«دانشجویان» و تجربه «متدبر» شدن / عمل به قرآن از مسیر تدبر
کد خبر: 3977055
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۱

«دانشجویان» و تجربه «متدبر» شدن / عمل به قرآن از مسیر تدبر

در راستای اجرای طرح‌های هماهنگ قرآنی، دومين دوره از طرح هماهنگ دانشجو متدبر قرآن کريم با همكاری معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی واحد چهارمحال‌وبختياری و سازمان قرآنی دانشگاهيان كشور برای دانشجويان پنج استان ايلام، بوشهر، چهارمحال‌وبختياری، خراسان رضوی و گلستان به‌صورت مجازی در حال برگزاری است. شرکت‌کنندگان در این دوره از تجربیات خود درباره انس با قرآن می‌گویند.

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری‌، سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور در راستای اهداف مورد نظر خود در جهت شناسايی و پرورش دانشجويان مستعد در حوزه قرآن و فرهنگ قرآنی تاکنون چندین دوره طرح «دانشجو متدبر قرآن کریم» را برگزار کرده است. این دوره‌ها اهدافی نظیر عمل به امر قرآن در خصوص تدبر در قرآن، گسترش فرهنگ تدبر در قرآن در بین دانشجویان، افزایش میزان معرفت قرآنی در میان دانشجویان، تحقق اهداف منشور توسعه فرهنگ قرآنی به عنوان بالاترین سند فعالیت‌های قرآنی کشور، شناسایی دانشجویان علاقه مند به تدبر و حمایت از آنان و تربیت دانشجویان به عنوان مربی تدبر در قرآن در این طرح دنبال شده است.

در راستای اجرای طرح‌های هماهنگ قرآنی، دومين دوره از طرح هماهنگ دانشجو متدبر قرآن کريم با همكاری معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی واحد چهارحال‌وبختياری و سازمان قرآنی دانشگاهيان جهاددانشگاهی كشور برای دانشجويان پنج استان ايلام، بوشهر، چهارمحال‌وبختياری، خراسان رضوی و گلستان به‌صورت مجازی در حال برگزاری است.

برای اطلاع از کیفیت برگزاری این دوره و نظر دانشجویان در این خصوص، ایکنا چهارمحال‌وبختیاری گفت‌وگویی با چند دانشجوی شرکت‌کننده در این دوره‌ها انجام داده است که از نظر خوانندگان گرامی می‌گذرد.

«دانشجویان» و تجربه «متدبر» شدن / عمل به قرآن از مسیر تدبر

افتخار احمدی و خواهرش زینت، دو تن از دانشجومتدبران خطه ایلام که در دانشگاه علمی کاربردی جهاد دانشگاهی و در رشته تربیت مربی قرآن مشغول تحصیل هستند، با نیکی از دوره تدبر در قرآن یاد می‌کنند و تأثیر آن‌را در زندگی خود محسوس می‌دانند.

افتخار به خبرنگار ایکنا می‌گوید: برای سطح یک، هفته‌ای دو روز کلاس داشتیم که نهایت بهره را از تدریس استاد می‌بردم و با اینکه حجم درس‌های دانشگاه فشرده بود به‌دلیل علاقه به مباحث، با علاقه در این کلاس‌ها حاضر می‌شدم و اکنون نیز سطح دو را می‌گذرانم.

وی ادامه داد: تا پیش از این دوره‌ها، بنده قرآن را به‌صورت سطحی و با ترجمه آیات تلاوت می‌کردم و هر روز پس از هر نماز سوره‌هایی را تلاوت می‌کردم اما دوره تدبر این نگرش را به من داد که با بهره‌گیری از مبانی قرآن کریم بیشتر به تفکر بپردازم و مباحث ارائه شده از قرآن کریم مرا به فکر واداشت که یک بازبینی در خودم و دنیای اطرافم داشته باشم.

این دانشجو متدبر قرآن کریم با اشاره به علاقه‌‌اش برای تدریس مباحث تدریس به دیگران، تصریح کرد: دوست دارم دیگران نیز از این مباحث غنی و آموزه‌های انسان‌ساز قرآن کریم بهره‌مند شوند اما در حال حاضر به‌دلیل شرایط کرونا نتوانسته‌ام فعالیت خود را به‌عنوان مربی قرآن در جایی آغاز و پیگیری کنم، ضمن اینکه علاقه‌مندم تمامی سطوح تدبر در قرآن را طی کنم.

زینت احمدی نیز با ابراز رضایت از دوره تدبر در قرآن کریم، بیان کرد: بسیار علاقه‌مند بودم که بیش از این بتوانم از کلاس‌ها بهره بگیرم اما به‌دلیل سنگینی حجم دروس نتوانستم به این مهم دست یابم، امیدوارم بتوانم با کسب نمره حدنصاب سطح یک در کلاس‌های سطح دو شرکت کنم.

وی تأکید کرد: بنده همواره قرآن را تلاوت می‌کنم و بهره‌گیری از مبانی آن‌را برای زندگی خودم لازم و واجب می‌دانم لذا برای ارتقای بینش و آگاهی خودم در خصوص قرآن و افزایش توان بهره‌مندی از این کتاب آسمانی به مبحث تدبر علاقه‌مند شده‌ام.

«دانشجویان» و تجربه «متدبر» شدن / عمل به قرآن از مسیر تدبر

مریم کثیری، دانشجوی رشته مترجمی زبان انگلیسی دانشگاه پیام نور شهرکرد به ایکنا گفت: متأسفانه برخی جلسات را به‌دلیل حجم دروس دانشگاه و نیز اشتغال به کار از دست دادم؛ سامانه‌ای که برای برگزاری کلاس‌ها طراحی شده مطلوب و مناسب است.

