رفع مشکلات فرهنگی جامعه با نگاه دینی مردم به «عفاف و حجاب»
کد خبر: 3962385
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۵

رفع مشکلات فرهنگی جامعه با نگاه دینی مردم به «عفاف و حجاب»

نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان امر به معروف و نهی از منکر را وظیفه‌ای همگانی دانست و گفت: اگر نوع نگاه مردم به مقوله عفاف و حجاب، نگاه دینی باشد، بسیاری از مشکلات فرهنگی و معضلات اجتماعی جامعه برطرف می‌شود.

به گزارش ایکنا از هرمزگان، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد عبادی‌زاده، نماینده ولی‌فقیه در استان، روز گذشته، 14 فروردین، در دیدار با اعضای کمیسیون عفاف و حجاب ایران، اظهار کرد: افراط و تفریط‌ها نسبت به حجاب، بزرگ‌ترین آفت است. در طول 40 سال گذشته نگرش‌های مختلف، باعث به وجود آمدن شکاف بزرگی بین جامعه و نظام شده است.

وی افزود: مواجهه با مردم در امر حجاب و عفاف متفاوت است اما باید توجه داشت که عفاف یک امر باطنی است و لازمه داشتن حجاب، عفاف است و شخص باید در باطن خود به حجاب رسیده باشد. برخی از مردم جامعه حجاب دارند اما عفاف را فراموش کرده‌اند.

نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان تصریح کرد: نگاه من به حجاب و عفاف، اصلاح وضعیت موجود به کمک کار فرهنگی، ایجابی و اثباتی است و کار سلبی را نفع می‌کنم. ما باید با کمک فرهنگ به دنبال اصلاح باشیم نه با برخوردهای سختی که موجب شکاف بیشتر بین جامعه و مجموعه‌های حاکمیتی می‌شود. تنها زمانی کار سلبی امکان‌پذیر است که یک جریان سازمان‌یافته به دنبال لکه‌دار کردن عفاف جامعه‌ است.

عبادی‌زاده بیان کرد: وقتی علیرغم وجود دستورالعمل‌ها در ادارات و نهادها، فرهنگ حجاب و عفاف به شکل صحیح رعایت نمی‌شود، چگونه توقع داریم مردم صحبت‌های ما و راهکارهای ما را قبول کنند. اگر زمانی گفته می‌شود که استاد معارف متولی امر تربیت است به معنی سلب مسئولیت از دیگر اساتید نیست. همچنین زمانی که گفته می‌شود یک طلبه یا یک روحانی که وظیفه ذاتی امر تربیت و تبلیغ دین را بر عهده دارد، متولی امر حجاب و عفاف است به معنی سلب مسئولیت از دیگران نیست و تمام جامعه باید نسبت به این مسئله کنشگری مؤثر داشته باشند و تنها محدود به یک نفر یا یک قشر خاص نشود.

وی اضافه کرد: در موضوع امر به معروف و نهی از منکر ستادی تشکیل شده است اما متأسفانه هر مقداری که به سمت تشکیلات و سازمان‌ها در کارهای خود حرکت کردیم ناموفق‌تر بودیم. ستاد برای ساماندهی خوب است اما ایجاد دستگاه‌های عریض و طویل، باعث سلب مسئولیت از دیگران و سخت‌تر شدن کارها می‌شود. ما باید همه افراد جامعه را در این مقوله درگیر کنیم، چراکه امر به معروف و نهی از منکر یک وظیفه و نظارت همگانی است.

نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان خاطرنشان کرد: ما مشکل کمبود قانون در حوزه عفاف و حجاب نداریم و قانون‌های حمایتی در موضوع عفاف و حجاب به اندازه‌ کافی وجود دارد. مشکل ما در‌ حوزه اجرا است که به نوع نگاه مردم برمی‌گردد. زمانی که جامعه از خود سلب مسئولیت می‌کند، مشکلات دو چندان می‌شود اما اگر نوع نگاه مردم به این مقوله نگاه دینی باشد، بسیاری از مشکلات فرهنگی و معضلات اجتماعی جامعه برطرف می‌شود.

انتهای پیام
captcha