رمضان؛ ماه آشتی با خداوند + فیلم
کد خبر: 3966243
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۳
سلوک رمضانی/ 8

رمضان؛ ماه آشتی با خداوند + فیلم

مؤلف تفسیر «بیان» در هشتمین جلسه از درس‌گفتارهای سلوک رمضانی اظهار کرد: ماه رمضان، ماهی است که می‌توانیم با خدا هم آشتی کرده و عظمت خدا را بشناسیم. حضرت علی(ع) می‌فرماید: اگر خدا در دل انسان بزرگ شود و جلوه کند، انسان غیر او را نخواهد دید.

منصوری لاریجانی

به گزارش خبرنگار ایکنا، اسماعیل منصوری‌لاریجانی، قرآن‌پژوه و محقق عرفان اسلامی، در سلسله درس‌گفتارهایی در این خبرگزاری، به تفسیر آیات قرآن به برکات روزه‌داری، عبادت و سلوک ویژه ماه رمضان بر اساس آیات قرآن پرداخت. هشتمین جلسه از این درس‌گفتارها در ادامه از نظر می‌گذرد؛

یکی از فواید روزه‌داری و حکمت مهم آن که در تفسیر «بیان» نیز مطرح شده است تعظیم ربوبیت در معنای شناخت حضوری خداوند و پی بردن به عظمت وی پی است. خداوند در قرآن کریم فرموده است: «مَا لَكُمْ لَا تَرْجُونَ لِلَّهِ وَقَارًا و وَقَدْ خَلَقَكُمْ أَطْوَارًا؛ چرا شما مردم خدای را به عظمت و وقار باور ندارید؟ و حال آنکه او شما را (از نطفه‌ای) به انواع خلقت و اطوار گوناگون بیافرید». این آیه بسیار عجیب است و حکمت قرآن کریم را نشان می‌دهد.

باید عظمت خدا را بشناسیم، چراکه تا قدر و منزلت و عظمت او را ندانیم، خودمان و جهان هستی و حقوق هم‌نوعان را نیز نخواهیم شناخت. خداوند می‌‌فرماید: شما را چه شده که این قدر به من بی‌توجه شده‌اید؟ بنابراین باید با خدا آشتی کنیم.

مولوی می‌فرماید:

گر خدا دادی مرا پانصد زبان/ گفتمی شرح تو ای جان جهان

یک زبان داریم آن هم منکثر/ در خجالت از تو ای دانای سر

این زبان ما چقدر ذکر خدا را می‌گوید؟ چقدر از معرفت الله می‌گوید؟ چه میزان دیگران را به سوی خدا دعوت می‌کند؟ مولوی می‌گوید که اگر پانصد زبان هم داشتم، با همگی در شرح تو سخن می‌گفتم. هرچند معرفت الله اقیانوس بیکرانی است و انسان به عمق آن پی نمی‌برد.

ماه رمضان، ماهی است که می‌توانیم با خدا هم آشتی کرده و عظمت خدا را بشناسیم. حضرت علی(ع) می‌فرماید: اگر خدا در دل انسان بزرگ شود و جلوه کند انسان غیر او را نخواهد دید.

سعدی می‌گوید: 

تنگ چشمان نظر به میوه کنند/ ما تماشاکنان بوستانیم

ما نیامده‌ایم روزه بگیریم که خدا ما را به بهشت برده و حوری و غذاهای بهشتی بدهد بلکه کسی که عظمت خدا را می‌شناسد، خود خدا را می‌خواهد و عاشق اوست.

هرچه گفتیم جز هدایت دوست/ در همه عمر از آن پشیمانیم

سعدیا بی‌وجود صحبت یار/ همه عالم به هیچ نستانیم

بنابراین همه چیز ما با خدا معنی می‌دهد. او به ما روزی و حیات می‌دهد و با ما هم فاصله‌ای ندارد و با ماست، بلکه این ما هستیم که از او فاصله گرفته‌ایم. خداوند گفته هرجا بروید با شما هستم، اما شما باید با ذکر خدای متعال به سوی من تقرب پیدا کنید. بنابراین یکی از فواید روزه‌داری تعظیم ربوبیت و خدا را به عظمت شناختن است و بهترین راه آن هم ذکر است. در جلسه بعد به انواع ذکر‌ها خواهیم پرداخت.

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۰/۰۲/۰۳ - ۱۵:۲۳
0
0
احسنت
captcha