امیرالمؤمنین(ع)؛ میزان هدایت بشر
کد خبر: 3969218
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۴

امیرالمؤمنین(ع)؛ میزان هدایت بشر

نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان گفت: امیرالمؤمنین علی(ع) میزان هدایت بشر است و اگر کسی می‌خواهد در مسیر خداوند هدایت پیدا کند، باید با تراز علی(ع) پیش رود.

به گزارش ایکنا از هرمزگان، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد عبادی‌زاده، نماینده ولی‌فقیه در استان، شب گذشته، 13 اردیبهشت، مصادف با شب 21 رمضان در مراسم سوگواری امیرالمؤمنین(ع) و شب قدر که با همت هیئت رزمندگان اسلام هرمزگان در مسجد جامع بندرعباس برگزار شد، اظهار کرد: رسول گرامی اسلام(ص) فرمودند: «ذكرُ عليٍ عبادَةٌ؛ یاد کردن از علی عبادت است». استماع فضایل امیرالمؤمنین(ع)، عبادتی است که جزء بالاترین عبادات است.

وی افزود:  «ابوسعید خراز» گفته است که من خدا را از این طریق شناختم که صفاتش، جامع اضداد است. خدا هادی و مضل است. خداوند رحیم و منتقم است. وجود مقدس ذات اقدس الهی، وجودی متعالی و بی‌بدیل و بی‌نظیر و كُفُوًا أَحَدٌ است. «صفی‌الدین حلی» از شعرای شیعه در قرن هفتم در خصوص امیرالمؤمنین(ع) نیز به همین نکته اشاره می‌کند. امیرالمؤمنین جامع صفات و اسماء الهی است، پس درباره ایشان نیز همین نکته را می‌توان گفت. او در شعری گفته است: «یا علی! تو صفات ضد و نقیض را در وجود خود جمع کرده‌ای و به همین سبب، همتا و نظیری برای تو قابل تصور نیست».

نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان ادامه داد: انسان‌ها شخصیتی مسطح دارند اما امیرالمؤمنین(ع) شخصیتی دارند که به راحتی نمی‌توان صفاتشان را در کنار هم قرار داد و ایشان را شناخت. امیرالمؤمنین(ع) سیاست را در کنار زهد و دنیاگریزی و ترک تعلقات به دنیا، جمع کردند. ایشان حلم و شجاعت را یکجا دارند و در عین عبودیت و بندگی بی‌نظیر در میدان جنگ بر روی ظالمان شمشیر می‌کشیدند. حضرت علی(ع) در عین فقر، اهل بخشندگی و کرم و جود بودند.

تجلی صفات خداوند در وجود مقدس علی(ع)

عبادی‌زاده تصریح کرد: علی بشر است اما چه بشری؟ خدا در وجود مقدس علی(ع) تجلی می‌کند. بزرگی می‌گوید اگر خداوند به پیامبر اکرم(ص) قرآن را نازل نکرده و می‌خواست ایشان چیزی را به مردم عرضه کند، علی به عنوان قرآن ناطق، کافی بود که تجسم عملی قرآن بود و این‌گونه بود که حضرت در جنگ صفین فرمودند: «من قرآن ناطق هستم». امیرالمؤمنین علی(ع) میزان هدایت بشر است، از این رو است که پیامبر(ص) به عمار یاسر فرمودند: «یا عمّار! اِن رَأیتَ عَلیّاً قَد سَلَکَ وَادیّاً وَ سَلَکَ النّاس وَادیاً غَیرهُ فَاسلک مَعَ عَلیّ وَدَع النّاس؛ ای عمّار! اگر دیدی علی(ع) به راهی می‌رود و همه مردم به راهی دیگر، تو با علی حرکت کن، و همه مردم را رها کن». اگر کسی می‌خواهد در مسیر خداوند هدایت پیدا کند باید با تراز علی(ع) پیش رود.

وی اضافه کرد: پیامبر گرامی اسلام(ص) فرمودند: «عَلِیٌّ مَعَ الْحَقِّ وَالْحَقُّ مَعَ عَلِیٍّ؛ علی با حقّ است و حق با علی؛ هر کجا علی باشد، حق هم آنجاست». این سخن برای همه ما محبان و عاشقان و شیعیان امیرالمؤمنین(ع) درس ارزشمند و ارزنده‌ای است.

نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان عنوان کرد: پیامبر(ص) می‌فرمایند: «یا علی لو ان امتی صاموا حتی صاروا کالاوتاد حتی صاروا کالحنایا ثم ابغضوک لاکبهم الله علی مناخرهم فی النار؛ یا علی! اگر امت من آن‌قدر روزه بگیرند که مانند میخ‌ها باریک شوند و آن‌قدر نماز بخوانند که مانند کمان خمیده گردند و پس از آن با تو دشمن باشند، خداوند آن‌ها را با صورت به آتش افکند». نماز و روزه تنها بدون ولایت امیرالمؤمنین(ع) اثری ندارد. حضرت علی(ع) دارای مقام علم و حکمت است و کسی در این عرصه یارای رسیدن به ایشان را ندارد.

عبادی‌زاده اظهار کرد: چه کسی را جز علی(ع) سراغ دارید که بگوید: «سَلُونِی قَبْلَ‏ أَنْ‏ تَفْقِدُونِی؛ از من بپرسید، پیش از آنکه مرا از دست بدهید». بشر امروز با دستگاه‌های مختلفی به فضا سفر می‌کند و اطلاعات ناچیزی را برای بشر به زمین می‌آورد اما امیرالمؤمنین(ع) در آینه جهان‌نما قرار می‌گیرد و به مردم می‌گوید که علی به اسرار آسمان‌ها و کهکشان‌ها از زمین شما آگاه‌تر است.

وی افزود: پیامبر عزیز اسلام(ص) فرمودند: «أنا مدینة العلم و علی بابها فمن أراد العلم فلیأته من بابه؛ من شهر دانشم و علی دروازه آن است. هر کس دانش می‌جوید، باید از آن دروازه وارد شود». خداوند حکمت را 10 جزء کرد و 9 جزء را به علی(ع) و یک جزء را به سایر مردم داد.

امیرالمؤمنین(ع)؛ جلوتر از زمان خود

نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان با بیان اینکه امیرالمؤمنین(ع) از زمان خود جلوتر بودند، تصریح کرد: جرج جرداق مسیحی در برابر نهج‌البلاغه علی(ع) که آن را 200 بار خوانده است، زانو می‌زند و می‌گوید: «هر بار نهج‌البلاغه را خواندم، بیشتر شیفته کلام و شخصیت علی(ع) شدم».

عبادی‌زاده در ادامه عنوان کرد: 5 سال حکومت امیرالمؤمنین(ع) چنان جلوه‌ای از عدالت را به بشریت نشان داد که تا امروز هرگاه می‌خواهیم عدالت را معنا کنیم، باید آن را در وجود مبارک امیرالمؤمنین(ع) و 5 سال حکومت ایشان، جستجو کنیم. حکومت و اجرای عدالت به بیش از 20 کشور نومسلمان که پیامبر(ص) و صحابه و اهل بیتش را ندیده بودند، بسیار سخت‌تر از دوران پیامبر(ص) بود.

وی در پایان یادآور شد: امروز عهدنامه مالک اشتر امیرالمؤمنین(ع)، بهترین عهدنامه حکومتی است که ای‌کاش به عنوان سند در سازمان ملل متحد، ثبت شود و به عنوان یک دستورالعمل حکومتی مدرن در اختیار سیاست‌مداران دنیا قرار گیرد.

 

انتهای پیام
captcha