پاسخ به شبهه‌های انتخاباتی در کارگاه کانون قرآن دانشگاه علم و صنعت
کد خبر: 3977229
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۲

پاسخ به شبهه‌های انتخاباتی در کارگاه کانون قرآن دانشگاه علم و صنعت

کارگاه «شبهه‌های انتخاباتی» در روزهای چهارشنبه از سوی کانون قرآن و عترت دانشگاه علم و صنعت برگزار می‌شود.

به گزارش ایکنا، کارگاه شبهه‌های انتخاباتی در روزهای چهارشنبه ساعت 16:30 ویژه آقایان از سوی کانون قرآن و عترت دانشگاه علم و صنعت برگزار می‌شود.

این کارگاه‌ با هدف پاسخ به این سؤالات برگزار می‌شود: مشارکت بالا در انتخابات به معنای مقبولیت نظام و مشارکت پایین به معنای نه گفتن به آن است و باید رفراندوم برگزار شود؟ اگر اکثریت مردم حکومت دینی را نخواهند و رأی ندهند، حاکم اسلامی باید حکومت را به گروه مخالف تحویل دهد؟ وقتی 40 سال عدالت در جامعه برقرار نشده و رهبری هم به این مسئله اذعان دارند، چرا باید در انتخابات شرکت کنیم؟ و ...

از مواردی که در جلسات پیشین این کارگاه برگزار شده می‌توان به این موارد اشاره کرد که شرایط حال فضای مجازی نشان می‌دهد اکثر افرادی که شورای نگهبان را مورد هجمه قرار می‌دهند یا حرف از انتخابات از قبل معلوم می‌زنند، چه از جریان دوست و چه دشمن حتی یک بار متن قانون اساسی را حداقل بخش‌های مرتبط با انتخابات را نخوانده‌اند. البته عده دیگری نیز چون دست خود و جریان خود را از قدرت کوتاه دیدند؛ انتخابات را قبول ندارند. شورای نگهبان متشکل از 12 نفر است که 6 نفر از آنان از سوی رهبر انقلاب انتخاب می‌شوند و 6 نفر دیگر از سوی قوه قضائیه به مجلس معرفی می‌شوند.

نکته مهم اینجاست که شش نفر حقوق‌دان مستقیما و با انتصاب رئیس قوه قضائیه انتخاب نمی‌شوند، بلکه آن شش نفر بدون رأی مجلس (نماینده مردم) نمی‌توانند در مسند شورای نگهبان بنشینند. بدون رأی مجلس هیچ حقوق‌دانی اجازه ورود به شورای نگهبان را ندارد.

با استناد به اصل 92 قانون اساسی، مدت مسئولیت اعضای شورای نگهبان شش سال است، اما بعد از هر سه سال، نصف اعضا به قید قرعه جابجا شده و اشخاص جدید در جایگاه آنان قرار می‌گیرند. اهمیت گردش افراد و نخبگان را این موضوع نشان می‌دهد و همچنین تفاوت روش و منش شورای نگهبان در احراز صلاحیت‌ها در انتخابات مختلف، به همین دلیل گردش افراد است که نظرات و تفاسیر مختلفی را برای شرایط احراز ایجاد می‌کند.

شورای نگهبان وظایف مختلف اصلی و فرعی دارد، که یکی از آن وظایف بر نظارت بر انتخابات است. طبق اصل 99 قانون اساسی نظارت بر انتخابات اعم از ریاست جمهوری، مجلس خبرگان، مجلس شورای اسلامی و همه‌پرسی برعهده شورای نگهبان است.

طبق بند 9 از اصل 110 قانون اساسی، صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری باید قبل از انتخابات با تأیید شورای نگهبان برسد. همچنین طبق بند 10.5 سیاست‌های کلی انتخابات که رهبر انقلاب با مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام در سال 95 ابلاغ کردند. تعریف و اعلام معیارها و شرایط لازم برای تشخیص رجل سیاسی، مذهبی و مدیر و مدبر بودن نامزدهای ریاست جمهوری از سوی شورای نگهبان انجام می‌پذیرد. شورای نگهبان طبق وظیفه ذاتی خود امسال شرایط احراز و صلاحیت کاندیدهای ریاست جمهوری را منتشر کرد.

علاقه‌مندان از طریق تماس با شناسه @Alirz_dsh در تلگرام می‌توانند برای شرکت در این کارگاه‌ ثبت نام کنند.

انتهای پیام
captcha