ارقامی که می‌گویند ایرانی‌ها امکان حضور در حج را ندارند
کد خبر: 3975140
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۷
یادداشت/

ارقامی که می‌گویند ایرانی‌ها امکان حضور در حج را ندارند

در حالی که 47 روز به آغاز اعمال حج (بدون احتساب زمان انجام عمره تمتع) باقی مانده، طبق قوانین عربستان زائران حداقل باید 42 روز قبل از اعزام دز اول واکسن کرونا را تزریق کرده باشند، قوانینی که به نظر می‌رسد مانع از حضور زائران ایرانی در حج امسال نیز خواهد شد.

به گزارش ایکنا، فقط 41 روز تا آغاز ماه ذی‌‌الحجه باقی مانده است اما دولت عربستان هنوز برای هیچ کشوری دعوتنامه حضور در حج تمتع سال جاری را ارسال نکرده است؛ این در حالی است که مسئولان این کشور در مصاحبه‌ها و اظهار نظرهای رسانه‌ای خود اعلام کرده‌‌اند تصمیم دارند حج امسال را با حضور زائران سایر کشورهای اسلامی برگزار کنند و حتی گفته شده است که امسال عربستان میزبان 60 هزار زائر حج تمتع خواهد بود.  

سال گذشته به دلیل شیوع کرونا، فقط افرادی که در عربستان حضور داشتند در حج شرکت کردند و از هیچ کشوری برای حضور در حج دعوت به عمل نیامد، اما در سال جاری البته با تأخیر بسیار زیاد، عربستان از تصمیم خود برای برگزاری حج با حضور زائران خارجی خبر داد و البته عمره مفرده رمضانیه را نیز با حضور تعدادی از زائران خارجی برگزار کرد.

اما تعلل عربستان در ارسال دعوتنامه به کشورهای اسلامی و مشخص نبودن سهمیه هر کشور به حدی طولانی شده که عملاً امکان برنامه‌ریزی کشورها برای حضور در حج را مختل کرده است.

امروز 12 خردادماه مصادف با 21 شوال است، اعمال حج تمتع هشتم ذی الحجه (یوم الترویه)، مصادف با 28 تیرماه سال جاری آغاز می‌شود، البته حجاج باید چند روز قبل از این تاریخ در مکه حضور داشته باشند تا بتوانند اعمال عمره تمتع خود را به جا بیاورند.

در سال‌های گذشته که حج با حضور حدود سه میلیون زائر برگزار می‌شد، اعزام حجاج از یک ماه قبل از ایام حج به عربستان آغاز می‌شد و حجاج فرصت داشتند اعمال عمره تمتع خود را با آرامش به جا بیاورند اما امسال که تعداد حجاج بسیار کمتر است برای انتقال حجاج به عربستان به زمان زیادی نیاز نیست اما حداقل حجاج باید یک هفته قبل از هشتم ذی‌الحجه در مکه حضور داشته باشند و این یعنی زائران حداقل باید اول ذی‌الحجه مصادف با 21 تیرماه در عربستان حضور داشته باشند.

حتی اگر برای انتقال همه 60 هزار زائر فقط یک هفته یا حتی کمتر زمان لازم باشد(با توجه به لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی که زمان‌بر است و استفاده از نصف ظرفیت هواپیماها و اتوبوس‌ها برای حمل و نقل زائران) حداقل باید از 13  تیرماه اعزام زائران به عربستان آغاز شود؛ این در حالی است که عربستان هنوز برای هیچ کشوری دعوتنامه ارسال نکرده است و چند روز نیز زمان برای انعقاد قراردادهای حج، انعقاد قراردادهای اجاره مسکن، حمل و نقل و ... لازم است.

همه این ارقام را باید در کنار قانونی بررسی کرد که عربستان برای حضور زائران کشورهای خارجی تعیین کرده است. دولت عربستان اعلام کرده زائران حج تمتع باید واکسن کرونا زده باشند و قبل از اعزام هم تست کرونای آنها منفی شده باشد. فاصله بین تزریق دو دز واکسن 28 روز است. البته عربستان تأکید کرده است که باید زائران 14 روز قبل از اعزام دو دز واکسن خود را تزریق کرده باشند و 72 ساعت قبل از اعزام  نیز تست کرونای آنها منفی شده باشد، این یعنی عملاً حجاج ایرانی یا هر کشور دیگری حداقل 42 روز قبل از اعزام به حج عربستان اولین دز واکسن خود را دریافت کرده باشند.

با احتساب این زمان‌ها به نظر نمی‌رسد عربستان تصمیم جدی برای حضور عادلانه زائران کشورهای اسلامی در حج امسال را داشته باشد و فقط زائران معدودی از کشورها امکان حضور در این فریضه را خواهند داشت؛ کشورهایی که زودتر به واکسیناسیون مردم خود اقدام کرده‌اند.

این مسئله نیز حائز اهمیت است که عربستان اعلام کرده میانگین سنی زائران باید بین 18 تا 60 سال باشد و مسئولان ایرانی هم اعلام کرده‌‌اند دارندگان فیش حج که بیماری زمینه‌ای دارند به حج امسال اعزام نخواهند شد و در کشور ما نیز هنوز نوبت تزریق واکسن کرونا برای افراد زیر 60 سال که بیماری زمینه‌ای ندارند، نرسیده است. براساس مطالب مطرح شده به نظر می‌رسد امسال نیز زائران ایرانی امکان حضور در حج تمتع سال جاری را نخواهند داشت.

به قلم زهرا ایرجی 

انتهای پیام
captcha