وی بهره‌گیری از محتواهای کمک‌آموزشی را در غنای کلاس‌ها موثر دانست و بیان کرد: پیشنهاد می‌شود که علاوه بر ارائه مباحث تدبر در قرآن کریم، از مباحثی نظیر تفاسیر گوناگون آیات، مباحث اخلاقی برگرفته از آیات، سبک زندگی قرآنی و مباحث کاربردی قرآنی ... در کلاس‌ها گنجانده شود تا دانشجویان ورودی نیز به این مباحث داشته باشند، که اگر علاقه‌ای در آن‌ها ایجاد شود می‌توانند خودشان به مطالعه و فراگیری بپردازند.

کثیری با بیان اینکه تاکنون موفق به حفظ ۵ جزء قرآن شده است، تصریح کرد: کلاس‌های تدبر تأثیر خوبی در بنده داشته اما می‌طلبد که به‌شیوه کاربردی‌تر از قرآن بهره بگیریم و مبانی کاربردی آن‌ را در خانواده و جامعه، محل کار، دانشگاه و ... استخراج کنیم و یاد بگیریم تا این فهم از قرآن مقدمه عمل باشد؛ لذا پیشنهاد می‌شود یک جلسه در هفته به این مهم اختصاص یابد و استاد دوره این مباحث را مطرح کند.

وی با اشاره به محاسن برگزاری کلاس‌ها به‌شیوه مجازی، گفت: مهم‌ترین حسن برگزاری مجازی کلاس‌ها، امکان بهره‌گیری از اساتید زبده کشور است که تا پیش از این به‌ندرت این امکان برای ما فراهم می‌شد.

«دانشجویان» و تجربه «متدبر» شدن / عمل به قرآن از مسیر تدبر

هاجر نوری گندشمین، دانشجوی کارشناسی حرفه‌ای تربیت مربی پیش دبستانی دانشگاه علمی‌کاربردی جهاد دانشگاهی اردبیل می‌گوید: در ابتدا تنها برای آشنایی و کسب اطلاع از مبحث تدبر در قرآن و به‌ویژه این کلاس‌ها که از سوی جهاد دانشگاهی برگزار می‌شد در دوره شرکت کردم اما کم‌کم علاقه‌مند و ماندگار شدم و اکنون در سطح ۲ مشغول پیگیری مباحث هستم.

نوری ادامه داد: این اولین و بهترین تجربه بنده در شرکت در کلاس قرآن است و اگرچه از دیگران در مورد محاسن کلاس‌های قرآن شنیده بودم اما تجربه‌ خودم شیرین‌تر و فراتر از شنیده‌هایم بود و این اشتیاق و انگیزه در من ایجاد شده که حتما مبحث تدبر را ادامه دهم.

مهدیه باقری، دانشجوی آموزش ابتدایی پردیس الزهرا زنجان و حافظ کل قرآن کریم با اشاره به اینکه مسئولان برگزاری دوره برای برگزاری کلاس‌ها بهترین زمان را در نظر می‌گیرند، گفت: دستورالعمل برگزاری و منابع به‌خوبی معرفی و تبیین شد و مشکلی از این حیث نداشتیم؛ آزمون سطح یک به‌شیوه برخط در سامانه مؤسسه برگزار شد و برای سطح دوم که در حال برگزاری است، به‌دلیل حجم دروس، موفق نشدم شرکت کنم.

این دانشجومتدبر ادامه داد: سطحی که پشت سر گذاشتم بسیار برایم سودمند و آموزنده و به‌ویژه کمک بزرگی در راستای تثبیت حفظ بنده بود لذا تلاش می‌کنم که در اولین فرصت به این دوره‌ها بازگردم و تا سطح پایانی ادامه دهم چرا که پرداختن به مبحث تدبر در مفاهیم آیات سبب انس بیشتر با قرآن کریم و عمق‌بخشی و قوت بیشتر آموخته‌ها و محفوظاتم می‌شود.

طوبی حسین‌زاده دانشجوی قمی رشته شیعه‌شناسی دیگر دانشجومتدبری است که با اعلام رضایت و خرسندی از آشنا شدن با مبحث تدبر در قرآن، اظهار کرد: حسن این دوره امکان مباحثه دانشجویان در خصوص آیات است که یک روز در هفته در گروه مباحثه هر سوره‌ای که تدریس شود به مباحثه گذاشته می‌شود.

وی گفت: با اینحال در کلاس پیشنهاد شد که فقط استاد متکلم‌وحده نباشد و دانشجویان نیز برداشت‌های خود را از آیات قرآن که با مطالعه به‌دست می‌آورند در کلاس توضیح دهند اما استاد به‌دلیل کمبود وقت با این پیشنهاد موافقت نکرد.

حسین‌زاده در خصوص میزان تأثیر تدبر در مفاهیم آیات بر زندگی خود، بیان کرد: پیش از این قدری کاهلی در بهره‌گیری از قرآن وجود داشت اما وقتی دیدم قرآن با این زبان با ما سخن می‌گوید دیدگاهم تغییر کرد و با نگاه جدیدی قرآن را باز می‌کنم و متوجه شده‌ام که فحوای قرآن با آنچه من در ذهن داشتم چقدر متفاوت است. لذا تلاش می‌کنم با این کتاب آسمانی و مبانی آن خو بگیرم چرا که تدبر مرا از انس سطحی به انس عمقی با قرآن سوق داد.

انتهای پیام
captcha