امام خمینی(ره) از تفسیر به رأی قرآن به شدت پرهیز می‌کردند
کد خبر: 3975604
تاریخ انتشار : ۱۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۵
رضایی اصفهانی بیان کرد؛

امام خمینی(ره) از تفسیر به رأی قرآن به شدت پرهیز می‌کردند

عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی(ص) العالمیة گفت: یکی از روش‌های امام(ره) در تفسیر قرآن، روش جامع اجتهادی بود. همچنین ایشان از روش‌های تفسیر عقلی، روایی، علمی، باطنی و... نیز بهره می‌برد، اما از روش تفسیر به رأی، به شدت پرهیز می‌کردند.

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی رضایی اصفهانی، عضو هیئت علمی و رئیس مجتمع آموزش عالی قرآن و حدیث جامعةالمصطفی العالمیه امروز 14 خردادماه در وبیناری با عنوان «خدمات امام خمینی(ره) به ساحت قرآن کریم» که به همت جامعه المصطفی برگزار شد، اظهار کرد: بازخوانی پیشرفت‌های قرآنی می‌تواند جایگاه سابق و کنونی ایران در زمینه فعالیت‌های قرآنی را مشخص کند و میزان تحولی را که امام خمینی(ره) و پس از ایشان مقام معظم رهبری در این زمینه پدید آوردند، نمایان سازد.
وی در تشریح خدمات علمی امام خمینی(ره) به ساحت قرآن افزود: یکی از روش‌های امام(ره) در تفسیر قرآن، روش جامع اجتهادی بود. همچنین ایشان از روش‌های تفسیر عقلی، روایی، علمی، باطنی و... نیز بهره می‌برد، اما از روش تفسیر به رأی، به شدت پرهیز می‌کردند.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: روش تفسیری امام خمینی(ره) را می‌توان در تفسیر سوره حمد و نیز آثار فقهی و اخلاقی ایشان ملاحظه کرد، رویکرد تفسیری امام(ره)، پس از انقلاب اسلامی به سمت رویکرد اجتماعی - سیاسی گرایش یافت. این گرایش را می‌توان در نظرات تفسیری امام خمینی(ره) در آیات مربوط به نماز جمعه و حج به خوبی دریافت.

وی اعجاز عرفانی و اعجاز در بطون را دو مبحث مهم در زمینه اعجاز قرآن کریم برشمرد و گفت: این دو مبحث مهم در علوم قرآنی توسط امام خمینی(ره) پایه ریزی شد و هم اکنون نیز می‌تواند زمینه بسیار خوبی برای پرداخت در پژوهش‌های علمی و تالیف پایان نامه‌ها باشد.

رضایی اصفهانی، در رابطه با خدمات عملی امام خمینی(ره) به قرآن کریم ابراز کرد: امام خمینی(ره) در رفع مهجوریت از این کتاب آسمانی خدمات متعددی را به انجام رساندند. یکی از مهم‌ترین اقدامات ایشان در این زمینه گسترش قرائت قرآن کریم بوده است. پیش از انقلاب اسلامی جلسات قرائت قرآن بیشتر در منازل و به صورت سنتی انجام می شد، اما پس از انقلاب قرائت قرآن گسترش یافت و به یک رشته تبدیل شد و مسابقات متعددی در این زمینه برگزار شد و همچنان با جدیت دنبال می شود.

وی، توسعه حفظ قرآن را یکی دیگر از خدمات عملی امام راحل به ساحت قرآن کریم دانست و گفت: بحث حفظ قرآن امروز به جایی رسیده است که تنها در مجتمع قرآن و حدیث المصطفی نزدیک به صد حافظ قرآن داریم و رشته حفظ قرائت قرآن به صورت رسمی فعالیت دارد.

رئیس مجتمع آموزش عالی قرآن و حدیث، راه اندازی مراکز آموزش تخصصی قرآن، تشکیل گروه‌های علمی قرآنی متعدد در حوزه‌ها و دانشگاه ها، ایجاد رشته‌ها و گرایش‌های دانشگاهی قرآن کریم، اجرای مسابقات قرآنی، انتشار مجلات قرآنی و... را از دیگر خدمات عملی امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی به ساحت قرآن کریم عنوان کرد.

وی، حاکمیت قرآن کریم بر قوانین و احکام در جمهوری اسلامی ایران را بخش دیگری از خدمات عملی امام راحل(ره) برشمرد و تصریح کرد: این خدمت در اجرایی شدن شورای نگهبان به عنوان تضمین کننده حاکمیت قوانین قرآن و سنت پیامبر گرامی اسلام(ص) در جمهوری اسلامی ایران تبلور می‌یابد.

عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی(ص) عمل به قرآن در زندگی فردی و اجتماعی و آغاز تحول در علوم براساس قرآن کریم را از دیگر خدمات عملی امام خمینی(ره) به قرآن کریم خواند و ابراز کرد: راه امام خمینی(ره)، ادامه راه اهل بیت(ع) است و هم اکنون نیز مقام معظم رهبری ادامه دهنده راه امام راحل هستند.

انتهای پیام
captcha