی، مدرس و داور قرآن کریم در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، در خصوص رعایت اخلاق انتخاباتی براساس آموزه‌های قرآنی، بیان کرد: متأسفانه در مناظرات انتخاباتی برخی از کاندیداها بر حسب ظن و گمان و بدون مدرک مستند دیگر نامزدها را تخریب می‌کنند و این در حالی است که خداوند در آیه 12 سوره حجرات می‌فرماید: يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثِيرًا مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ، اى كسانى كه ايمان آورده‏‌ايد از بسيارى از گمان‌ها بپرهيزيد كه پاره‏‌اى از گمان‌ها گناه است و جاسوسى نكنيد.


بیشتر بخوانید:


سادات‌فاطمی با اشاره به بخش دیگری از این آیه شریفه که می‌فرماید: وَلَا تَجَسَّسُوا، تصریح کرد: اینکه در جلسات مناظره نامزدها در خصوص زندگی شخصی برخی دیگر تجسس می‌کنند نیز کار صحیحی نیست، بلکه صرفاً باید عملکرد مدیریتی نامزدها زیر ذره‌بین باشد و در آن امور باید تجسس کرد، لذا دخالت در امور شخصی کاندیدا از منظر قرآن، تجسس و کاری ناشایست است.

وی افزود: خداوند در قرآن کریم و در سوره صف می‌فرماید: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ؛ ای کسانی که ایمان آورده‌اید، چرا چیزی به زبان می‌گویید که در مقام عمل خلاف آن می‌کنید؟» این آیه در واقع متناسب با مقوله انتخابات است و این یعنی نامزد منتخب باید به آنچه گفته عمل کند.

این مدرس و داور قرآن کریم ابراز کرد: قرآن در همه امور ما را راهنمایی کرده است، اما باید آن آموزه‌ها را درک کنیم و لذا برای اینکه شرایط موجود کشور را تغییر دهیم نیز باید بر اساس آیه 11 سوره رعد عمل کنیم.

وی ادامه داد: خداوند در آیه شریفه سوره رعد می‌فرماید:« إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَومٍ حَتّىٰ يُغَيِّروا ما بِأَنفُسِهِم وَ إِذا أَرادَ اللَّهُ بِقَومٍ سوءًا فَلا مَرَدَّ لَهُ ۚ وَ ما لَهُم مِن دونِهِ مِن والٍ؛ خداوند سرنوشت هیچ قوم (و ملتی) را تغییر نمی‌دهد، مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند! و هنگامی که خدا اراده سوئی به قومی (بخاطر اعمالشان) کند، هیچ چیز مانع آن نخواهد شد و جز خدا، سرپرستی نخواهند داشت.

سادات فاطمی بیان کرد: برخی می‌گویند چرا کشورهای غربی پیشرفته هستند و ما در جا می‌زنیم؟ در واقع باید گفت آنان به آیه «لَيْسَ لِلْإِنْسَانِ إِلَّا مَا سَعَى؛ برای آدمی جز آنچه به سعی و عمل خود انجام داده نخواهد بود» عمل کرده‌اند و لذا اگر ما تلاشی نکنیم به جایی نخواهیم رسید.

این مدرس و داور قرآن کریم اظهار کرد: متأسفانه توقع ما از خدا این است که بدون هیچ تلاشی کار ما را درست کند، اما خداوند بدون اسباب و علت کاری نمی‌کند و این اساس آموزه‌های قرآنی و دینی است که باید آن را درک کنیم.

وی بیان کرد: اگر بنا است ملتی پیروز شود باید تلاش و مجاهدت کند، خون بدهد و زحمت بکشد تا به موفقیت دست یابد. ملت ما سوگلی خدا نیست که بدون تلاش هوای ما را داشته باشد.

سادات فاطمی افزود: خداوند در آیه 125 سوره آل عمران می‌فرماید: «إِن تَصبِروا وَتَتَّقوا وَيَأتوكُم مِن فَورِهِم هٰذا يُمدِدكُم رَبُّكُم؛ اگر استقامت و تقوا پیشه کنید و دشمن به همین زودی به سراغ شما بیاید، خداوند شما را مدد خواهد داد» بر این اساس خداوند برای مددرسانی شرط گذاشته که آن صبر و تقوا پیشه کردن است.

این مدرس و داور قرآن کریم گفت: با سخنرانی کاری از پیش نمی‌رود و هر شخص در جایگاه خود چه مدیر، چه وکیل و چه کارگر باید تلاش کند.

وی ابراز کرد: نامزدها نباید یکدیگر را متهم کنند، متأسفانه همه در جامعه ما مُلای حرف شدند. در جریان انتخابات ریاست جمهوری برنامه داشتن ملاک نیست، بلکه اجرای برنامه ملاک است، چرا که رئیس جمهور رئیس اجرایی است و برنامه‌هایی را که بر اساس قانون اساسی و مجلس مشخص می‌شود باید اجرا کند.

سادات فاطمی اظهار کرد: در کشور ما رصد مسائل بر عهده رهبری است و لذا لازم نیست سایر مسئولان هر روز بنا را بر سخنرانی بگذارند و عمل کردن به وظایف خود را رها کنند. ما از مسئولان، سخنرانی نمی‌خواهیم بلکه عملکرد می‌خواهیم، چرا که نه با حرف بلکه با کار و تلاش موفقیت حاصل می‌شود.

انتهای پیام
captcha